۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۵۸

گزارش مهر/

کلید تدبیر در قفل پتروشیمی کرمان چرخید/ کرمان بر روی سکوی پرتاب اقتصادی

کلید تدبیر در قفل پتروشیمی کرمان چرخید/ کرمان بر روی سکوی پرتاب اقتصادی

کرمان - خبرگزاری مهر: مجتمع پتروشیمی فجر کرمان به عنوان تنها واحد پتروشیمی شرق کشور، این استان را در آستانه تحولی بزرگ قرار داده است و می تواند در کنار تولید هزاران شغل کشور را نیز از واردات بسیاری از مشتقات نهایی پتروشیمی بی نیاز کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هشت سال پیش در سفر هیئت دولت به کرمان در مصوبه ای قرار شد چهار واحد پتروشیمی از جمله دو نوع واحد پلی اتیلن و دو نوع واحدpvc در شهرستان های جیرفت، بم، بردسیر و بافت استان کرمان راه اندازی شود. در آن زمان هیئت دولت با سفر به اکثر استانها قول راه اندازی یک واحد پتروشیمی را می داد اما با پایان یافتن دولت نهم و حتی دهم هیچ گاه خبری از احداث این واحدهای صنعتی در کرمان نشد.

گمان می رفت با راه اندازی این واحدهای صنعتی تحولی بزرگ در زمینه توسعه اقتصادی در کرمان روی دهد استانی که قطب تولید مس، زغالسنگ و سنگ آهن کشور است و مجتمع های بزرگ صنعتی از جمله گل گهر سیرجان، جلال آباد زرند و شرکت مس را در خود جای داده است می رفت تا به یکی از قطبهای تولید محصولات پتروشیمی نیز تبدیل شود اما عملا اتفاقی در این زمینه در کرمان روی نداد تا با شروع دولت یازدهم راه اندازی آن چهار واحد پتروشیمی در قالب یک مجتمع پتروشیمی در استان کرمان محقق شود. اقدامی که گمان می رود با سفر هیئت دولت که احتمالا آبان ماه به استان کرمان انجام می شود عملا کار اجرایی اش شروع شود.

این درحالی است که عملیات مطالعاتی احداث واحدهای پتروشیمی در استان کرمان سالهاست که در حال انجام است و امید می رود نخستین واحد پتروشیمی جنوبشرق کشور در کرمان به زودی کار خود را شروع کند.

عملیات اجرای پتروشیمی فجر کرمان همزمان با سفر هیئت دولت کلید می خورد

استاندار کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: به احتمال فراوان سفر هیئت دولت به استان کرمان در آبان ماه انجام می شود و کار اجرایی پتروشیمی فجر کرمان نیز توسط رئیس جمهور آغاز می شود.

علیرضا رزم حسینی افزود: هم اکنون سرمایه گذاران بزرگ بخش خصوصی در این راستا پای کار هستند و در استان کرمان نیز بخش دولتی نهایت همکاری را برای احداث این واحد صنعتی به کار خواهد بست.

وی تصریح کرد: این یک پروژه بزرگ است و می تواند اقتصاد استان کرمان را متحول کند ضمن اینکه برای احداث این واحد پتروشیمی افراد نخبه و با تجربه گرد هم آماده اند و پای کار هستند.

5 هزار شغل مستقیم در کرمان ایجاد می شود

وی گفت: تمام زیر ساختها برای احداث این واحد صنعتی به کار گرفته می شود و تمام ظرفیتهای استانی در راستای بهره برداری از این واحد صنعتی استفاده می شود.

رزم حسینی ادامه داد: این واحد نخستین واحد پتروشیمی شرق کشور است که با سرمایه گذاری 4000 میلیارد تومانی و حمایت وزارت نفت انجام می شود.

وی بیان کرد: هم اکنون کارهای اساسی اولیه انجام شده است و به زودی شاهد عملیات اجرایی در این واحد صنعتی خواهیم بود.

استاندار کرمان پیش بینی کرد با فعال شدن این واحد صنعتی 5 هزار شغل به صورت مستقیم و  هزاران شغل غیر مستقیم ایجاد شود.

در فاز نخست متانول تولید می شود

مشاور پروزه پتروشیمی فجر کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: این واحد صنعتی تنها مجتمع پتروشیمی در شرق کشور است که در صورت اجرایی شدن می تواند اقتصاد منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و بسیاری از مواد مورد نیاز کشور را تولید کند.

سید کاظم عظیمی افزود: به نظر می رسد در این مسیر سرمایه گذاران و مسئولان استان و مسئولان ملی عزم جدی دارند و با توجه به مطالعات صورت گرفته از توجیه اقتصادی بالایی نیز برخوردار است.

وی ادامه داد: اعتبار مجموع پروژه 1.2 میلیارد دلار است اما برای فاز نخست و تولید متانول 350 میلیون یورو مورد نیاز است و طبق برنامه ریزی زمان بندی شده فازهای بعد نیز اجرا خواهد شد.

خوراک اولیه و آب تامین شود

وی گفت: برای راه اندازی این پروژه به زیر ساختهایی نیاز داریم که تعهد شده این زیر ساختها از جمله خوراک و گاز مورد نیاز تامین شود.

عظیمی افزود: 190هزار متر مکعب گاز در هر ساعت نیاز اجرای این پروژه است که باید تامین شود.

وی همچنین با اشاره به نیاز به آب در این پتروشیمی گفت: برای راه اندازی پروژه به آب نیاز داریم اما پس از اجرای فازهای پتروشیمی امکان تولید آب نیز از مجتمع خواهد بود و در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در مرحله اول متانول و در نهایت پروپیلن در استان تولید می شود ضمن اینکه تکنولوزی استفاده شده در این مرکز جدید است و دارای بازدهی بالایی خواهد بود.

عظیمی به اشتغالزایی این پروژه اشاره کرد و گفت: حمایت مسئولان از این پروژه می تواند منجر به توسعه استان شود.

کرمان گام بلندی در مسیر توسعه برمی دارد

‌رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در گفتگو با مهر از اجرای این پروژه حمایت کرد و گفت: مجتمع پتروشیمی در استان کرمان می تواند گام بلندی در راستای پیشرفت اقتصادی استان کرمان باشد.

محمد مهدی زاهدی افزود: در این راستا مجمع نمایندگان استان کرمان هر گونه حمایتی را انجام می دهد زیرا راه اندازی این پروژه می تواند آینده کرمان را متحول کند.

وی با اشاره به حمایت کامل از سرمایه گذاران این پروژه گفت: اجرای پتروشیمی در استان کرمان می تواند زمینه را برای اشتغالزایی در عرصه های متنوع در استان کرمان مهیا کند و گامی بلند در راستای صنعتی شدن استان کرمان است که در این راستا همه باید دست به دست هم بدهیم.

وی اجرای این پروژه را نمونه ای از موفقیت مثلث توسعه استان کرمان دانست و گفت: وحدت همه مسئولان و جذب سرمایه گذار در استان کرمان می تواند بسیاری از مشکلات استان را رفع کند.

مسئولان از مسائل زیست محیطی غافل نشوند

محمد حسینی نسب استاد دانشگاه و اقتصاد دان در استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: پروژه تعریف شده در زمینه پتروشیمی می تواند آب مورد نیاز خود را تامین کند این درحالیست که در حال حاضر مهمترین تهدید اقتصاد استان کرمان آب است در واقع این پروژه موجب می شود کرمان از اقتصاد برمبنای کشاورزی و آب فاصله بگیرد و بخش قابل توجهی از نیروی کار جذب این مجتمع شود.

حسینی نسب ادامه داد: هم اکنون بر اساس طرح توسعه، استان کرمان برمبنای کشاورزی است و از سوی دیگر کرمان دیگر آبی برای کشاورزی ندارد به همین دلیل باید تناسبی بین صنعت و کشاورزی در کرمان ایجاد کرد و آب موجود را نیز در راستای تولید محصولات با ارزش بالای اقتصادی در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: واحد پتروشیمی نگرانیهایی نیز از نظر زیست محیطی دارد که به نظر می رسد تائیدیه لازم در این خصوص نیز کسب شده است و از تکنولوژی جدیدی برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده خواهد شد با این وجود باید به مسئولان هشدار داد که از هم اکنون باید در این خصوص به مسئولان هشدار دهیم.

وی گفت: هم اکنون کرمان با وجود صدها معدن نخستین استان کشور در زمینه ذخایر معدنی به ویژه مس و آهن است و مجتمع های بزرگ صنعتی نیز در این استان در حال فعالیت هستند همین طور چندین کارخانه فولاد نیز در کرمان در دست احداث هستند و در صورت فعالیت این کارخانه ها و پتروشیمی شاهد تحولی بزرگ در اقتصاد استان کرمان خواهیم بود.

.....................................

گزارش اسما محمودی

 

کد خبر 2391974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سیدمحمودحسینی ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
      0 0
      خسته نباشید به همه مسولان زخمتکش به ویژه استاندارمحترم
    • محمد ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
      0 0
      درود بر شما دلیر مردان کرمان ، زنده باد استاندار کرمان ،زنده باد