۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۳۴

مهر گزارش مي‌دهد/

ادامه روند لغو كنسرت‌ها در يزد/ معاون سیاسی استاندار: با اخلال‌گران برخورد می‌کنیم

ادامه روند لغو كنسرت‌ها در يزد/ معاون سیاسی استاندار: با اخلال‌گران برخورد می‌کنیم

يزد - خبرگزاري مهر: در حالي كه برگزاري كنسرت يكي از فعاليت‌هاي ارزشمند هنري به شمار مي‌رود و در دهه گذشته برگزاري كنسرت‌ها، روند مطلوبي در سراسر كشور به خود گرفته، در يزد همچنان برگزاري كنسرت با مشكل مواجه است و حتي كنسرت‌هاي داراي مجوز نيز به واسطه برخی تحرکات لغو مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، طي چند سال اخير، برگزاري كنسرت در یزد به تعداد انگشتان دست بوده اما نيمي از اين تعداد نيز يا لغو شده يا پس از برگزاري، حرف و حديث هاي بسياري در مورد آن مطرح شده و رسانه‌ها نيز به ميدان آمده و هر يك صرف نظر از آسيب شناسي اين موضوع، به دفاع يا رد لغو اين كنسرت ها پرداخته اند.

كنسرت همايون شجريان در سال گذشته از كنسرت‌هايي بود كه به رغم استقبال بي‌نظير مردم، لغو شد و مجوز آن كه تا نيمه راه رفته و تاييد شده بود، باطل شد.

كنسرت هايي كه هميشه در يزد حاشيه ساز شدند

كنسرت كودكان نيز كه حدود دو سال پيش در يزد برگزار شد و كودكان چهار تا 14 ساله به برگزاري آن پرداختند، با حاشيه هاي بسياري همراه بود و رسانه هاي مختلف ايرادهاي ريز و درشت كوچكي از اين كنسرت گرفتند و اجراي كودكان دختر و پسر در كنار يكديگر را عملي وقيحانه و ضد فرهنگ خواندند.

نظير اين برخوردها طي چند سال اخير در يزد انگار باب شده و گروه هاي هنري نيز ديگر رغبتي به برگزاري كنسرت در اين استان ندارند.

اما دامنه اين مشكلات منحصر به كنسرت هاي كودكان و سنتي و پاپ و... نيست و تقريبا همه گروه هاي هنري خارج از استان براي برگزاري كنسرت در يزد با مشكل مواجه هستند.

لغو برنامه از سوي گروهي كه هويت آنها مشخص نيست

اما پنجشنبه شب گذشته،‌ در جديدترين اقدام گروه‌هايي كه هويت آنها چندان براي مسئولان استان مشخص نيست، كنسرت وحيد تاج هم لغو شد.

يكي از كارشناسان هنري اداره ارشاد در مورد اين كنسرت به خبرنگار مهر گفت: مجوز همه كنسرت‌ها پس از آنكه توسط اداره ارشاد تاييد مي‌شود، به اماكن و اطلاعات نيز ارسال مي شود تا آنها پس از بررسي و استعلام هاي مختلف، مجوز برگزاري كنسرت را تاييد كنند و تا اين اتفاق از سوي اماكن و اداره اطلاعات نيفتد، هيچ كنسرتي در يزد برگزار نمي شود.

وي كه خواست نامش فاش نشود، عنوان كرد: گروه مسيحا به خوانندگي وحيد تاج كه براي روزهاي پنجشنبه و جمعه گذشته، 18 و 19 ارديبهشت ماه مجوز برگزاري كنسرت دريافت كرده بود، ناچار به اجراي نصفه نيمه برنامه هاي خود شد كه اين امر علاوه بر نارضايتي گروه، نارضايتي مردم را نيز به دنبال داشت.

حاشيه‌هاي كنسرت ديشب به خاطر خوانندگي شاگرد شجريان در اين گروه اتفاق افتاد

وي افزود: روز پنجشنبه يك گروه 60 نفره به بهانه اينكه وحيد تاج، شاگر محمدرضا شجريان است، خواستار لغو اجرا و كنسرت وي شدند.

وي عنوان كرد: اين امر سبب شد تا پنجشنبه از سه سانس پيش‌بيني شده، تنها يك سانس اجرا شود و روز جمعه نيز كنسرت بدون خوانندگي وحيد تاج برگزار شد و تاج مانند ساير مردم از روي صندلي ها به تماشاي كار هم گروهي‌هاي خود پرداخت.

اين كارشناس اداره ارشاد با بيان اينكه، هر نامي از تاج به زبان مي آمد، واكنش اين گروه را به همراه داشت، عنوان كرد: ارشاد يزد به واقع شرمنده اين گروه هنري شد.

اما سرپرست اداره ارشاد هم كه چندماهي بيشتر از حكم سرپرستي وي نگذشته است، ترجيح داد در زمينه كنسرت‌ها وارد گفتگو با خبرنگار مهر نشود و پاسخگويي به اين موضوع را به ورشويي، معاون هنري اداره ارشاد موكول كرد. ورشويي نيز به گفته برخي از خبرنگاران استان،‌ از ديشب از دسترس خارج شده و امكان برقراري ارتباط با وي نيست.

معاون سياسي و امنيتي استاندار يزد،‌ تنها مسئولي بود كه در مورد اين موضوع حاضر به گفتگو با خبرنگار مهر شد.

در تامين امنيت كنسرت كوتاهي شد

محمدعلي طالبي با اشاره به وقايعي كه پنجشنبه شب گذشته در كنسرت گروه مسيحا اتفاق افتاد، ضمن ابراز ناراحتي از اتفاق رخ داده اظهار داشت: متاسفانه ديشب در بحث تامين امنيت كنسرتي كه اتفاقا مجوز هم داشت، كوتاهي شد.

وي خاطرنشان كرد: به دليل لغو برنامه اصلي اين كنسرت و مشكلاتي كه پيش از اين نيز در مورد كنسرت‌هاي مختلف در استان يزد رخ داده بود، يك كميته در استانداري يزد تشكيل شد.

طالبي عنوان كرد: استانداري يزد ظرف روزهاي آينده با همكاري دستگاه هاي امنيتي، قضايي و انتظامي، نسبت به شناسايي افرادي كه در شلوغي هاي ديشب و برنامه هاي گذشته و به هم خوردن امنيت اين كنسرت نقش داشتند، اقدام خواهد كرد.

تاكيد استاندار در برخورد با عوامل اخلال در برگزاري برنامه ديشب

معاون سياسي و امنيتي استاندار يزد خاطرنشان كرد: استاندار يزد نيز بر برخورد با اين عوامل براي جلوگيري از تكرار اين قبيل حوادث و برخوردها، تاكيد كرده است.

وي يادآور شد: در كميته اي كه به همين منظور تشكيل شد، قرار شد راهكارهايي براي جلوگيري از تكرار اين قبيل مسائل پيشنهاد داده شود و در شوراي تامين استان به تصويب برسد.

طالبي اظهار اميدواري كرد: با تصويب شوراي تامين استان يزد، ديگر در يزد شاهد اين قبيل اتفاقات نباشيم.

وي در پاسخ به سئوال مهر در مورد تامين خسارت هايي كه به مردم و برگزاركنندگان اين كنسرت وارد شده است، بيان داشت: به اداره ارشاد استان يزد براي جبران خسارت اين گروه تاكيد داشته ايم و خواسته ايم كه آن را به هر طريقي مدنظر قرار دهند.

معاون سياسي و امنيتي استاندار يزد اظهار اميدواري كرد: با ارائه مجوزهاي ديگر به اين گروه، زمينه جبران خسارتهاي آنها را فراهم كنند.

هنرمندان ديگر رغبتي به برگزاري كنسرت در يزد ندارند

گرچه مسئولان اقدامات لازم را در اين زمينه انجام دادند و خود نيز در كنسرت حاضر شدند اما تامين امنيت كنسرت انجام نشد و به رغم آنكه مسئولان انتظامي با پيشينه برگزاري كنسرت در يزد مواجه بوده اند، پيش بيني هاي لازم در اين زمينه انجام نشد و براي چندمين بار كنسرت در يزد لغو شد.

اگر در گذشته قبل از اجرا و قبل از فروش بليط اقدام به لغو كنسرت ها مي شد،‌ اين بار، اين اتفاق در حالي افتاد كه بيش از دو هزار نفر در هر سانس در سالن بليط تهيه كرده و منتظر اجراي برنامه بودند.

عدم برگزاري كنسرت‌ها به ويژه كنسرت‌هاي سنتي به بهانه هاي مختلف در حالي در استان يزد اتفاق مي‌افتد كه هر روز علاقه جوانان اين شهر به موسيقي‌هاي آنسوی آب بيشتر مي‌شود و در حالي كه مي‌توان بخشي از علايق و نيازهاي جوانان اين شهر در اين زمينه را با راه هاي قانوني و شرعي تامين كرد، هيچ گروه هنري علاقه اي به برگزاري كنسرت در يزد ندارد.

کد خبر 2288737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha