۲ تیر ۱۳۹۳، ۹:۴۱

شنبه زاده:

توسعه خوشه صنعتی گلیم نقش برجسته اولویت صنایع دستی ایلام است

توسعه خوشه صنعتی گلیم نقش برجسته اولویت صنایع دستی ایلام است

ایلام - خبرگزاری مهر: مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام گفت: توسعه خوشه صنعتی گلیم نقش برجسته و فرش دستباف اولویت صنایع دستی ایلام است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمالک شنبه زاده شامگاه یکشنبه در جمع صنعتگران ایلامی اظهار داشت: ظرفیتها و پتانسیلهای استان ایلام در بخش صنایع دستی بسیار زیاد است چراکه استان ایلام منطقه‌ای عشایرنشین است و صنایع دستی آن به ویژه گلیم گل برجسته شهرت ملی دارد.

وی ادامه داد: بخش صنایع دستی استان ایلام جای کار بسیار دارد و توسعه این بخش در استان نقش مهمی در اشتغال و توسعه استان نیز دارد به طوری که 19 کارگاه تولیدی و انفرادی خانگی در حوزه گلیم نقش برجسته در استان دایر و فعال است.

این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 9 هزار صنعتگر صنایع دستی در استان ایلام فعال هستند که بیش از 90 درصد آنها را بانوان استان تشکیل می دهند.

وی بیان داشت:  راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی و سوغات محلی یکی از نیازهای استان ایلام در بخش صنایع دستی است و  تعداد رشته های فعال صنایع دستی استان را 23 مورد است  که در میان آنها گلیم نقش برجسته بیشتر مورد توجه هنرمندان است.

شنبه زاده بیان داشت: گلیم نقش برجسته از نظر اصالت و تولید مهمترین و شاخص‌ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است و ایلام به عنوان استان ابداع‌کننده گلیم نقش برجسته می‌تواند مکانی جدید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد بازار باشد.

وی بیان کرد: به همین منظور با حمایت صنایع دستی این اداره کل و دفتر توسعه خوشه گلیم نقش برجسته و فرش دستباف ایلام کارگاه ترمیم، شور و پرداخت فرش و گلیم نقش برجسته تا پیش از مهرماه سال جاری در استان راه اندازی می شود.

شنبه زاده بیان داشت: تولیدهای صنایع دستی ایلام به استان های همسایه و همچنین کشورهای مانند آلمان، آمریکا، ژاپن و حوزه خلیج فارس صادر می شود که راه اندازی واحد بسته بندی در توسعه صادرات صنایع دستی و افزایش درآمد صنعتگران این بخش استان نقش مهمی داشته باشد.

وی بیان داشت: در آینده ای نزدیک گواهی ISO 9001 در آینده نزدیک برای  گلیم نقش برجسته، جاجیم، نمد و چیت صادر می شود که دریافت این گواهی نامه بیانگر کیفیت بالای این کالاها بوده که نقش مهمی در افزایش تولید و صادرات آنها دارد.

شنبه زاده افزود:  اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام برای توسعه فعالیت‌های این هنرمندان تلاش می کند چرا که صنایع دستی استان ایلام، به عنوان میراث هزار ساله تمدن این خطه از جمله پتانسیل های مهمی است که می تواند سهم مهمی در اشتغالزایی و توسعه استان داشته باشد.


 

کد خبر 2317437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha