۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۱۹

دامنگیر:

سند محیط زیست استان سمنان پس از تصویب اجرایی می شود/ در حفظ سلامت مردم معامله نمی کنیم

  سند محیط زیست استان سمنان پس از تصویب اجرایی می شود/ در حفظ سلامت مردم معامله نمی کنیم

سمنان - خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان از تهیه سند محیط زیست استان خبر داد و گفت: این سند پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی دامنگیر پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته محیط زیست با خبرنگاران در محل اداره کل محیط زیست استان سمنان با تاکید بر اینکه در حفظ سلامت مردم معامله نمی کنیم گفت: مهمترین اصل در حفظ محیط زیست توجه به سلامت مردم است.

وی  گفت: در حل مشکلات زیست محیطی به ویژه در بخش صنعت و تولید فرصت دادن به واحدها برای رفع مشکلات است و واحدهای بالقوه آلاینده باید برای حفظ محیط زیست تلاش کنند.

ضرورت ایجاد توسعه متوازن در مناطق غرب و شرق استان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، بر ضرورت ایجاد توسعه متوازن در مناطق غرب و شرق استان تاکید کرد و گفت: اجرای مدیریت سبز در دستگاه ها و مدیریت بر منابع آب، خاک و انرژی برای حفظ محیط زیست ضروری است.

دامنگیر، توجه به وضعیت معیشتی محیط بانان را مهمترین دغدغه مسئولان محیط زیست بیان کرد و افزود: در این زمینه با توجه به سختی کار و فعالیت در عرصه های طبیعی افزایش حقوق محیط بانان در برنامه قرار دارد.

وی، توکل به خداوند متعال، انتخاب راه درست و الگو گرفتن از انسان های موفق را برای پیشرفت در کارها موثر دانست.

استان سمنان 52 درصد گونه های جانوری کشور را در خود جای داده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان همچنین تکریم ارباب رجوع، شایسته سالاری، رعایت شئونات اسلامی، رعایت اخلاق اداری، سالم سازی اداری و جلوگیری از حاشیه سازی در حفاظت محیط زیست استان را از اولویت های خود بیان کرد.

دامنگیر گفت: استان سمنان با وجود دشت ها و کویرهای دیدنی همچنین تنوع زئومورفولوژیکی، اقلیمی و زیستی بالا، پتانسیل محیط زیستی منحصر به فرد دارد که مثال زدنی است؛ به طوری که با داشتن دو میلیون و91 هزار و 907 هکتار منطقه تحت مدیریت (حدود یک چهارم وسعت استان) یک ششم از مناطق تحت مدیریت سازمان را دارا است.

وی تصریح کرد: استان سمنان با بیش از 25 دشت وکویر معروف، 50 گونه از 164 گونه پستاندار ایران و متجاوز از 160 گونه پرنده و بیش از 40 گونه خزنده، 6 گونه دوزیست و چندین گونه از ماهیان و حدود 52 درصد گونه های جانوری کشور را دارا می باشد.

رتبه نخست استان سمنان از نظر عرصه های زیست محیطی کشور

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: این استان به دلیل داشتن 25 درصد از مناطق تحت مدیریت محیط زیست در رتبه اول از نظر عرصه های زیست محیطی کشور قرار دارد.

دامنگیر افزود: استان سمنان دارای دو پارک ملی، دو ذخیرگاه زیست محیطی، پنج منطقه شکار ممنوع و دو زیستگاه حیات وحش است و 50 گونه پستاندار، 160 گونه پرنده و 40 گونه خزنده در این استان زیست می کنند.

وی ادامه داد: همچنین استان سمنان با بیش از 697 گونه گیاهی ( 120 گونه گیاهی دارویی ) 23 درصد گونه های گیاهی کشور را به خود اختصاص داده است.

حفظ تنوع زیستی یعنی حفظ حیات

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان همچنین اظهار داشت: البته این ظرفیت استان، موجب شده تا وظیفه خطیری در این استان داشته باشیم؛ که ایجاد ارتباط بین اهداف حفاظتی سازمان و تامین معیشت جوامع محلی و همچنین سازماندهی و بهره گیری مناسب از پتانسیل سایر علاقه مندان به محیط زیست نظیر سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و یا سایر گروه ها نظیر شکارچیان و طبیعت گردان، می توانند شرایط مطلوبی را برای حفاظت از محیط زیست و توسعه مشارکت مردم در این امر ایفا کنند.

دامنگیر افزود: در رابطه با اهمیت تنوع زیستی گفتن این جمله کافیست که حفظ تنوع زیستی یعنی حفظ حیات و لذا امیدواریم همه در راستای انجام این وظیفه خطیر حفظ تنوع زیستی که ضامن بقای حیات است تلاش کنیم.

وی یادآور شد: در استان سمنان 100 مامور اجرایی فعالیت دارند و برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید این تعداد به 245 نفر افزایش یابد.

مشاهده 12 قلاده یوزپلنگ در منطقه توران بیارجمند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: در مناطق دشتی به ازای هر شش هزار هکتار و در نقاط کوهستانی به ازای هر سه هزار هکتار باید یک محیط بان فعالیت کند که در حال حاضر با این عددها فاصله زیادی وجود دارد.

وی توسعه فرهنگ زیست محیطی و ارائه آموزش های زیست محیطی را نیز ضروری و از برنامه های خود بیان کرد و اظهار داشت: برای توسعه این امور از ظرفیت های مختلف از جمله ظرفیت رسانه ها استفاده می شود.

دامنگیر از مشاهده 12 قلاده یوزپلنگ در منطقه توران بیارجمند خبر داد و گفت: این تعداد یوزپلنگ در دو ماه اول امسال در گله های مختلف دیده شده و نشان دهنده شرایط مطلوب این گونه نادر در این منطقه است.

شرایط زیستگاهی یوزپلنگ در منطقه خارتوران بیارجمند مطلوب است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه سال گذشته 17 مورد یوزپلنگ در گله های دو، چهار و پنج قلاده ای در این منطقه مشاهده شده است گفت: مشاهده 12 مورد در سال 93 بیانگر شرایط مطلوب زیستگاهی از نظر تغذیه و محیط مناسب است.

وی، مشاهده گله پنج قلاده ای از یوز در منطقه خارتوران بیارجمند برای اولین بار را بی نظیر خواند و گفت: بر اساس مشاهدات قریب 20 قلاده یوزپلنگ در ذخیره گاه توران وجود دارد اما برای بررسی شمار این گونه طرح بررسی وضعیت گونه نادر یوزپلنگ در این استان در حال اجراست.

دامنگیر افزود: مشاهده این تعداد یوزپلنگ در منطقه توران نشانگر شرایط مطلوب جمعیت گوشت خوار که تغذیه این گونه محسوب می شود نیز است.

خشکسالی بیشترین خسارت را به حیات وحش وارد کرد/ کاهش زاد و ولد گورخر ایرانی

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز در این نشست از کاهش زاد و ولد گورخر ایرانی و نیز کل و بز بر اثر خشکسالی در این استان خبر داد.

بهرام علی زارعی افزود: خشکسالی بیشترین خسارت را به حیات وحش و زیستگاه ها وارد کرده است و کاهش گونه های جانوری نظیر قوچ و میش، کل و بز و بوبژه گونه در معرض انقراض گورخر ایرانی از خسارت های عمده در این استان است.

وی حجم خسارات وارده به زیستگاه ها و منابع طبیعی این استان را بالغ بر 85 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: برای مقابله با خشکسالی تامین منابع آبی، علوفه و جلوگیری از تخریب زیست گاه ها از اولویت اول در مناطق زیست محیطی این استان است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان بر ضرورت تامین اعتبارات برای مقابله با مشکلات زیست محیطی به ویژه در عرصه زیست محیطی تاکید کرد.

پانزدهم تا بیست و دوم خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

کد خبر 2307911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha