۲۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۰

گزارش مهر/

خون تازه در رگ‌های خشکیده روستاها/ چراغی نو بر سقف خانه‌های متروکه

خون تازه در رگ‌های خشکیده روستاها/ چراغی نو بر سقف خانه‌های متروکه

کرمان - خبرگزاری مهر: امروزه با ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات درمانی، رفاهی و آموزشی در روستاها مهاجرت روستاییان به شهرها سیر ملایم‌تری به خود گرفته و می‌توان امیدوار بود که با ماندگاری روستاییان در مراکز تولید محصولات کشاورزی و دامی خونی تازه در رگ‌های روستاهای استان کرمان جاری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کرمان پهناورترین استان کشور بوده و سهم قابل توجهی در تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور دارد به گونه‌ای که این استان در زمینه تولید پسته، خرما، گردو و صیفی جات و سایر محصولات کشاورزی در رده های برتر کشور قرار دارد.

کشاورزی یکی از پایه‌های اقتصادی استان کرمان به شمار می رود که روستائیان نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کنند.

با ایجاد زیر ساخت های لازم اعمال سیاست‌های صحیح کشاورزی و ترویج کشاورزی به روش های نوین و تجهیز مزارع به سیستم‌های آبیاری تحت فشار می توان در رونق و سوددهی هر چه بیشتر کشاورزی استان کرمان تحولی شگرف ایجاد کرد.

پیش از انقلاب اسلامی ایران و با توجه به محرومیت هایی که در روستاها وجود داشت مردم روستاها تمایل به مهاجرت به شهرها و بهره مندی از امکانات شهری داشتند که بعد از انقلاب اسلامی و با توجه به عنایتی که به روستاها شد این مساله کمرنگ‌تر شد اما نمی‌توان گفت که امروز به کلی مهاجرت از روستاها به شهرها پایان یافته بلکه هنوز درصدی از روستاییان به سوی شهرها روانه هستند.

نبود امكانات بهداشتي، كاهش در آمدهاي خانوارهاي روستايي، عدم دسترسي به امكانات آموزشی برای فرزندان و عدم وجود امكانات رفاهي از جمله مهم‌ترین عوامل مهارجت روستاییان هستند که البته با خدماتی که در حال انجام است می توان امیدوار بود که ساکنین روستاها در زادگاه خود ماندگار شده و بار دیگر زندگی در رگ‌های روستاها جاری شود.

باید با ایجاد جاذبه هایی در روستاها مردم این دیار را ترغیب به ماندن در روستا کرده تا بخش تولید محصولات کشاورزی و دامی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع مالی کشور از خطر نجات پیدا کند.

اجرای طرح بهسازی روستاها در کرمان

فرماندار کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: روستاییان نقش بسزایی در زمینه محصولات کشاورزی و مواد لبنی پروتئینی دارند و اهتمام نظام نیز بر این است که به روستاهای کشور عنایت خاص داشته باشد چرا که روستاییان تولیدکنندگان کشور بوده و زحمت تامین مایحتاج مردم به ویژه مواد لبنی پروتئینی غلات و نیازهای اساسی به عهده آنهاست.

محمدعلی توحیدی  با بیان اینکه روستاییان در واقع گروهی از جامعه هستند که باید مایحتاج آنها را تامین کنیم، افزود: ابتدای انقلاب با طی یک حرکت جهادی رهبر کبیر انقلاب(ره) به منظور رفع محرومیت از روستاها جهاد سازندگی را راه‌اندازی کردند که بخشی از محرومیت‌ها زدوده شد.

وی با اشاره به اینکه اکثر روستاها از نعمت آب و برق بهره مند هستند، گفت: امروز روستای واجد شرایطی وجود ندارد که از نعمت برق یا آب شرب محروم باشد. در حال حاضر روستاهای بالای 50 خانوار کرمان از راه آسفالته برخوردار هستند و در بحث گازرسانی نیز اغلب روستاهای واجد شرایط در حوزه بخش مرکزی و روستاهای حاشیه شهر کرمان، بخش ماهان، بخش چترود از نعمت گاز برخودار بوده و به زودی گازرسانی به بخش‌های گلباف و شهداد انجام می‌ شود.

این مسئول با اشاره به توجه ویژه نظام به روستاییان ابراز داشت: طرح بهسازی روستاها در دستور کار قرار گرفته و همانطور به شهرسازی توجه داریم در مورد روستاها نیز نظام عنایت خاصی داشته و بحث عمران و معابر و مسکن روستایی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به عدم وجود ساختار مدیریت روستایی در گذشته افزود: امروز به برکت نظام در روستاهای 20 خانوار شورا تشکیل می‌شود و روستاهای روستاهای بالای 20 خانوار با 100 نفر جمعیت می‌توانند دهیاری داشته باشند که براساس آن؛ فردی مدیریت روستا را بر عهده گرفته و کار مدیریت روستا، بهسازی معابر، نظارت بر ساخت و ساز، تنظیف روستا و مسائل مرتبط با زندگی روستایی را تعریف و حمایت می کند.

فرماندار کرمان در خصوص عوارض متمرکز مملکت نیز گفت: در گذشته روستاییان از عوارض متمرکز مانند عوارض آلایندگی و عوارض واحدهای صنعتی محروم بودند؛ اما اکنون به همت نظام، مجلس و دولت سرانه‌های روستاییان با سرانه های شهرنشینان برابری می کند و گاهی بیشتر نیز می شود چرا که جمعیت آنها کمتر است و می توان از این پول در جهت عمران روستا استفاده کرد.

وی با اشاره به نظارت بر ساخت و سازها در روستاها، افزود: وام هایی برای بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در اختیار متقاضیان قرار داده شده و هدف از ارائه این خدمات ایجاد شرایط زندگی مطلوب در روستاهاست.

توحیدی ادامه داد: در حال حاضر هیچ تفاوتی بین زندگی در روستاها با شهرها وجود ندارد به عنوان مثال شرایطی که در روستای قناتغستان با شهر ماهان تفاوت چندانی نداشته و هر دو منطقه از نعمت آب، برق، مخابرات، گاز و معابر اسفالت شده بهره مند هستند.

بهره مندی روستاییان از مالیات بر ارزش

فرماندار کرمان با اذعان به این نکته که با گذشت زمان خدمت رسانی در حوزه روستاها افزایش پیدا می کند، افزود: اخیرا در زمینه مالیات بر ارزش افزوده سمهی برای روستاها و شهرهای زیر 250 هزار نفر در نظر گرفته شده است به این معنا که درصدی  از این مالیات به روستاها و شهرهای کم جمعیت تعلق می گیرد که این امر در جهت ایجاد شرایط زندگی مناسب و ماندگاری در روستاها تاثیر بسزایی دارد.

توحیدی گفت: مساله ای مهم این است که روستاییان نیز باید در این زمینه کمک کرده و روستاها محل تولید باشند و نه محل مصرف. روستاییان براساس روش های سنتی خود کار کنند و مرغ بومی محلی و محصولات لبنی و پروتئینی را متناسب با شرایط هر منطقه تولید کنند.

تقلیل سرانه تبدیل منطقه به شهر به 3500 نفر

فرماندار کرمان بیان داشت: در گذشته سرانه جمعیت برای تبدیل یک منطقه به شهر پنج هزار نفر بوده که امروز این شاخص به سه هزار و 500 نفر تقلیل پیدا کرده تا همان منطقه ارتقاء سطح پیدا کند.

توحیدی ادامه داد: باید بتوانیم مدیریت جامع تری داشته باشیم و باید با مهندسی معکوس در زمینه مهاجرت روستاییان به شهرها به گونه ای عمل کنیم که روستاییان به جای مهاجر فرست؛ مهاجر پذیر شوند.

وی هدف از ایجاد این زیر ساخت ها در روستاها را ماندگار کردن مردم در روستاها دانست و افزود: مسائل اقتصادی در این زمینه بسیار اهمیت دارد؛ دهیاران و شوراها باید سعی کنند روستاها را توانمند کرده و شرایط اقتصادی مناسبی را فراهم کنند تا زندگی در روستاها اقتصادی شود، چرا که در غیر این صورت مردم در روستاها نمی مانند.

توحیدی گفت: در برخی روستاها مدرسه ساخته شده و بخشی از نیازهای آنها تامین رفع رجوع شده اما متاسفانه در حال حاضر کسی آنجا نیست که از این امکانات استفاده کند.

لزوم ایجاد شرایط مناسب اقتصادی در روستاها

فرماندار کرمان تصریح کرد: یکی از برنامه های استاندار کرمان این است که ما روستاها را توانمند کرده و شرایط مناسبی به لحاظ اقتصادی برای آنها ایجاد کنیم. باید تعاونی های مختلفی برای روستاییان ایجاد و از آنها حمایت کنیم. باید صنایع تبدلی در منطقه ایجاد شود تا ارزش افزوده ناشی از تبدیل محصولات کشاورزی به فرآورده های متلف صرف همان منطقه شود.

وی اذعان داشت: باید شرایط را به گونه ای رقم زد که با ایجاد وضعیت اقتصادی مناسب سبب ماندگاری مردم در روستاها شویم. باید ماشین آلات کشاورزی به روز شده و آبیاری نوین برای آنها ایجاد کنیم که در این راستا 85 درصد هزینه آبیاری های نوبین را نظام پرداخت می کند و مالکان تنها 15 درصد در این زمینه مشارکت دارند.

توحیدی گفت: همچنین در بخش درمان خدمات خوبی به روستاییان ارائه می شود به گونه ای که روستاییان تنها پنج درصد هزینه درمان در بیمارستان ها ی دولت را پرداخت می کنند در حالی که این رقم برای شهرنشینان به 10 درصد می رسد.

وی به طرح سرشماری کشاورزی اشاره و تصریح کرد: چنانچه آمار و ارقام صحیح و صادقانه باشد می توانیم تصمیم گیری های درست و اصولی در زمینه کشاورزی داشته باشیم. بر اساس این طرح متوجه می شویم که چه امکانات و ماشین آلات کشاورزی در اختیار داریم و همچنین مس توانیم سیاست گذاری های درستی در زمینه کاشت محصولات کشاورزی داشته باشیم.

..............................

گزارش: اسما محمودی

کد خبر 2387724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha