۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۰۰

درخواست طیب نیا از دولت پاکستان درباره قرارداد خط لوله صلح

درخواست طیب نیا از دولت پاکستان درباره قرارداد خط لوله صلح

وزير اقتصاد كشورمان از دولت پاكستان خواست براساس قرارداد امضا شده خط لوله گاز ايران به پاكستان در زمان تعيين شده آماده و به بهره برداري برسد، در غير اين صورت هزينه هاي سنگيني كه دولت ايران براي انجام اين پروژه متحمل شده، بلا استفاده و معطل باقي مي‌ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، علي طيب نيا در ديدار با وزير مشاور در امور خارجه پاكستان خواستار ارتقای همكاري‌هاي تجاري و بازرگاني در سطح مطلوب و شايسته دو كشور شد و اظهار داشت: سياست دولت جديد جمهوري اسلامي ايران، تقويت همكاري هاي اقتصادي با ساير كشور ها بويژه كشورهاي اسلامي و همسايه است و پاكستان از اين نظر از موقعيت ويژه و ممتازي برخوردار است.

وي با اشاره به وجود پيشينه فرهنگي طولاني و نيز دين و مرز مشترك بين دو كشور ايران و پاكستان تصريح كرد: علي رغم روابط سياسي خوبي كه هميشه بين دو كشور وجود داشته، حجم روابط بازرگاني و تجاري در حد و اندازه دو كشور نمي باشد.

وزير اقتصاد كشورمان خاطر نشان كرد: سفر آتي نخست وزير پاكستان به ايران مي تواند مقدمه و زمينه خوبي براي توسعه روابط تجاري و بازرگاني بين دو كشور باشد. خوشبختانه اخيراً مسئوليت كميسيون مشترك دو كشور به وزارت اقتصاد ايران واگذار شده و اميدواريم در شهريور ماه (سپتامبر) اين جلسه را برگزار نمائيم.

طيب نيا در ادامه اين ديدار در خصوص ميزان پيشرفت پروژه خط لوله گاز ايران به پاكستان گفت: براساس قرارداد امضا شده بين دو كشور، قرار شد در دسامبر 2014 اين خط لوله آماده و به بهره برداري برسد. باوجود شرايط سخت اقتصادي و محدوديتهاي مالي در ايران، دولت ما به تعهدات خود در اين خصوص عمل کرده ولي دولت پاكستان تاكنون نتوانسته اين پروژه را اجرا کند.

وزير اقتصاد كشورمان از دولت پاكستان خواست براساس قرارداد امضا شده، اين خط لوله در زمان تعيين شده آماده و به بهره برداري برسد، در غير اين صورت هزينه هاي سنگيني كه دولت ايران براي انجام اين پروژه متحمل شده، بلا استفاده و معطل باقي مي ماند.

بحث صادرات نفت ايران و افزايش تعداد بازارچه هاي مرزي از ديگر موضوعات مورد بحث طرفين در اين ديدار بود.

در ادامه اين جلسه،  وزير مشاور در امور خارجه پاكستان ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار گفت: انجام مقدمات سفر نواز شريف، نخست وزير پاكستان به ايران در راستاي توسعه و پيشبرد اهداف تجاري و بازرگاني دو كشور يكي از برنامه هاي سفرش به ايران است.

سرتاج عزيز با اشاره به رقم يك ميليارد و 300 ميليون دلار حجم روابط تجاري و بازرگاني دو كشور در سال 2010، اظهارداشت: مي بايست اين رقم  را به سطح 5 ميليارد دلار برسانيم. امیدوارم در سفر نخست وزير پاكستان به ايران، محدوديت هايي كه در زمينه ارتقاء سطح روابط خارجي دو كشور وجود دارد، برطرف شود.

وی خواستار تعديل تعرفه هاي صادرات كالا به خصوص برنج از سوي دولت ايران شد و عوارض جاده اي و گمركي، هزينه ها و مدت زمان صدور ويزا براي تجار و بازرگانان را از ديگر مشكلات موجود در توسعه روابط تجاري دو كشور عنوان كرد و با اشاره به فعاليت تنها يك بازارچه مرزي در منطقه تفتان، خواستار افزايش تعداد بازارچه هاي مرزي در منطقه شد.

کد خبر 2281106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha