۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۵۹

پیگیری مهر/

"بیشه دالان" صاحب پاسگاه محیط بانی می شود/ پیگیری برای ارتقا سطح حفاظت

"بیشه دالان" صاحب پاسگاه محیط بانی می شود/ پیگیری برای ارتقا سطح حفاظت

بروجرد - خبرگزاری مهر: رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بروجرد از احداث پاسگاه محیط بانی در محل تالاب بیشه دالان بروجرد خبر داد.

امیر ساکت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیشه دالان بروجرد به عنوان یکی از تالابهای بزرگ، بکر، طبیعی و دیدنی شهرستان بروجرد هرساله به هنگام فصل کوچ پذیرای انواع پرندگان مهاجر است.

وی تصریح کرد: در اطراف این تالاب حدود پنج روستا وجود دارد که نسبت به حریم تالاب تعرض داشته اند که این امر موجب از دست رفتن بخشهایی از تالاب شده و کنترل درست این اکوسیستم را دشوار کرده است.

ساکت ادامه داد: لذا برای کنترل منطقه نیاز به پاسگاه محیط بانی احساس می شد که در این راستا به دنبال اخذ اعتبارات ملی برای احداث این پاسگاه در جوار تالاب بیشه دالان بروجرد هستیم.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بروجرد افزود: همچنین پیشنهاد داده ایم که این تالاب نیز به عنوان یکی از تالابهای صید و شکار ممنوع استان به ثبت برسد تا بتوان سطح حفاظت از این منطقه را افزایش داد.

وی عنوان کرد: با احداث پاسگاه محیط بانی در تالاب بیشه دالان و ارتقای سطح حفاظت می توانیم کنترل بهتری بر منطقه و برخورد با افراد متخلف در حوزه تخریب تالاب و شکار و صید پرندگان مهاجر داشته باشیم.

بنابراین گزارش تالاب بیشه دالان در حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و حدود 700 متری شمال روستای "چگنی کش" در دشت سیلاخور واقع شده است.

مساحت این تالاب در گذشته معادل 913.5 هکتار بوده که در سالهای اخیر، به علت تصرف های غیر قانونی و تغییر کاربری اراضی توسط اهالی روستای همجوار و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی ، مساحت آن به 79.5 هکتار کاهش یافته است.

این تالاب در زمان خود بزرگترین تالاب استان لرستان بوده و از گذشته زیستگاه پرندگان مهاجر و گروههایی از پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران بومی بوده است.

کد خبر 2191291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha