۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۵۰

گزارش خبري/

اسفيدان بجنورد؛ ماسوله خراسان/ تلفيق سازه هاي پلكاني با زيبايي هاي طبيعي

اسفيدان بجنورد؛ ماسوله خراسان/ تلفيق سازه هاي پلكاني با زيبايي هاي طبيعي

بجنورد - خبرگزاري مهر: اسفيدان روستايي توريستي و بسيار زيبا در خراسان شمالي است كه به علت بافت پلكاني خود به ماسوله شرق كشور نيز معروف است.

به گزارش خبرنگار مهر، روستاي توريستي اسفيدان در 45 كيلومتري جنوب شرقی بجنورد یکی از خوش آب و هواترین روستاهای خراسان بزرگ محسوب مي شود، به گونه‌ای که در سال 85 به عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شد.

این روستا به دلیل ساختار پلکانی خود به روستای ماسوله گيلان شباهت دارد و حتي در سال هاي پيش برنامه‌هایی برای تبدیل آن به یک منطقه مهم گردشگری كشور در دست اجرا بود كه در طول دولت هاي نهم و دهم به فراموشي سپرده شده؛ برنامه‌هايي چون ساخت تله کابین و رستوران بزرگ اسفیدان.

روستاي اسفيدان جزء مناطق نمونه گردشگري خراسان شمالي محسوب مي شود و با دارا بودن جاذبه هاي گردشگري فراواني نظير آبشارهاي زيبا، چشمه هاي خروشان، غارها و برج هاي شگفت انگيز، وجود چند امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی و ... مقصد بسياري از گردشگران است.

آبشار هنرور، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور، مقبره شيخ محمد رضا رباني معروف به حاج آخوند، آرامگاه امامزاده محمد بن باقر بن موسي بن جعفر(ع) و ... تنها چند نمونه از ديدني هاي اين روستاي سحرانگيز محسوب مي شوند.



صندل سفيد؛ سمبل روستاي اسفيدان

درخت صندل سمبل روستای اسفیدان است، درختاني قطور و كهن كه بنا به گفته معمرین روستا در سال هاي پيش حدود 17 اصله درخت از اين گونه در روستا موجود بوده كه متاسفانه در سال هاي اخير، به علت واقع شدن در مسیر کوچه و عدم آگاهی از اهمیت اين درختان، بيشتر آنها توسط اهالي قطع شده و در حال حاضر تنها دو درخت صندل باقي مانده كه قطر تنه هر كدام از آنها بيش از 2.60 متر است.

دره ها و چشمه ها

در شمال غربي روستاي اسفيدان دره اي عمیق و طولانی به نام"هینوَرد"(هین نبرد) وجود دارد که اندكي با روستا فاصله دارد و در کمرکش اين دره چشمه‌ای زلال به همین نام مي جوشد و آب آن باغات اطراف روستا را مشروب مي كند.

همچنين در جنوب غربي روستا نيز دره‌ای دیگر به نام بهارگاه وجود دارد كه با چشمه‌های متعدد و آبشار دیدنی خود هر بيننده اي را مجذوب مي كند و در ابتدای اين دره نيز، قطعه زميني حدودا ۴۰ هکتاري و تپه ماهوری به نام"موسو" وجود دارد كه چند سال پیش به علت رانش شدید زمين، تمام باغات و خانه‌ها و درختان کهنسال آن در دل خاک فرو رفت.

برج ها و قله ها و غارها

بر فراز کوه های اطراف روستای اسفیدان، آثار برج‌های سنگی قدیمی مشاهده می‌شود که مصالح به کار رفته در آنها سنگ و ساروج است و معروف ترین آنها برج"قاری مالاق" و"قارقه"(کلاغ) در شمال غرب روستا بوده که پایه‌های آنها هنوز باقی مانده است.

همچنين در غرب روستا دیواری صخره‌ای نمایان است که به آن"تاش قلعه"(قلعه سنگی) می‌گویند و بر روی این قلعه، دیواره های سنگی و سفال هاي ساده نخودی و قرمز و سفال‌های منقش به رنگ های مختلف دیده می‌شود.

اما در ضلع شمال غربی روستا بر بالای صخره چشمه هینورد کوهی بنام"خزانه" وجود دارد که در بالای آن غار"خزانه راهه" واقع شده‌است.

مردم روستا مي گويند كه اين غاري است دست ساز كه در انتهای آن چاهی وجود دارد و در قدیم به عنوان پناهگاه استفاده می‌ شده است.

غار دیگری به نام"ییجت" یا معصوم وجود دارد كه داراي ستون هاي موجود در غارهاي آهكي بوده و صخره عجیب واقع در مسیر اول (ده ریز) که به سر انسان شبیه است، بسیار خیره کننده و جالب توجه است.

بقاع متبركه

بناي امامزاده محمد بن باقر بن موسي بن جعفر(ع) واقع در روستاي اسفيدان، بنايي قديمي با گنبدي كوتاه است كه قرن هاست باشكوه خاصي در مركز روستا عاشقان را به سمت خويش مي خواند.

به گفته اهالي روستا ازتاريخ دفن اين امامزاده بيش ازهزار سال مي گذرد و طبق اظهارنظر كارشناسان اداره ميراث فرهنگي خراسان شمالي، بناي اوليه آرامگاه در قرن ششم هجري ساخته شده است.

به علت اينكه روستاي اسفيدان در دره اي عميق بنا شده و كوه هاي سنگي مرتفعي آن را در برگرفته اند؛ در نگاه اول براي هر بيننده اي اين تصورپيش مي آيد كه با كمترين لرزش زمين احتمال سقوط صخره ها و تخته سنگ هاي عظيم بر روي آبادي وجود دارد و هر لحظه منازل و سكنه اسفيدان مورد تهديد ريزش اين كوه هاهستند؛ اما مردم اسفيدان بر اين باورند كه وجود امام زاده باعث گرديده در طي قرن ها آسيبي از جانب كوه به آنها نرسد.

درگذشته نه چندان دور، در اطراف بناي امام زاده اطاق هايي براي اقامت زائران وجود داشت كه اينك نشاني از آن نيست.
 

کد خبر 2006615

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha