۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱

در چهارمحال و بختیاری؛

آسیب دیدن یک همیار محیط زیست توسط شکارچیان/ مدافع طبیعت در بیمارستان بستری شد

آسیب دیدن یک همیار محیط زیست توسط شکارچیان/ مدافع طبیعت در بیمارستان بستری شد

شهرکرد - خبرگزاری مهر: یک همیار محیط زیست در شهرستان بروجن در حالیکه می خواست شکارچیان را از شکار کردن غیر مجاز منصرف کند توسط شکارچیان از ناحیه سر مصدوم و در بیمارستان بستری شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصدوم شدن و در برخی موارد شهادت محیط بانان و همیاران محیط زیست توسط شکارچیان غیر مجاز داستانی است که هر از گاه در مناطق کوهستانی زاگرس و مناطق جنگلی البرز و حاشیه دریاچه خزر اتفاق می افتد.

محیط بانان و همیاران محیط زیست افرادی هستند که از روی علاقه مندی به طبیعت وحیات وحش، مسئولیت دفاع از محیط زیست وحیات وحش را پذیرفته اند.

استان چهارمحال و بختیاری به واسطه شرایط توپوگرافی و کوهستانی خود زادگاه بسیاری از جانوران با ارزش حیات وحش کشور از جمله قوچ؛ پلنگ، خرس، بزکوهی، انواع پرندگان مانند عقاب، شاهین، کبک و... است که بسیاری از سودجویان و شکاریچان با ورود غیر مجاز به مناطق حفاظت شده قصد نابودی آنها را دارند.

در این میان بسیاری از مدافعان از جمله محیط بانان و همیاران محیط زیست برای حفظ این جانوران تلاش بسیاری می کنند که در این راه پر خطر در بسیاری مواقع دچار خسارت جانی می شوند.

علی رضوانی همیار محیط زیست 62 ساله است که در شهرستان بروجن در حالیکه شکارچیان را برای عدم شکار نصیحت می کرد و می خواست آنها را از شکار منصرف کند توسط شکارچیان دچار آسیب و روانه بیمارستان شده است.

این همیار محیط زیست که توسط شکارچیان صدمه دیده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: 25 سال است که در طبیعت هستم و در راستای حفظ محیط زیست گام بر می دارم.

علی رضوانی اذعان داشت: هنگامی که در منطقه پشت منطقه گردشگری سیاسرد بروجن (بیده قطار) بودم متوجه ورود دو شکارچی با تفنگ به منطقه شدم که برای شکار پرندگان وارد منطقه شده بودند.

وی اذعان داشت: هنگامی که آنها قصد شکار داشتند آنها را نصیحت کردم و گفتم پرندگان را شکار نکنید، هم اکنون فصل جفتگیری پرندگان است و شکار این پرندگان هم اکنون مطلوب نیست.

وی تاکید کرد:  متاسفانه در این ماجرا یکی از شکارچیان به من حمله کرد و با زدن ضربه توسط قنداق تفنگ مرا مجروح کرد.

این مدافع محیط زیست ادامه داد: من در بیمارستان بستری شده ام و هم اکنون نیز وضعیت خوبی ندارم.

 

درگیریهای شکارچیان و مدافعان طبیعت راه حفاظت از محیط زیست را در مسیر یک بنبست قرار داده است

نائب رئیس انجمن زیست محیطی تسنیم بروجن در این رابطه به خبرنگار مهر گفت:درگیری بین محیط بانان و مدافعان محیط زیست بین شکارچیان غیر مجاز اتفاقی است که در سالهای اخیر شدت گرفته و نتیجه آن آسیب دیدن محیط بانان و متاسفانه باعث کشته شدن بیش از 100 محیط بان در کشور بوده است.

هومان خاکپور ادامه داد: متاسفانه این برخورد بین شکارچیان غیر مجاز و محیط بانان به یک چالش جدی تبدیل شده و راه حفاظت از محیط زیست را به یک بن بست تبدیل کرده که دستگاههای متولی باید در این خصوص برای حل این چالش جدی وارد شوند و با ارائه راهکار در مسیر حل آن گام بردارند.

وی اذعان داشت: باید این مشکل در برنامه های فرهنگی و اجتماعی مورد برسی قرار گیرد و برای حل آن گامهای اساسی برداشته شود.

خاکپور تاکید کرد: اتفاقی که هم اکنون در شهرستان بروجن شاهد هستیم ازطرفی قابل تحسین و قابل توجه است چرا که افرادی هستند که به خاطر حفظ محیط زیست و حفاظت از طبیعت حاضرند آسب ببینند و نمی گذارند طبیعت آسیب ببیند.

نایب رئیس انجمن زیست محیطی تسنیم بروجن تاکید کرد: موج طرفداری ایجاد شده از این همیار محیط زیست در شهرستان بروجن در راستای همان موج بیداری حفاظت از محیط زیست در کشور است که شروع شده و این را باید به فال نیک بگیریم.

وی بیان کرد: از طرفی برخورد قضایی باید صورت گیرد تا هر شکارچی به صورت غیر مجاز نتواند اسلحه بردارد و در طبیعت به راحتی به شکار بپردازد و در مواجه با نیروهای محیط بان طبیعت متوسل به استفاده از سلاح و برخوردهای تلخ شود.

کد خبر 2291102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha