۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۳۶

منطقی در پاسخ به مهر:

ساخت هواپیمای 150 نفره سه شنبه وارد فاز دوم می‌شود

ساخت هواپیمای 150 نفره سه شنبه وارد فاز دوم می‌شود

رئیس سازمان صنایع هوایی گفت: برای ساخت هواپیمای 150 نفره وارد فاز دوم که طراحی کلی هواپیماست، می شویم.

به گزارش خبرنگار ،‌ منوچهر منطقی در حاشیه نشست خبری صبح امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، گفت: آخرین وضعیت ساخت هواپیمای 150 نفره این است که مرحله یک که شامل طراحی مفهومی است، به اتمام رسیده و از سه شنبه فاز دوم طرح که طراحی کلی هواپیماست آغاز می شود.

منطقی عنوان کرد: فاز سوم که شامل طراحی تک تک اجزاست و بعد از این فاز وارد فاز ساخت خواهیم شد. برای طراحی چنین هواپیمایی نیاز به یک فرصت 5ساله است.

وی در پاسخ به این سئوال که قبلا اعلام همکاری با کشورها از سوی ایران مطرح شده، کشور ها مشخص شده اند، اذعان داشت: کشورهایی که می توانند در ساخت هواپیمای150 نفره حضور داشته باشند مشخص شده ولی نمی توانیم در حال حاضر نام این شرکت ها را بگوییم.

رئیس ستاد صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در خصوص دلایل سقوط هواپیمایی که اخیرا صورت گرفت، توضیح داد: وقتی یک هواپیما طراحی می‌شود اصل اولیه این است که موتوری بر روی آن نصب می کنند که اگر یک موتور از کار افتاد موتور دیگر بتواند هواپیما را با تمام جمعیت سالم به زمین بنشاند و اینکه چه اتفاقاتی در هواپیما افتاده است در سازمان هواپیمایی مشخص و اعلام می شود.

وی با بیان اینکه یک نهاد بین المللی ایمن بودن هواپیما را بعد از طراحی ها تعهد می دهد، اظهار داشت: در این خصوص تمام دانشمندان جمع شدند و این موضوع را مورد تایید قرار دادند که این هواپیما برای یک تعداد خاص با شرایط خاصی طراحی شده است. می توان گفت در شرایط خاص شرایط موتور هواپیما فرق می کند.

رئیس سازمان صنایع هوایی با توضیح اینکه این فرایندی اثبات شده است که موتور هواپیما برای شرایط خاص پیش بینی شده است، افزود: نباید کسانی که روی موتور شناخت ندارند اظهار نظر کنند و سخن کسانی که می گویند موتور هواپیما موتور هلی کوپتر بوده است هم در حد اظهار نظر است.

منطقی در ادامه گفت:در موتور هواپیما یک هسته وجود دارد که توان آن را مشخص می‌کند و می تواند کاربری‌های مختلف داشته باشد. یعنی این هسته را می‌توان بر روی کشتی، هواپیما، پمپ فشار و مواردی از این دست نصب کرد.

وی با بیان مثالی در این خصوص عنوان کرد: مثلا در هواپیمای 4 موتوره ماهان موتور هلی‌کوپتر استفاده شده است چراکه در مجموع فرقی نمی‌کند که موتور چگونه باشد و موتور را بر اساس شرایط هواپیما و کاربری خاص آن تطبیق می دهند. اینکه توان موتور در دما و ارتفاع بالا نیز افت می‌کند یک اصل است و این اصل نیز مورد تأیید قرار می‌گیرد به طوری که در دفترچه هواپیماها تعداد مسافران و میزان بنزین مشخص شده است.

منطقی با اشاره به اینکه دلایل سقوط این هواپیما در حال بررسی است، گفت: ولی این بررسی کار پیچیده‌ای است و بر اساس استاندارد بین‌المللی 400 روز طول می‌کشد. در این 400روز به دنبال انداختن تقصیر بر گردن کسی نیستم چراکه تمام شرایط تحت کنترل بوده و بررسی خواهیم کرد که خطا در کجا اتفاق افتاده است.

کد خبر 2379337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha