۱۹ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۲۱

صارمی در گفتگو با مهر:

«جنگ را ما شروع کردیم» اعتراف خودنوشته اسرای عراقی است

«جنگ را ما شروع کردیم» اعتراف خودنوشته اسرای عراقی است

ناصر صارمی همزمان با انتشار خاطرات خود از اسرای عراقی حاضر در ایران با نام «جنگ را ما شروع کردیم» گفت: نام کتابم را از متن یادداشت یک اسیر عراقی روی دیوار قبل از اقدام به خودکشی او انتخاب کردم.

ناصر صارمی، شاعر و  نویسنده از انتشار کتابی تازه از خود با عنوان «جنگ را ما شروع کردیم» خبر داد و گفت: این اثر یک مستند داستانی درباره اسرای عراقی در ایران است که من به عنوان راوی و نویسنده آن و بر اساس مشاهدات خودم از این اسرا نوشته‌ام.

وی ادامه داد: این کتاب زندگی اسرای عراقی در ایران را در قالب هفت داستان و یک مقدمه بیان می‌کند که در 110 صفحه توسط انتشارات پیام آزادگان منتشر شده است.

صارمی افزود: من در سال‌های 60 و 61 به عنوان سرباز ارتش در یک اردوگاه نظامی واقع در کویر سمنان که محل نگهداری اسرای عراقی بود، حضور داشتم و با وجود سن کم، 21 ماه شبانه‌روز با آنها زندگی کردم و این روایت‌های داستانی مستند هم حاصل مشاهدات من از آن دوران است.

صارمی با اظهار تاسف از اینکه این خاطرات را به صورت روزنوشت در آن زمان ننوشته است، گفت: سعی کردم همه تصاویری که از آن اردوگاه در نظرم بود را با ذکر جزئیات در این کتاب بیاورم. البته من بر خلاف ابتلایم به شعر، داستان‌نویس نیستم و با فضای داستان بیگانه‌ام. برای نوشتن این کتاب هم دو سال صبر کردم تا مختصات نوشتن در این زمینه را به دست آورم. حتی کتاب‌هایی با این مضمون را هم که پیش از این منتشر شده خواندم، اما حس کردم فضای آنها خیلی دور از واقعیت است.

این شاعر و نویسنده افزود: من نخواستم داستانی مثل داستان مرد عنکبوتی را درباره آنچه از اسرا دیده بودم، روایت کنم؛ فقط سعی کردم بر اساس مختصات روحی و ذهنی خودم و مشاهداتم این کتاب را بنویسم.

صارمی درباره عنوان این کتاب نیز گفت: سال 61 در بهداری مرکز نگهداری اسرا در سمنان یکی از اسرای عراقی با شکستن شیشه دارو خودکشی کرد. وقتی جنازه او را دیدیم، متوجه شدم قبل از مرگش روی دیوار نوشته بود: «جنگ را ما شروع کردیم» و من هم عنوان کتابم را از همین خاطره انتخاب کردم.

وی همچنین از تالیف مجلد دوم خاطرات خود در همین زمینه در 300 صفحه خبر داد.

از صارمی پیش از این آثاری همچون «بیا بیشه‌ها را پلنگی کنیم»، «ریحان از نگاهی سبز»، «درست مثل تفنگ» و«خم چرخ چاچی» منتشر شده است.

کد خبر 1786332

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha