۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۶:۳۵

در اقدامی ابتکاری؛

عکاسان ملی به کمک توسعه کهگیلویه و بویراحمد آمدند/ محرومیتهای استان در قاب دوربین عکاسان

عکاسان ملی به کمک توسعه کهگیلویه و بویراحمد آمدند/ محرومیتهای استان در قاب دوربین عکاسان

یاسوج – خبرگزاری مهر: نزدیک به 40 عکاس مطرح کشور به کهگیلویه و بویراحمد آمدند تا با به تصویر کشیدن داشته ها و نداشته های این استان، زبانی اثر گذار برای بیان ظرفیتها و محرومیتهای استان در راستای کمک به توسعه و محرومیت زدایی از چهره زیبای آن باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، در اقدامی نو و ابتکاری و با حمایت استاندار کهگیلویه و بویراحمد جمعی از عکاسان مطرح کشور و عضو انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به یاسوج سفر کردند تا زیبایی ها، ظرفیتها، فرهنگ، آیینها و همچنین مشکلات و محرومیتهای کهگیلویه و بویراحمد را به تصویر بکشند.

امیرعلی جوادیان، افشین شاهرودی، محمدرضا بهارناز، محمد اسلامی راد و حسن غفاری از جمله چهره های شناخته شده عکاسی ایران هستند که در این سفرعکاسی سه روزه حضور دارند.

این عکاسان بعدازظهر دوشنبه و در آغاز سفر خود به استان با استاندار کهگیلویه و بویراحمد دیدار کردند تا اهداف و دستاوردهای این سفر توسط متولیان برگزاری این برنامه و استاندار کهگیلویه و بویراحمد تبیین شود.

مبارزه با فقر و محرومیت مهمترین جبهه امروز عکاسان

استاندار استان در این نشست با تقدیر از حضور عکاسان انجمن عکس انقلاب و دفاع مقدس در استان گفت: عکاسان انقلاب و دفاع مقدس دیروز در جبهه های جنگ همراه با مردم در برابر دشمنان ایستادند و جبهه امروز مبارزه با فقر و محرومیت است که ارزشی کمتر از سایر جبهه ها ندارد.

سید موسی خادمی افزود: باید تلاش کرد در این سفر عکسهایی با مطالعه دقیق و تقسیم بندی جغرافیایی و موضوعی تولید شود و مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این استان قابلیتهای فراوانی در بخش های طبیعت، توریسم، عشایر، روستاها و آیین ها دارد، بیان کرد: روند تغییر به سمت اضمحلال و فراموشی در موضوعاتی همچون فرهنگها و سنتهای عشایری و روستایی بسیار بالاست و بسیاری از فرهنگهای کهن عشایر استان در حال رنگ باختن و از بین رفتن است.

فرهنگ عشایری به سرعت رنگ می بازد

خادمی تصریح کرد: همانگونه که سرعت تغییر در این بخش بسیار زیاد است باید سرعت ثبت نیز زیاد شود تا بتوانیم از آنها به عنوان میراثهای ناملموس و معنوی نگهداری کنیم.

وی تاکید کرد: این آثار تولیدی می تواند سالها مورد بهره برداری و بهره وری قرار گیرد.

خادمی عنوان کرد: بخشی از این آثار می تواند در قالب کتاب عکس، نمایشگاه، بیلبوردها و بخشی نیز می تواند در موزه ها ثبت شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تبیین توسعه نیافتگی و محرومیتهای استان به دلیل عدم توجه و برنامه ریزی مناسب و تخصیص منابع مورد نیاز را از دیگر اثرات عکسها عنوان کرد و گفت: با یک عکس می توان بسیاری از مشکلات را بیان کرد و حرفهایی را زد که شاید با چندین سخنرانی نتوان زد.

وی افزود: این هنر عکاسان است که نشان دهند در استانی که استعدادهای بالقوه بسیار زیادی وجود دارد، هنوز این استعدادها بالفعل نشده اند.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب کارهای خوبی در این استان شد و سرعت پیشرفت در آن زیاد بود، اظهار داشت: با این حال به دلیل عمق محرومیتهای گذشته و عقب ماندگی تاریخی هنوز این استان توسعه نیافته است.

شکوفایی در جوامع از هنر شروع شده است

یکی از عکاسان مطرح کشور نیز در این نشست گفت: هر دوره ای که در جامعه شکوفایی بوجود آمده از هنر شروع شده است.

امیر علی جوادیان افزود: امروز هنر یک ضرورت و نیاز مهم برای توسعه کشور است.

وی بیان کرد: در ایران بر خلاف اروپا، هنر ابزاری برای تعالی است و باید از این ابزار به خوبی استفاده کنیم.

جوادیان تصریح کرد: تخصیص اعتبار در زمینه هنر، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای توسعه و تعالی جامعه است.

وی بیان داشت: هنرمندان عکاس می توانند با به تصویر کشیدن ظرفیتها، داشته ها و محرومیتها و مشکلات استان، نقش موثری در بالفعل کردن ظرفیتهای موجود و رفع محرومیتها داشته باشند.

مسئولین ملی به کهگیلویه و بویراحمد بدهکار هستند

یکی دیگر از عکاسان مطرح کشور و از متولیان برگزاری این سفر با اشاره به محرومیتهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دوره ای، گروهی از مدیران این صفت را از استان برداشتند اما واقعیت چیز دیگری بود.

حسن غفاری افزود: در عین حال این استان ثروتمندترین استان کشور است و با تولید 25درصد نفت و گاز کشور، بیشترین سرانه جنگل را پس از استانهای شمالی و بیشترین میزان آب را پس از استان خوزستان دارد.

این عکاس کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مسئولین کشوری به این استان بدهکار هستند، اظهار داشت: وقتی نمی توانیم آنا را به استان بیاوریم تا داشته ها و نداشته های استان را ببینند، ما از محرومیتها عکس می گیریم و به آنها نشان خواهیم داد.

وی با اشاره به سفر عکاسان دفاع مقدس و انقلاب به استان تاکید کرد: این سفر با هدف بهتر شدن وضعیت زندگی مردم استان و افزایش سهم استان از عدالت اجتماعی انجام می شود.

وی تصریح کرد: عکاسان بارها به کمک جوامع آمدند و شرایط اجتماعی جوامع را دگرگون کردند و این سفر نیز تیری برای محرومیت زدایی است.

غفاری همچمیم حضور عکاسان استانی در کنار اساتید عکاسی کشور را فرصتی برای تجربه اندوزی هنرمندان جوان استان دانست.

سفر سه گروه عکاسان به هشت شهرستان استان

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در این نشست گفت: 40 نفر از اعضای انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به همراه عکاسان استانی، در مناطق محروم استان حضور خواهند یافت و به تهیه تصاویری از مشکلات ،محرومیتها، قابلیتها، فرصتها و جاذبه های استان خواهند پرداخت.

حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی افزود: این افراد در قالب سه اکیپ به شهرستانهای کهگیلیویه، بهمئی،چرام و لنده، گچساران و باشت و بویراحمد، دنا سفر می کنند.

وی بیان کرد: آثار این عکاسان، در مجلس شورای اسلامی و همچنین درگالری های عکس در شهر تهران به منظور معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد به نمایش گذاشته می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیران سه دستگاه فرهنگی استان از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و میراث فرهنگی و گردشگری هم در این نشست با بیان قابلیتهای بی شمار این استان بر همکاری در چاپ کتاب، پوستر و بیلبورد و برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب عکاسان در این سفر تاکید کردند.

با این حال سفر این عکاسان فرصت خوبی است تا از قابلیتهای کم نظیر هنر عکاسی برای انعکاس ظرفیتها، توانمندیها و محرومیتهای استان به کشور به خوبی استفاده شود تا شاید هنر و هنرمندان بتوانند غبار محرومیتها را از چهره این دیار بزدایند.

کد خبر 2388412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha