۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۴۴

روزبه:

صیانت از باغستانهای سنتی قزوین به عنوان هويت شهری ضروری است

صیانت از باغستانهای سنتی قزوین به عنوان هويت شهری ضروری است

قزوین- خبرگزاری مهر: استاندار قزوین گفت: باغستانهای سنتی قزوین هویت شهری و از میراث ارزشمند گذشتگان است که همه وظیفه داریم با برنامه ریزی مدون از این باغها صیانت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضي روزبه استاندار قزوين عصر یکشنبه به همراه جمعي از مديران استان به منظور بررسي وضعيت باغ هاي سنتي قزوين از چند نقطه باغ ها در شهر بازديد كردند.

مرتضی روزبه در جريان این بازديد با بيان اينكه بازديد باغ ها از نزديك تاثير بيشتري نسبت به برگزاري جلسه در محيط اداري دارد افزود: بررسي محيطي و ديدن موانع و مشكلات از نزديك مي تواند به مديران در برنامه ريزي ها و تصميم گيري ها كمك نمايد و نگاه ديگري را در ذهن آن ها ايجاد کند.

استاندار در اين خصوص تاكيد كرد كه در صورت ايجاد شرايط لازم، بصورت هوايي نيز از باغ ها بازديد به عمل آيد تا توسط تصوير هوايي نيز بررسي لازم صورت گيرد.

وي در خصوص حفظ و احيا باغ هاي سنتي تاكيد كرد: ضمن اينكه درخت باغ ها بايد حفظ شود، تمام سياست گذاري ها  و برنامه ها بايد برای حفظ و احياء باغ ها صورت گيرد و از تخريب آن جلوگيري شود كه در اين بين در كنار دولت باغداران نقش اساسي را خواهند داشت.

روزبه يكي از دغدغه ها و مشكلاتي را كه امروز باغداران با آن مواجه هستند را موضوع خشكسالي و كم آبي عنوان كرد و اظهار داشت: بايد توسط دستگاه هاي ذيربط برنامه و طرح هاي اجراي جهت تامين منابع آبي ارائه شود تا در يک برنامه كوتاه مدت و همچنين بلند مدت بتوانيم اين مشكل را حل کنیم.

استاندار تصفيه پساب هاي خانگي را يكي از راه هاي تامين آب باغ هاي سنتي عنوان و تصريح كرد: با راه اندازي تصفيه خانه محمود آباد و تصفيه پساب خانگي بخشي از اين مشكل طي يك سال آينده حل خواهد شد.

وي در خصوص كيفيت آب كشاورزي نيز تاكيد كرد: آب مورد استفاده باغداران و كشاورزان اطراف شهر قزوين بايد از استاندارهاي لازم  و فني برخوردار باشد.

استاندار يكي از اقدامات اساسي در خصوص سيستم آبياري باغ هاي سنتي را اصلاح نهر ها و ساخت آب بند عنوان و تصريح كرد: گذشت زمان باعث تخريب بسياري از نهرها شده است كه مي تواند احياء آن ها و همچنين ساخت آب بند در طول مسير نقش بسزايي در تامين منابع آبي اين باغات باشد.

روزبه كشت درختان متناسب با اقليم منطقه و همچنين شرايط خشكسالي موجود را يكي ديگر از اقدامات مهم در جهت احياء باغ ها عنوان و اظهار داشت: جهاد كشاورزي با همكاري سازمان باغ هاي سنتي مي توانند با شناسايي و معرفي ارقام جديد و مقاوم به خشكي در جهت احياء باغ ها گام هاي موثري را بردارند و اين كار را به عنوان يك اقدام اولويت دار پيگيري نمايند.

روزبه وجود مشكلات امنيتي و حقوقي را از ديگر معضلات اين مناطق عنوان و تصريح كرد: معمولا در زمان برداشت محصول باغداران با مشكلات امنيتي مواجه هستند كه در اين خصوص تدابير لازم انديشيده شده و در خصوص مشكلات حقوقي اراضي نيز با همكاري دستگاه هاي ذيربط و همچنين دستگاه قضايي مشكلات را حل خواهيم كرد.

استاندار در ادامه با اشاره به اينكه تمام همت و تلاش مسئولين و باغداران بر اين است كه اين باغ ها به عنوان هويت شهر قزوين حفظ شود افزود: بايد برنامه ريزي و نظم خاصي در تصميم گيري ها و سياست هاي اجرايي وجود داشته باشد و برگزاري جلسات منظم ماهيانه و در محل باغ هاي سنتي مي تواند كانون تصميم سازي و برنامه ريزي باشد.

استاندار در جريان بازديد از اين پروژه با بيان اين مطلب كه راه اندازي و بهره برداري از اين تصفيه خانه مي تواند مشكل آب كشاوزي زمين هاي كشاورزي اطراف قزوين را رفع کند افزود: آب خروجي اين تصفيه خانه مي تواند بخشي از معضل كم آبي و خشكي باغ هاي سنتي قزوين را رفع کند.

وی با اشاره به اينكه تصفيه پساب خانگي  و مصرف آن در بخش كشاورزي و صنعت براي استان بسيار مهم است تصريح كرد: كيفيت آب خروجي و داشتن استاندار هاي لازم از ضروريات است كه بايد به آن توجه ويژه شود.

تصفيه خانه محمود آباد در زميني به مساحت 2 هكتار و با مشاركت بخش خصوصي و سرمايه گذاري 200 ميليارد توامن در حال اجراست كه با بهره برداري از آن سالانه 3 ميليون مترمكعب آب مصرفي بخش كشاورزي و صنعت استان تامين خواهد شد.

اين پروژه در حال حاضر 30 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و تا مهر ماه سال آينده نيز به بهره برداري خواهد رسيد.

کد خبر 2351787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha