۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۲۲

رئیس ستاد خبر داد:

جزئیات حمایت ستاد فناوریهای نرم از طرحهای فرهنگ و هنر/ تولید اسباب بازی با شاخص بومی

جزئیات حمایت ستاد فناوریهای نرم از طرحهای فرهنگ و هنر/ تولید اسباب بازی با شاخص بومی

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری گفت: 10 بسته حمایتی به طرح های حوزه فرهنگ و هنر تعلق می گیرد که شامل بسته طراحی، بسته صادرات، بسته برندینگ، بسته اصالت فرهنگی، بسته نوآوران یک و دو، بسته نوسازی، بسته توسعه بازار، بسته استانداردسازی و بسته تولید علم می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سپهر قاضی نوری در کنفرانس خبری معرفی این ستاد در جمع خبرنگاران گفت: ستادهای توسعه فناوری به منظور حمایت ویژه از توسعه فناوری های خاص در کشور ایجاد شده اند.

وی عنوان کرد: ستاد نانو با توجه به عملکرد موفقیت آمیز خود در این چند ساله رتبه هشت دنیا از نظر فناوری نانو را به خود اختصاص داده که این می تواند نمونه موفقی از ستادهای معاونت باشد.

وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری اقدام به تشکیل ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت دار نموده است گفت: این ستاد یکپارچگی های لازم را برای توسعه و تجاری سازی فناوری های نرم و هویت ساز صورت می دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری خاطرنشان کرد: در تعریف از فناوری های نرم و هویت دار می توان برای پاسخگویی به نیازهای بشری به غیر از نیازهای مادی که مستلزم توسعه شاخه نوینی از علوم و فناوری ها موسوم به علوم و فناوری های نرم است اشاره کرد که هدف آنها شناخت هر چه بیشتر جنبه های ذهنی و روحی انسان و یافتن راه هایی به منظور اعتلای ذهنی و روحی و همچنین تنظیم رابطه بهتر بین او و محیط پیرامون است.

وی گفت: علوم و فناوری های نرم شامل صنایع نرم یا صنایع فرهنگی هنری است و می تواند در جهت اعتلای انسان، افزایش کیفیت زندگی و تسهیل رابطه او با محیط پیرامون باشد.

معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی عنوان کرد: شورای ستاد از 6 شخصیت حقوقی و 6 شخصیت حقیقی تشکیل شده است که اعضای این ستاد از ارگان هایی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران هستند.

قاضی نوری اهداف کلی ستاد را توضیح داد و گفت: این ستاد تجاری سازی فعالیت های فرهنگی و هنری، توسعه فناوری و به کار گیری علوم و فنون روز دنیا در حوزه فرهنگ و هنر به منظور افزایش بهره وری و تولید، بهینه سازی مصرف انرژی، اقتصادی تر کردن فعالیت ها، توسعه بازار و افزایش صادرات محصولات فرهنگی و هنری، استاندارد سازی محصولات، توسعه برندینگ محصولات فرهنگی و هنری و شکل دهی به مدل کسب و کار اقتصادی برای خدمات و محصولات نرم و هویت ساز این اهداف را دنبال می کند.

وی از برنامه های خود در ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز توضیح داد و گفت: ارائه کمک به شرکت ها و موسسات، ارائه تسهیلات از طریق سیستم بانکی، ارائه خدمات ضمانت نامه، ارائه خدمات لیزینگ و فروش اقساطی، ارائه خدمات توانمندسازی به صندوق ها و شرکت ها و معرفی شرکت های دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی را از برنامه های مهم خود دانست.

حوزه های مورد حمایت ستاد نرم

قاضی نوری عنوان کرد: حوزه های کاری و فعالیتی این ستاد، صنایع دستی، توریسم، میراث فرهنگی، موزه داری، مکان های باستانی، مراسم آیینی، انتشارات، هنرهای نمایشی و فیلم، محصولات صدا و سیما، موسیقی، هنرهای تجسمی، منسوجات، نمایشگاه ها و جشنواره ها، اسباب بازی ها از حوزه هایی هستند که این ستاد می تواند مورد حمایت خود قرار دهد.

وی اظهار داشت: این ستاد تخصصی تجاری سازی در حوزه فرهنگ و هنر است و سایر حوزه های علوم انسانی به این ستاد مربوط نیست و قرار نیست در کارهای پژوهشی ورود پیدا کند بلکه مهمترین کارکرد آن تجاری کردن و حمایت از اقتصادی کردن فعالیت های فرهنگی و هنری است.

10 بسته حمایتی از فناوری های نرم

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری گفت: ستاد شامل 10 بسته حمایتی است که از جمله آنان بسته طراحی، بسته صادرات، بسته برندینگ، بسته اصالت فرهنگی، بسته نوآوران یک و دو، بسته نوسازی، بسته توسعه بازار، بسته استانداردسازی و بسته تولید علم است که در بسته تولید علم از پایان نامه های دکترا و کارشناسی ارشد در زمینه به کارگیری روش های علمی روز دنیا مورد حمایت این ستاد قرار می گیرند.

قاضی نوری اظهار داشت: بعضا برخی از رشته های صنایع دستی در کشور بین هفت تا 10 هزار سال قدمت دارند و در حالی که ما کشوری در حال توسعه هستیم نباید شاهد از دست دادن این آثار باشیم.

توضیح داد: حمایت ها و بسته های این ستاد در حلقه قبل و بعد از تولید می باشد چون تولید وجود دارد و مشکلی در این بخش دیده نمی شود.

وی گفت: در تلاش هستیم تا با 2 مرکز رشد تبریز ، اصفهان و یزد که در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر مشغول هستند ارتباط برقرار کنیم.

ماموریت ما اشتغال در حوزه فناوری است

قاضی نوری با بیان اینکه از ماموریت های این ستاد در معاونت علمی اشتغال در حوزه فناوری ها ادامه داد و گفت: تاکنون 15 طرح دانش بنیان به این ستاد معرفی شده که 10 طرح مورد تایید قرار گرفته است.

تولید اسباب بازی با شاخص بومی

وی خاطر نشان کرد: در بحث فرهنگ سازی تولید اسباب بازی ها با شاخص های بومی شورای عالی انقلاب فرهنگی با معاونت همکاری هایی دارد که قرار است سندی در این زمینه تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه ایران در حوزه فرهنگی هنری قابلیت رقابت با دنیا را دارد اظهار داشت: ما در ایران محصولاتی داریم که به راحتی خرید و فروش می شود و می تواند در دنیا مشتری خوبی داشته باشد.

وی اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی به فکر دفاع از اصالت هنری ما بوده ولی به فکر ایجاد شرکت های دانش بنیان در این حوزه نبوده است.

وی درباره علوم انسانی نیز توضیح داد و گفت: کشور هنوز به مدلی در حوزه علوم انسانی نرسیده است که باید زیرساختی فراهم شود تا معاونت فکری برای توسعه این رشته در کشور داشته باشد.

کد خبر 2347622

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha