۳۱ فروردین ۱۳۹۱، ۱۴:۲۷

استمرار پیگیریهای مهر/

بخت به "بیشه دالان" روی خوش نشان داد/ تالاب بروجرد احیا می شود

بخت به "بیشه دالان" روی خوش نشان داد/ تالاب بروجرد احیا می شود

بروجرد - خبرگزاری مهر: تالاب بیشه دالان بروجرد از جمله تالابهای لرستان است که این روزها روزگار چندان خوبی ندارد تا پس از انتشار وضعیت این تالاب در خبرگزاری مهر مدیرکل محیط زیست لرستان از احیا این تالاب خبر دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حیات در روی زمین وابسته به آب است و تالابها، شریانهای حیاتی زیست کره محسوب می شوند. همچنین تالابها جزء پرتولیدترین محیط‌های طبیعی هستند به طوریکه این مناطق دارای فواید اقتصادی فراوانی از جمله تولید محصولات شیلاتی، حفظ سطح آب برای مناطق کشاورزی، تولید چوب، ذخیره آب و کاهش بلایای طبیعی و بویژه سیلاب هستند.

تثبیت خطوط ساحلی، از بین رفتن مواد زاید و تصفیه آب، برخورداری از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و ایجاد بستر مناسب برای حیات بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی از ویژگی‌های ارزشمند تالاب‌ها هستند.

نقش حیاتی تالابها در سلامت و حفظ تعادل کره زمین

این در حالیست که تالاب‌ها جزو تهدید شونده‌ترین زیستگاه‌ها به‌شمار می‌روند که این موضوع به‌طور عمده ناشی از خشکاندن و تغییر کاربری، ایجاد آلودگی و برداشت بی‌رویه از گونه‌های زیستی تالابهاست.

مصارف آب تالاب برای کشاورزی، وارد شدن سموم کشاورزی و مواد زائد به تالابها، خشکسالی، صید و شکار بی‌رویه و فعالیت‌های کشاورزی در حریم تالاب‌ها از دیگر عواملی هستند که در نابودی این اکوسیستم‌های کم‌نظیر تاثیر دارند.

این در حالیست که تالابها محل وصال خشکی و آب بوده و قدمتشان نزدیک به قدمت کره زمین است. این زیستگاههای زیبا و چشم نواز در سراسر کره زمین، از استوا تا دشتهای یخ زده گسترده شده و چندین برابر هر عضو دیگر طبیعت، در سلامت و حفظ تعادل کره زمین نقش حیاتی ایفا می کنند.

ارزش اقتصادی بسیار بالای تالابها و بی توجهی به این اکوسیستم آبی

تالابها با فراهم کردن آب و قابلیت زادآوری اولیه نقش بسیار مهمی در بقای گونه های بی شماری از گیاهان و جانوران وابسته به خود را ایفا کرده و به همین دلیل این اکوسیستم های آبی از مولد ترین محیط های جهان به حساب می آیند.

تالابها از ارزش اقتصادی بسیار بالایی برخوردار بوده و بر اساس مطالعه و ارزیابی اقتصاددانان و کارشناسان ارزش خدماتی این بسترهای آبی بیش از 4 تریلیون دلار برآورد شده است.

این در حالیست که استان لرستان با ظرفیتی بی نظیر در حوزه طبیعت گردی و صنعت اکوتوریسم دارای تالابهای 11 گانه ای است که هر کدام می توانند به عنوان فرصتی بی بدیل در این حوزه مورد توجه قرار گیرند.

"بیشه دالان" از پا درآمد!

بیشه دالان نام تالابی است در شهرستان بروجرد که نام محلی آن بیشه دالون است و مساحت عمومی آن حدود ۹۱۳ هکتار برآورد شده‌است. تالاب بیشه دالان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و در دشت سیلاخور قرار گرفته‌است.

بیشه دالان از گذشته زیستگاه پرندگان مهاجری بوده‌است که برخی ماههای سال را در این منطقه می‌گذرانند. علاوه بر آن جانوران بومی دیگری از گروه پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران در این منطقه زیست می‌کنند. مار، مرغابی، خرگوش، لاک پشت، حواصیل، گرگ، شغال و سگ آبی از حیواناتی هستند که در این ناحیه یافت می‌شوند.

در سالهای اخیر به دلایل مختلف از جمله استفاده بی رویه از زمین‌ها و منابع آبی اطراف این تالاب و نیز ورود فاضلاب روستاهای مجاور به درون آن، تالاب بیشه دالان مورد تهدید جدی قرار گرفته و مساحت آن به میزان چشمگیری کاهش یافته‌است.

تالاب بیشه دالان از جمله تالاب هایی است که از گزند شرایط نامساعد در امان نمانده و از یک سو تصرفهای غیرقانونی اراضی اطراف بیشه دالان توسط کشاورزان و جاری شدن فاضلاب های خانگی، صنعتی و کشاورزی در محیط زیست تالاب، استفاده بیش از حد سموم رفع آفات، بهره برداری تجاری از نیزار اطراف تالاب و شکار بی رویه و غیر مجاز اهالی منطقه، و از سوی دیگر چندگانگی مدیریتی بین منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست موجب شده تا وسعت آن تا حد زیادی کاسته شده و نمونه های نادر گیاهی و جانوری تالاب نابود شود.

تالاب بیشه دالان احیا می شود

مدیرکل محیط زیست استان لرستان که ظهر پنج شنبه از بروجرد بازدید کرد در حاشیه این بازدید به خبرنگار مهر گفت: از مساحت تالاب بیشه دالان شهرستان بروجرد تنها بخش کمی باقی مانده است.

محمدحسین بازگیر با اشاره به پیگیری های محیط زیست برای حفاظت از این تالاب، بیان داشت: طرح های مطالعاتی اولیه آماده و برای موافقت به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.

وی با تاکید بر اینکه این اداره کل به دنبال احیا تالاب بیشه دالان بروجرد است، افزود: رایزنی هایی نیز با سازمان محیط زیست برای تسریع در انجام این کار صورت گرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: با پیگیریهای صورت گرفته بخشی از طرح احیا تالاب بیشه دالان بروجرد در سازمان محیط زیست کشور نهایی شده است.

کد خبر 1581073

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha