۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۴۹

مهر گزارش می دهد؛

اتوبوس هایی که در رشت هستند اما در پارکینگ خاک می خورند/ اصل رضایتمندی شهروندان فراموش شده است

اتوبوس هایی که در رشت هستند اما در پارکینگ خاک می خورند/ اصل رضایتمندی شهروندان فراموش شده است

رشت – خبرگزاری مهر: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از این مهم تنها راهکار رفع مشکل ترافیک کلانشهر ها به ویژه رشت بوده و این درحالیست که تعدادی اتوبوس بیهوده در پارکینگ خاک می خورد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکطرفه کردن خیابان ها و طرح زوج و فرد خودروها از طرح ها و ترفندهای بود که برای رفع مشکل دیرینه ترافیک شهرها به ویژه کلانشهرها اجرا شد اما نتیجه مطلوبی در بر نداشته است..

بیشتر کارشناسان حمل و نقل معتقدند توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از این تنها راهکار رفع مشکل ترافیک کلانشهرها است، کاری که مسئولان کلانشهر رشت به فکر این مهم هستند.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار خبرگزاری مهر به میان مردم رفته تا نظر و دیدگاه آنان را در این زمینه بیشتر جویا شود.

یک شهروند از رشت به مهر می گوید: تعداد اتوبوس ها در این شهر کم است و مردم با مشکلات رفت و آمد مواجه هستند.

امیر حسین محمدزاده افزود: وسائط نقلیه عمومی به ویژه اتوبوس های خط واحد خدمات لازم را به مردم ارائه نمی دهند و مسافران دقایق زیادی در ایستگاه های اتوبوس در انتظار می مانند.

تعداد اتوبوس های خط واحد رشت پاسخگویی نیاز مردم نیست

وی همچنین اظهارداشت: مشکل کمبود اتوبوس در رشت به حدی است که شهروندان پس از مدت ها معطلی در ایستگاه های خط واحد با اتوبوس هایی مواجه می شوند که جایی برای سوار شدن ندارد و چنین وضعیتی قابل قبول و در شان شهروندان رشتی نیست.

این شهروند رشتی به مهر می گوید: طی سال های اخیر یکی از انتقادهای جدی شهروندان و حتی مسافران که به این شهر سفر می کنند، مربوط به مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی و بویژه در بخش اتوبوسرانی است.

وی افزود: وضعیت نامطلوب ایستگاه ها، تاخیر و شلوغی بیش از اندازه اتوبوس ها، کمبود اتوبوس در مناطقی از شهر و غیره که همگان بر این مهم واقف هستند از جمله مشکلات همیشگی است که مردم رشت را آزار می دهد.

محمد زاده یادآورشد: جابه جایی روزانه تعداد زیادی مسافر شهری تنها از سوی ناوگان اتوبوسرانی به یقین به وسائط حمل و نقل کارا و سالم، رعایت دقیق زمان ارائه خدمات، مسئولیت جدی و نظارت بر ثبات نظام مندی مناسب و مدیریت راهبردی کلان نیاز دارد.

شهروند دیگری درباره وضعیت کمی و کیفی اتوبوس های درون شهری می گوید: در حال حاضر تعداد اتوبوس های خط واحد پاسخگویی نیاز مردم نیست.

مرجان رحمانی افزود: ترافیک سنگین مشکل دیگری است که باعث تاخیر در تردد اتوبوس ها و باعث اتلاف وقت مردم می شود.

وی اظهارداشت: در وضعیت فعلی حمل و نقل مردم مجبور هستند در گرما و سرما در صف ایستگاه های اتوبوس بایستند تا زمانی نامعلوم که یک اتوبوس بیاید.

این شهروند رشتی به مهر می گوید: وسائط نقلیه عمومی مثل اتوبوس بیشتر مخصوص استفاده اقشار کم درآمد است، آنان که درآمد خوبی دارند سوار ماشین های شخصی یا تاکسی می شوند و برخی دربستی بدون معطلی و با آسودگی خاطر به مقصدشان می روند.

وی افزود: با توسعه زیر ساخت های حمل و نقل عمومی مردم از وسیله نقلیه شخصی به ندرت استفاده می کنند و ترافیک کم و سرعت ناوگان ها مناسبتر می شود.

توسعه زیر ساخت های حمل و نقل عمومی ضرورتی انکارناپذیر است

رحمانی اظهارداشت:  مسئولان شهری برای نظم دهی و کمیت بخشی وسائط حمل و نقل عمومی باید تلاش مضاعف داشته باشند.

یک شهروند دیگری به مهر می گوید: تعداد اتوبوس های فعلی شهر رشت جوابگوی نقل و انتقال مسافران نیست.

حسن راهمی از متولیان اتوبوسرانی خواستار حمایت و آسودگی خاطر در استفاده از سرویس دهی منظم و در حداقل زمان شهروندان شد.

وی افزود: با توسعه شهرنشینی و گسترش شهرها همراه با افزایش جمعیت، بحث تردد و حمل و نقل مسافران درون‌ شهری در شهرها و به ویژه کلانشهرها به دغدغه اصلی مدیران شهری و شهروندان تبدیل شده است.

این شهروند که خود کارمند دولت است به مهر می گوید: رشت به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور در چند سال اخیر با مشکلات عدیده ‌ای در زمینه حمل و نقل عمومی روبرو بوده است.

وی افزود: به دلیل کمبود اتوبوس در بیشتر مسیرها گاهی اوقات برای ایستادن مردم در وسط اتوبوس هم جایی نیست و شرایط نامطلوبی برای حضور مردم در اتوبوس ایجاد شده است.

راهمی اظهارداشت: هنگامی که مردم به رانندگان در خصوص معطلی خود در ایستگاه به راننده اعتراض می‌کنند با برخورد نامناسب از سوی رانندگان مواجه می‌ شوند.

این شهروند رشتی ادامه داد: برای داشتن شهری سالم، پاک، مرتب، منظم، قاعده‌مند با زیرساخت‌های مناسب زندگی شهری باید قبل از هر چیزی فرهنگ شهروندی را به ساکنان آموخت و در اجتماع نهادینه کرد.

وی تصریح کرد: مردم هنوز در ایستگاه ‌های اتوبوس صف را رعایت نکرده و هنگامی که اتوبوس های خط واحد به ایستگاه می‌ رسند به طرف وسیله نقلیه هجوم آورده و در یک لحظه همه باهم می‌خواهند سوار شوند و بر روی صندلی بنشینند بنابراین در این بخش هم مردم و هم دستگاه‌ های متولی و نهادهای فرهنگی برای فرهنگ سازی باید تلاش بیشتری داشته باشد.

راهمی بیان داشت: بیشترین گلایه مردم این شهر از سازمان اتوبوسرانی، کمبود اتوبوس‌ ها و معطلی زیاد مسافران در ایستگاه‌ ها برای حرکت رانندگان است.

وی یادآورد:  از دیگر مشکلات شهروندان برای استفاده از اتوبوس سوار کردن بیش از حد مجاز مسافر در اتوبوس است.

استفاده از حمل و نقل عمومي کاهش ترافيک و صرفه جويي در مصرف انرژي را به همراه دارد

بنابراین برخورداري يک شهر از ناوگان مناسب حمل و نقل عمومي به عنوان يکي از مهمترين زيرساخت هاي خدماتي امري ضروري است و به اعتقاد کارشناسان و متخصصان استفاده از وسائط حمل و نقل عمومي مناسب و توسعه این مهم در کاهش ترافيک، صرفه جويي در مصرف انرژي و کاهش آلودگي هوا نقش موثري دارد.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر رشت در این باره می گوید: هم اکنون افزون بر 50 دستگاه اتوبوس در پارکینگ سازمان اتوبوسرانی رشت موجود است.

رضا جمشیدی افزود: در مجموعه شهرداری رشت  72 راننده پایه یک وجود دارد که این افراد حقوق رانندگی پایه یک را می گیرند اما پشت فرمان اتوبوس ها نمی شینند.

وی اظهارداشت: رانندگان پایه یک یا حقوق رانندگی پایه یک نگیرند یا با گواهی نامه پایه یک پشت فرمان اتوبوس ها بشینند.

رئیس شورای شهر رشت گفت: در ماه های پایانی سال گذشته پیرامون این مطلب تذکری در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تنظیم و طبق ماده (73) قانون شوراها به شهردار ابلاغ شد.

وی افزود: شهردار رشت طی یک هفته و کمتر از 10 روز طبق آئین نامه در صحن علنی شورا حضور پیدا کرد و در عمل نتوانست شورا را قانع کند.

جمشیدی اظهارداشت: شهردار روز بعد در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا حضور پیدا کرد و  تعهد داد تعداد راننده ها را افزایش دهد.

باوجود این، یکی از مهمترین دشواری های هر روزه مردم شهر رشت ترافیک سردرگم، وقت گیر و هزینه بر شهر است که گاهی رفع این مشکل را به طرح های بلند پروازانه و بسیار دور از دسترس مثل مترو یا قطار زیرزمینی پیوند می زنند که در خود پایتخت این طرح به اندازه عمر یک نسل طول کشیده تا انجام شود.

به هر ترتیب حمل و نقل عمومي و استفاده از وسائل نقليه عمومي موضوعي كه مورد توجه همه كارشناسان شهري و اجتماعي است كه توجه به این گره‌ هاي كور ترافيكي را باز خواهد كرد.

 البته بايد به اين موضوع هم توجه داشت كه زماني استفاده از وسائط نقليه عمومي افزايش پيدا مي كند كه ناوگان حمل و نقل عمومي شهري بهسازي شود.

در حال حاضر كه ظرفيت استفاده از حمل و نقل عمومي ريلي در شهر رشت وجود ندارد دو سازمان تاكسيراني و اتوبوسراني بخش عمده حمل و نقل‌ ها را در سطح شهر بر عهده دارند و تلاش‌ هاي گسترده‌ اي را در اين زمینه انجام داده‌ اند.

تنها 50 دستگاه اتوبوس در شهر فعال است

شهردار رشت نیز در این باره می گوید: هم‌ اکنون 130 دستگاه اتوبوس و هفت دستگاه مینی باس در این سازمان وجود دارد که تنها 50 دستگاه از این تعداد فعال است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از 25 دستگاه اتوبوس به دلیل نبود راننده استفاده نمی‌ شود، ادامه داد: علاوه بر این 48 دستگاه اتوبوس نیز به دلیل نقص فنی از مدار خارج شده و برای تعمیر به 24 میلیارد ريال اعتبار نیاز است که با وجود منابع اندک شهرداری اجرای این امر مقرون به صرفه نیست.

خلیلی با اشاره به اینکه در شهرداری رشت 240 راننده با گواهینامه پایه یک استخدام شده‌اند، افزود: هم‌اکنون تنها 105 نفر از این رانندگان در سازمان اتوبوسرانی مشغول به فعالیت هستند.

وی اظهار داشت: بر این اساس 49 نفر از رانندگان مورد نظر در سازمان آتش نشانی، 22 نفر در سازمان پسماند، 26 نفر در سازمان عمران، 22 نفر در شهرداری مناطق و نواحی، یک نفر در سازمان خدمات موتوری، دو نفر در بخش خدمات شهری، یک نفر در سازمان پایانه‌ های مسافربری، یک نفر در حراست، سه نفر از خدمات، دو نفر در شورای اسلامی شهر، یک نفر در مدیریت فرهنگی و پنج نفر نیز در استانداری گیلان به مشغول به فعالیت هستند.

شهردار رشت با تأکید بر اینکه با استخدام 50 راننده 25 دستگاه اتوبوس نیز به شهروندان خدمات‌ رسانی خواهد کرد، ادامه داد: در ماه‌ های اخیر با بازگشت 10 نفر از رانندگان مورد نظر به سازمان اتوبوسرانی برای خدمات‌ رسانی به مردم پنج دستگاه دیگر به 45 دستگاه اتوبوس فعال افزوده شد.

وی با اشاره به اینکه هم‌ اکنون پنج نفر از این رانندگان در آستانه بازنشستگی قرار دارند، گفت: علاوه‌ بر این چهار نفر بازنشسته شده و پنج نفر دیگر هم با سپری کردن دوره‌ های آموزشی به عنوان مامور آتش‌ نشانی فعالیت می‌ کنند.

خلیلی افزود: در راستای توسعه حمل و نقل شهروندان از طریق اتوبوس با ارسال ابلاغیه 16 راننده به سازمان اتوبوسرانی بازگشته اند و 14 نفر نیز تمرد کرده اند که بر مبنای قانون تخلفات این این افراد در حال رسیدگی است.

وی همچنین با گلایه به اینکه تاکنون بخش رسیدگی به تخلفات اداری در چارت سازمانی شهرداری رشت حلقه ای مفقود بوده است، اظهار داشت: برای مدیریت بهتر مسائل در این سازمان هیئت‌ نظارت بر تخلفات اداری کارکنان در حال راه‌اندازی است.

شهردار رشت با بیان اینکه برخی از رانندگانی نیز به دلیل از کارافتادگی با ارائه مدارک پزشکی معتبر در بخش‌ های دیگری مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: از سال 87  تاکنون 116 راننده بازنشسته شده‌ و هیچ نیرویی هم جایگزین این افراد نشده است.

وی به اجرایی نشدن طرح واگذاری اتوبوس‌ های سازمان اتوبوسرانی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: متاسفانه عمر ناوگان اتوبوسرانی رشت بیش از پنج سال بوده که براساس قانون قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را ندارد این در حالیست که عمر تنها هفت دستگاه مینی باس به کمتر از پنج سال می‌ رسد.

خلیلی با اشاره به اینکه در صورت اجرای طرح جامع کنترل ترافیک که هنوز از سوی اعضای شورای اسلامی شهر رشت به تصویب نرسیده است تا حدودی از مشکلات حمل و نقل عمومی کاسته می‌ شود، افزود: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ ها سازمان های اتوبوسرانی و تاکسیرانی باید تقویت شود که این امر مهم در رشت با تأمین اعتبار یکساله از سوی استانداری گیلان برای استخدام راننده پایه یک تحقق خواهد یافت.

رانندگان رفت و روب و فضای سبز باید فراخوان شوند

به هر ترتیب حمل و نقل عمومی به عنوان اصلی ترین راهکار معضل ترافیک در هر شهری مطرح است که در این خصوص اهمیت استفاده کمتر از خودروهای شخصی و استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی نیز برای همگان آشکار است.

 بنابراین توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی امروزه مورد توجه ویژه قرار گرفته و گام های موثری در این حوزه باید برداشته شود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز درباره وضعیت نابسامان سازمان اتوبوسرانی می گوید: شهرداری رشت هم اکنون به دنبال جذب راننده پایه یک است و این در حالیست که انجام این کار ضرورتی ندارد.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه رانندگانی در شهرداری و سازمان های تابعه مشغول به کار هستند باید به کار اصلی خود یعنی رانندگی اتوبوس بپردازند، افزود: با جذب نیروی جدید نمی توان در راستای کوچک و چابک سازی بدنه شهرداری گام برداشت.

وی با تاکید بر اینکه تعداد کارکنان شهرداری و سازمان های تابعه باید به مرور زمان کاهش یابد، ادامه داد: با کاهش نیرو در این بخش می توان تناسب و توازن را در اجرای برنامه ها رعایت کرد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت گفت: برای جبران کمبود راننده اتوبوس باید رانندگان بخش خصوصی رفت و روب و فضای سبز فراخوان شوند تا گامی موثر در توسعه حمل و نقل عمومی شهر برداشته شود.

بدون شک مردم از کمبود اتوبوس، انتظارهای طولانی برای سوار شدن و ازدحام و شلوغی اتوبوس ها گلایه دارند.

گلایه ای که البته درمانش افزایش تعداد اتوبوس ها در کلانشهر رشت است، اتوبوس هایی که هستند اما در پارکینگ خاک می خورند.

مسئله این که چرا شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت هنوز از پس مشکل رانندگانی که نمی خواهند راننده باشند بر نمی آید،مسئله ای که به احضار و سئوال از شهردار هم کشیده شد.

چشم به راه ماندن و تحمل ازدحام و شلوغی داخل اتوبوس ها رنج آور است

خلاصه اینکه مردم می گویند کمبود اتوبوس و مسئولان شهری می گویند کمبود یا تمکین نکردن برخی رانندگان از قانون در هر صورت نتیجه چشم به راه ماندن و تحمل ازدحام و شلوغی داخل اتوبوس ها می انجامد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حقیقت روی دیگر سکه این معادله دو مجهولی مشکلات رفع نشده شهروندان در زمینه حمل و نقل شهری است از اینرو می طلبد  مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

کد خبر 2293378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناشناس ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      0 0
      خو ی تغیراتی تو مدیریت اتوبوسرانی بدید.