۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۳۰

توصیه های بهداشتی به هیئت های مذهبی/ تشدید نظارت بر مراکز توزیع نذورات

توصیه های بهداشتی به هیئت های مذهبی/ تشدید نظارت بر مراکز توزیع نذورات

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، از تشدید کنترل و نظارتهای بهداشتی در مراکز توزیع نذورات همزمان با آغاز ماه محرم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علی اکبر سیاری گفت: عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در ایام ماه محرم از سوی برخی از تکایا و هیئت ها و مساجد منجر به بروز بیماری های مرتبط با غذا به ویژه افزایش بیماریهای عفونی روده ای خواهد شد.

وی بر ضرورت پخت و پز در مکانهایی با شرایط بهداشتی مناسب تاکید کرد و افزود: لازم است تمامی افراد درگیر در توزيع آب، چاي و غذا كارت بهداشت معتبر داشته باشند.

سیاری با اشاره به اینکه مواد خام مصرفي بايد سالم و بهداشتي باشد و از مواد غذايي بسته بندي شده كه مورد تاييد وزارت بهداشت است استفاده شود، گفت: فراورده های خام دامی باید از مراکز مجاز مورد تایید سازمان دامپزشکی تهیه شود.

وی در ادامه بر استفاده از نمکهای ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو برای پخت غذا تاکید کرد و افزود: در تهیه غذا نیز از روغن های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

معاون وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اینکه نباید موادغذایی خام و پخته در کنار هم در داخل یخچال و یا سردخانه نگهداری شوند، افزود: از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود.

به گفته سیاری، نگهداری بیشتر از دو ساعت مواد غذایی پخته شده باید در دمای 4-0 درجه و یا در یخچال صورت گیرد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: در صورت استفاده ار سبزی و سالاد لازم است مراحل چهار گانه سالم سازی سبزیجات انجام شود.

وی همچنین بر توزیع سبزی و سالاد بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت در مراسم عزاداری از سوی مساجد، تکایا و هیات ها تاکید کرد.

سیاری در ادامه ضمن تاکید بر لزوم استفاده از آب آشامیدنی سالم در تهیه غذا، گفت: ظروف چند بار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می شود باید بصورت مستمر شستشو و گند زدایی شود.

وی ادامه داد: باید برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف مناسب استفاده شود و از فروبردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

معاون بهداشت همچنین، بر رعایت نظافت، شستشو و گند زدایی مستمر سرویس های بهداشتی مساجد، تکایا و هیات ها در مراسم عزاداری ایام محرم تاکید کرد و گفت: لازم است سیستم لوله کشی مایع دستشویی و یا جای مایع محتوی مایع دستشویی در سرویس های بهداشتی مساجد، تکایا و هیات ها نصب شود.

وی در ادامه افزود: همچنین باید پسماند های تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود.

سیاری در پایان شماره تلفن ستاد فوریت های سلامت محیط و کار را 1490 بیان کرد و گفت: چنانچه مردم شکایتی مبنی بر عدم رعایت قوانین و مقررات بهداشت محیطی از سوی مساجد، تکایا و هیات ها در مراسم عزاداری ایام ماه محرم داشتند، می توانند در سراسر کشور با این شماره تماس بگیرند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، "دستورالعمل ماه محرم" به معاونت های بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.

کد خبر 2392736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha