۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴

برای نخستین بار:

کمیته‌ جلوگیری از سوزاندن ضایعات کاه و کلش در گیلان تشکیل شد

کمیته‌ جلوگیری از سوزاندن ضایعات کاه و کلش در گیلان تشکیل شد

رشت - خبرگزاری مهر: معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز گیلان از تشکیل کمیته‌ ای برای نخستین بار در استان برای جلوگیری از سوزاندن ضایعات کاه و کلش و آگاه‌ سازی و پیشگیری از آلودگی محیط زیست خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسرافیل ملکی ظهر شنبه در جلسه بررسی آلودگی‌ های زیست محیطی ناشی از سوزاندن کاه و کلش افزود: هرساله با آغاز زمان برداشت برنج آتش‌ زدن کاه و کلش توسط برخی از افراد محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد.

وی اظهارداشت: در استان گیلان با 238 هزار هکتار شالیزار براساس آمار جهاد کشاورزی استان هم‌اکنون خوشه‌دهی در بیش از 93 درصد شالیزارهای آن شروع شده است و به زودی ساقه‌ های طلایی برنج از شالیزارها برداشت می‌ شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز گیلان از تشکیل کمیته‌ ای برای نخستین بار در گیلان برای جلوگیری از سوزاندن ضایعات کاه و کلش و آگاه‌سازی و پیشگیری از آلودگی محیط زیست خبر داد.

وی در ادامه به تشکیل جلسه‌ای با هدف پیشگیری از آلودگی‌ های زیست محیطی ناشی از سوزاندن کاه و کلش در پایان برداشت محصولات شالی در استان اشاره کرد و گفت: با سنتی که متاسفانه از گذشته در گیلان شکل گرفته است کشاورزان محترم گیلانی به جهت عدم آگاهی از مضرات سوزاندن کاه و کلش و یا این تصور که ساده‌ ترین راه آتش‌ زدن آن پس از برداشت محصولات است، به این عمل مبادرت می‌ ورزند در حالی‌ که این سرمایه ملی می‌ تواند جمع‌آوری و بسته‌بندی شده و موجب اشتغال‌زایی و زمینه ایجاد درآمد برای خانواده‌ ها باشد.

ملکی با اشاره به اینکه طبق ماده 688 از قانون مجازات اسلامی که از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی است و قانون به صراحت این موضوع را جرم تلقی کرده و مستوجب مجازات حبس تا یک سال برای فراد متخلف است، تصریح کرد: متاسفانه بی‌ اطلاعی کشاورزان از این موضوع و تشدید آن اخیراً در محدوده شعاع 17 کیلومتری رشت و شهرستان صومعه‌ سرا موجب نارضایتی شهروندان و آلودگی محیط زیست می‌شود لذا جهت پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی جلسه‌ ای در تاریخ 24 تیرماه ماه سال 93 با حضور روسای ادارات محیط زیست، جهاد کشاورزی، فرمانداری، بخشداری مرکزی، امور دام، منابع طبیعی، فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان رشت، دفتر امور روستایی و شوراها و استانداری در دادسرای عمومی و انقلاب رشت تشکیل و راهکارهایی برای پیشگیری ارائه شده است.

وی افزود: برای آگاه‌ سازی کشاورزان مقرر شده است که 50 تخته بنر با متن‌ های پیشگیری برای آگاه‌سازی و گفتمان مردمی از طریق اداره جهاد کشاورزی و محیط زیست تهیه و در مبادی ورودی محلات و روستاها نصب شود.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم استان همچنین از عملیاتی‌شدن کارگروه با حضور ادارات مدعو برای تشویق کشاورزان منطقه به استفاده از دستگاه بیلر برای بسته‌ بندی کاه و کلش از ناحیه جهاد کشاورزی اشاره کرد و اظهارداشت: در این زمینه با بخشداران محترم مرکزی جلسات توجیهی بین دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی با همکاری اداره محیط زیست و جهاد کشاورزی رشت برگزار خواهد شد تا دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی نیز ضمن برگزاری جلسه با کشاورزان آگاهی لازم را به آن‌ها ارائه کنند.

ملکی به ارسال پیامک در محدوده شعاع 17 کیلومتری شهرستان رشت برای اطلاع‌ رسانی پیرامون مضرات آتش‌ زدن کاه و کلش و تذکر ماده 688 از قانون مجازات اسلامی با همکاری محیط زیست و جهاد کشاورزی و فرمانداری اشاره کرد و افزود: همچنین تدابیری اتخاذ خواهد شد تا توسط تعاونی دامداران بسته‌ بندی و خرید کاه و کلش کشاورزی برای ایجاد سهولت در کار کشاورزان صورت گیرد و در همین راستا انبارهایی نیز برای نگهداری کلش‌ های بسته‌بندی شده تهیه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دهیاران و شوراهای اسلامی با هماهنگی بخشداری و فرمانداری در هر روستا قبل از برداشت محصول از طریق توزیع بروشور و نصب بنر کشاورزان را از عواقب کار سوزاندن کاه و کلش آگاه کنند، ادامه داد: پس از انجام این دسته از اطلاع‌ رسانی‌ها اگر بازهم اشخاصی مبادرت به آتش‌ زدن کاه و کلش کنند، نیروی انتظامی و محیط زیست که ضابطین عام و خاص هستند نسبت به تشکیل پرونده و معرفی متخلفان برای سیر مراحل قضایی به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد و برای رسیدگی به این جرم شعبه ویژه‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب رشت تشکیل شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز گیلان در ادامه از مسئولان دستگاه‌های متولی خواست به دلیل اینکه مجازات قانونی دامن‌ گیر متخلفان نشود نسبت به آگاه‌سازی و پیشگیری از آتش‌ زدن کاه و کلش تدارکات جهادگونه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است را به عمل آورند تا از گذر این تخلف فرد یا افرادی به دلیل عدم آگاهی مرتکب جرم قانونی نشوند.

کد خبر 2338384

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha