۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۵۸

گزارش مهر/

برگزاری برنامه مشارکتی پاکسازی جنگلها در چهارمحال و بختیاری/ حضور 50 نفر در برنامه پاکسازی

برگزاری برنامه مشارکتی پاکسازی جنگلها در چهارمحال و بختیاری/ حضور 50 نفر در برنامه پاکسازی

شهرکرد - خبرگزاری مهر: چهارمین برنامه ملی پاک‌سازی مشارکتی جنگل در چهارمحال و بختیاری همانند سال های گذشته با حضور دوستداران طبیعت در شهرستان بروجن این استان برگزار شد و زباله های رها شده توسط گردشگران در پارک جنگلی بروجن جمع آوری شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جنگل ها در تولید خاک و نگهداری از خاک و ثبات آن نقش اصلی دارند، جلوگیری از سیلابهای وسیع و فرسایش خاک در واقع حفاظت از آب و خاک که مایه حیات و خاک بستر حیات است نیز از دیگر اهمیت جنگلها به شمار می رود.

تشکیل سفره های آب زیر زمینی و نهایتاً پیدایش چشمه ها و رود خانه و تولید اکسیژن و جلوگیری از افزایش دی اکسیدکربن و جلوگیری از تخریب لایه ازون و تعدیل آب و هوا در تابستان از دیگر اهمیت های وجود جنگل ها به شمار می رود.

در این میان حفظ و نگهداری جنگل ها با توجه به ارزش بالای آنها و نقش آنها در توسعه یک جامعه بسیار قابل توجه است و باید در راستای حفظ این ثروت های ارزشمند فرهنگ سازی شود.

جنگل ها یکی از زیبا ترین مناطق گردشگری در جوامع به شمار می روند که گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشانند.

در این میان بسیاری از گردشگران بدون توجه به ارزشهای بالای جنگل ها و نقش رها کردن زباله ها در وارد کردن خسارت به جنگل ها، زباله های بسیاری را در محیط جنگل ها رها می کنند.

رها سازي زباله در پهنه هاي جنگلي علاوه بر آلودگي هاي بصري، تهديدي فراروي پايداري تنوع زيستي است. عدم امكان جوانه زني بذور از خاك كف جنگل و تغيير در تعادل جمعيتي گونه هاي زنده منطقه از پيامدهاي عمده اين پديده نوظهور انساني در دهه هاي اخير است.

چهارمین برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل جمعه (۲۱ شهریور) در ۱۴ استان کشور به طور همزمان اجرا و در طی آن عرصه های جنگلی از زباله پاک شد.

این برنامه داوطلبانه و عام المنفعه زیست محیطی با هدف حفاظت از تنوع زیستی اکوسیستم های جنگلی با مشارکت جوامع بومی جنگل نشین، سازمان‌های غیر دولتی محیط زیستی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط دیروز جمعه در استان‌های اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان و مازندران برگزار شد.

برنامه ملی پاک‌سازی مشارکتی جنگل برای چهارمین سال متوالی در استان چهارمحال و بختیاری نیز برگزار شد و مشارکت‌کنندگان با حضور مسئولانه خود، پارک جنگلی بروجن را در استان چهارمحال و بختیاری را از زباله‌های پلاستیکی و آلاینده‌های دیداری پاک‌سازی کرده و زباله‌های رهاشده در آن را جمع‌آوری و به محل دفن زباله‌های شهر بروجن حمل کردند.

امسال نیز انجمن محیط‌زیستی تسنیم به‌مانند سه سال گذشته وظیفه هماهنگی و برگزاری این برنامه را در استان چهارمحال و بختیاری بر عهده داشت و به دنبال فراخوان و دعوت این تشکل محیط زیستی؛ برنامه پاک‌سازی در پارک جنگلی بروجن که در شمار مکان‌های گردشگری شهرستان بروجن است برگزار شد.

بیش از 50 نفر در برنامه ملی پاک‌سازی مشارکتی جنگل در چهارمحال و بختیاری شرکت کردند

رئیس انجمن زیست محطی تسنیم در این خصوص به خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری برنامه ملی پاک‌سازی مشارکتی جنگل در چهارمحال و بختیاری، گفت: بیش از 50 نفر از شهروندان بروجن، مسئولان و کارکنان برخی از نهادهای دولتی مانند ادارات حفاظت محیط‌ زیست و منابع طبیعی، فرمانداری و شهرداری بروجن و همچنین اعضای انجمن‌های محیط زیستی تسنیم و دوستداران طبیعت بروجن مسئولانه و بی‌منت در این برنامه مشارکت کردند.

‌لیلا اخلاصی عنوان کرد: با حضور شهروندان و اهالی جوامع محلی در چنین برنامه‌های آموزشی ترویجی؛ دانایی‌های محیط‌زیستی و فرهنگ منابع طبیعی در جامعه گسترش خواهد یافت.

وی ادامه داد: افزایش حساسیت‌ها و رفتارهای مسئولانه در حوزه کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی که در سال‌های اخیر در شمار مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه محیط‌زیست و سلامت جامعه قرارگرفته است، درگرو چنین برنامه‌های آموزشی مشارکتی است که خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد گسترش این برنامه‌ها و پوشش خبری نسبتا خوب رسانه‌ها از این حرکت‌های مشارکتی هستیم.

وی یادآور شد: پيام معصومه ابتكار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور به شرکت‌کنندگان در سومين برنامه پاک‌سازی مشاركتي جنگل، به‌مانند سال گذشته مؤثر و تشویق‌کننده بود و قرائت آن‌ در مراسم آغازین، مورد استقبال شرکت‌کنندگان در برنامه قرار گرفت.

وی بیان کرد: تشویق‌های دلگرم‌کننده مقامات و بزرگان کشوری در حساس‌سازی و افزایش سطح مشارکت جوامع محلی در چنین برنامه‌های عمومی بسیار اثرگذار خواهد بود.

برگزاری برنامه های فرهنگ سازی پاک سازی جنگلها حساسیت ها در خصوص حفظ جنگل ها را افزایش می دهد

نایب رئیس انجمن زیست محیطی تسنیم بروجن نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جنگل ها ارزش بالایی برای جامعه دارند و باید ارزش ها و اهمیت جنگل ها برای مردم به ویژه کودکان و نوجوانان گفته شود تا حساسیت ها در خصوص حفظ جنگل ها افزایش یابد.

هومان خاکپور گفت: هنگامی ارزش های یک درخت جنگل را یک کودک متوجه شود دیگر تا آخر عمرش حفظ درختان جنگل را مورد توجه قرار می دهد.

وی با اشاره به اسیب رها سازی زباله ها به جنگل ها، ادامه داد: زباله ها تاثیر نامطلوبی در جنگل ها دارند که می توان به مرگ موجوات جنگل، عدم امکان جوانه زنی، آلودگی آبها و.... را سبب شود.

وی ادامه داد: برنامه ملی پاک‌سازی مشارکتی جنگل برای چهارمین سال متوالی در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد که این برنامه یک برنامه فرهنگسازی است که باید برگزاری چنین برنامه ها براری رده های سنی کودک و نوجوان برنامه ریزی شود تا حساسیت ها در خصوص حفظ جنگل ها افزایش پیدا کند.

کد خبر 2368986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha