۱۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۵۷

محیط زیست در 7 روز؛

عبور خط لوله نفت از زیستگاه آهوان بمو/ الزام دولت به حمایت از استانهای مورد هجوم ریزگردها

عبور  خط لوله نفت از زیستگاه آهوان بمو/ الزام دولت به حمایت از استانهای مورد هجوم ریزگردها

عبور بی‌سر و صدای خط لوله نفت سروستان از زیستگاه آهوان بمو، الزام دولت به حمایت از استانهای مورد هجوم ریزگردها، بررسی لایحه جامع خاک در قالب لایحه جامع منابع طبیعی پس از گذشت دو سال در مجلس وارائه آمارهای عجیب از رشد 135 درصدی جمعیت آهوان تا افزایش یک میلیون هکتاری جنگلها از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

زنده گیری کوچکترین گربه در معرض انقراض کشور در خواف

در نخستین روز از هفته جار ی مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از زنده گیری یک گربه شنی که کوچکترین گربه سان و گونه ای بسیار کمیاب است برای نخستین بار در کشور در شهرستان خواف خبر داد.
کیوان هوشمند با بیان این مطلب افزود:  زنده گیری این گربه کمیاب در منطقه ای به نام پوزه نخراج در جوار رودخانه شوری که به تالاب مژن آباد منتهی میشود رخ داد.
به گفته وی، گربه شنی کوچکترین گربه سان ایران محسوب می شود و سازگاری منحصر به فردی با مناطق بیابانی خصوصا تپه زارهای ماسه ای دارد.
هوشمند اظهار داشت: از خصوصیات بارز این گونه داشتن موهای بلند و متراکم در کف دست و پا است تا مانع فرو رفتن گربه در ماسه بادی و افزایش سرعت آن در هنگام شکار شود.
مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران تصریح کرد: گربه شنی یکی از کمیاب ترین حیوانات کشور و از گونه های در معرض خطر انقراض به شمار می رود که مشاهده آن در طبیعت به ندرت اتفاق می افتد.

عبور بی ‌سر و صدای خط لوله نفت سروستان از زیستگاه آهوان بمو

سرانجام پس از ماهها اعتراض دوستداران محیط زیست به مماشات رئیس سازمان محیط زیست با استاندار فارس برای توسعه پالایشگاه شیراز و عبور خطوط لوله نفت سروستان از پارک ملی بمو که مقدمه این توسعه است، چندی پیش این خطوط بی سرو صدا از لابلای فنس های پارک ملی بمو گذشتند و درست از جلوی پاسگاه محیط بانی پارک عبور کردند.
یکشنبه هفته جاری مدیر کانون سبز فارس اعلام کرد: طول مسير خط لوله از داخل پارك ملي بمو حدودا 7 كيلومتر است و  در حالی که تا چند ماه پیش لوله‌های انتقال نفت تا پشت فنس‌های پارک ملی بمو رسیده بود و تلاش برای جلوگیری از ورود لوله‌ها به پارک در حال انجام بود؛ در آبان ماه مجوز عبور لوله نفت از پارک ملی از سوی کمیسیون زیربنایی دولت و در نتیجه کم‌کاری سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد و حالا بعد از گذشت چند  ماه،‌ نهايتا وارد پارك ملي بمو شد و عملا پارك ملي بمو با احداث اين جاده عملياتي به دو نيم تقسیم می شود.
به گفته وي، اين خط لوله از غرب در منطقه چشمه آب بز به شرق پارك در منطقه بند امير رسيده و بخش شمالي پارك كه حدودا يك چهارم مساحت بمو را شامل مي شود از بخش جنوبي جدا شده تا به اين طريق تسهيلات لازم براي تعرض به ساير اراضي باقيمانده پارك در آينده نزديك براي فرصت طلبان فراهم شود.
اين فعال محيط زيست افزود: اين نقطه از پارك زيستگاه كل و بز و همچنین آبشخورگاه آهوان  است كه تقريبا با اين عمليات دستخوش تغييرات اساسي و جدي شده است .
او با اشاره به اینکه  تصمیم کمیسیون زیر بنایی در مورد عبور خط لوله از پارک ملی بمو ، ناشی از آن بوده که سازمان محیط زیست در این زمینه از مسوولیت خود شانه خالی کرده‌ می گوید: در حالیکه پیش از این  هم عده اي در سازمان محيط زيست در صدد بي ارزش نشان دادن پارك ملي بمو بودند با عبور اين خط لوله نفت و جاده دسترسي آن عملا با از بين رفتن امنيت منطقه ،‌ امكان جدا شدن اين بخش از پارك از قسمت اصلي در آينده بسيار زياد است.

خاک روی میز مجلس/ لایحه ای که پس از 2 سال وارد بهارستان شد

پس از گذشت دو سال از بررسی "لایحه جامع خاک" دوشنبه  این هفته علی محمد شاعری قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که تمام نظرات سازمان حفاظت محیط زیست در طرح جامع کاهش آلودگی خاک لحاظ شده و این طرح مراحل نهایی را گذرانده و به زودی تصویب می‌شود.
هرگونه تغییر در ویژگی اجزای تشکیل دهنده خاک به‌طوری که استفاده از خاک ناممکن شود، آلودگی خاک نامیده می‌شود. آلودگی خاک باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش رشد و نمو گیاهان و در نهایت منجربه فرسایش خاک و بیابان‌زایی می‌شود. درحال حاضر در کشورهای اروپایی برای جلوگیری از آلودگی خاک عامل بازدارنده‌ای با عنوان «قانون خاک» وجود دارد که موجب شده تا حد زیادی از افزایش آلودگی‌های خاک جلوگیری شود.
در ایران هم این قانون پس از مدت ها بحث و انتظار، به صورت "لایحه جامع خاک"، بعد از تصویب نهایی در دولت در تاریخ اول دی ماه 89 به مجلس رفت. این لایحه توسط  وزارت جهاد کشاورزی تهیه و در آن بر لزوم حفاظت از خاک در برابر آلودگی و تخریب تاکید شده بود. در این لایحه "گارد حفاظت خاک" پیش بینی شده و همچنین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مجری مشخص شده اند.
البته بسیاری صاحب نظران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی معتقدند : اين لايحه که تلفيقي از لايحه قانون جامع منابع طبيعي با لايحه جامع خاك و طرح ديگري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است نگراني ها نسبت به قانوني شدن واگذاري اراضي ملي را دوچندان مي كند و چنانچه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد موج ديگري از واگذاري تحت لواي قانون صورت خواهد گرفت.
آنطور که  منتقدان لايحه جامع منابع طبيعي كه قرار است به زودي به شكل قانون همه ابعاد منابع طبيعي را در بربگيرد می گویند: این لایحه بيش از آنكه حامي منابع طبيعي باشد مخرب منابع طبيعي است زیرا با وجود اینکه اين قانون  4 فصل دارد اما گويي واگذاري منابع طبيعي براي نمايندگان مجلس مهمتر از حفظ و حراست از منابع طبيعي و خاك بوده چون بعد از فصل اول كه به تعاريف اختصاص داده شده ،‌ فصل دوم با واگذاري منابع طبيعي آغاز شده و در واقع مواد قانوني مختلف در اين فصل است كه شرايط واگذاري اراضي ملي را مشخص مي كند و سرآغاز قانون جديد است. قانوني كه روح واگذاري در ان بر حفظ و حراست غلبه دارد .

مجلس دولت را ملزم به حمایت از استانهای مورد هجوم ریزگردها می‌کند

سه شنبه هفته جاری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح ملی مقابله با ریزگردها گفت: در این طرح دولت ملزم به حمایت از استانهایی که در معرض ریزگردها قرار گرفته اند است.

کمال الدین پیرموذن با بیان این مطلب افزود: به همت اعضای فراکسیون محیط زیست و همه نمایندگان 25 استانی که در معرض پدیده گرد و غبار و در واقع ریزگردهای عربی بودند با رای قاطع به این طرح فوریت آن را روز یکشنبه به تصویب رساندند و دولت مکلف به حمایت و اختصاص اعتبار برای اجرای این طرح در شهرهای در معرض خطر ریزگردها است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در طرح ملی مبارزه با ریزگردها ابعاد گسترش فضای سبز، توسعه حمل و نقل عمومی و استاندارد سازی خودروها مطرح شد که قرار شد تا از طریق بودجه سال 92 نیر مورد حمایت ملی قرار بگیرد.

8 کشور حاشیه خلیج فارس هفته آینده در کنفرانس راپمی کیش شرکت می کنند

در این روز ، معاون دریایی سازمان محیط زیست از برگزاری اولین کنفرانس راپمی سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس طی روزهای 13 تا 16 اسفند ماه جاری در جزیره کیش با حضور 8 کشور حاشیه خلیج فارس خبر داد.

عبدالرضا کرباسی با اعلام این خبر اظهار داشت: نخستین کنفرانس راپمی سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس با حضور 8 کشور ایران، عراق، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی، عمان و کویت حاشیه خلیج فارس در جزیره کیش برگزار می شود.

معاون دریایی سازمان حفاطت از محیط زیست با بیان اینکه 35 سال از تشکیل کنوانسیون کویت می گذرد، تصریح کرد: راپمی (سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس) بازوی اجرایی کنوانسیون کویت است که در این مدت فعالیت های زیادی در زمینه حفاظت زیست محیطی دریایی این پهنه آبی انجام داده اند.

وی تأکید کرد: امسال برای اولین بار کشورهای عضو گرد هم می آیند تا اقدامات خود را در زمینه اجرای تعهدات این کنوانسیون ارایه دهند.

واکنش شهرداری تهران به رسانه دولت: وقت توجه به بداخلاقي‌های سياسی را نداريم

در این روز همچنین ، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار در واکنش به اخبار و گزارش های رسانه دولت در مورد عملكرد زيست محيطي شهردار‌ي تهران گفت: عملكرد زيست محيطي شهرداري تهران بارها از سوي رسانه ها منتشر شده است و بارها مورد تقدير مجامع ملي و بين المللي از جمله شوراي اسلامي شهر تهران قرار گرفته است.

محمد هادی حیدرزاده حيدرزاده افزود: عملكرد زيست محيطي شهرداري تهران بارها از سوي رسانه ها منتشر شده است و بارها مورد تقدير مجامع ملي و بين المللي از جمله شوراي اسلامي شهر تهران قرار گرفته است.

وي با بیان اینکه فقط به خدمت فكر مي‌كنيم و وقت توجه به بد اخلاقي هاي سياسي را نداريم اظهار داشت: با توجه به تاكيد شهردار تهران مبني‌ بر عدم وقت كشي در ارائه خدمات به شهروندان‌، اگر ابهاماتي وجود دارد با مراجعه به سايت شهردار‌ي تهران ‌مي‌توانند با اقدامات اين مجموعه آشنا شوند.

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار اظهار كرد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر ارائه خدمت به شهروندان تمام فعاليت شهردار‌ي تهران معطوف به خدمت رساني به مردم است لذا خدمت به شهروندان در اولويت برنامه هاي شهردا‌ي است و فرصتي نداريم‌ به اين موضوعات بپردازيم گرچه اعتقاد داريم مردم بهترين قاضي هستند.

آمارهای عجیب از رشد 135 درصدی جمعیت آهوان تا افزایش یک میلیون هکتاری جنگلها

در حالی که کارشناسان و مسئولان محیط زیست نسبت به سیر قهقرایی جمعیت آهوان در زیستگاههای کشور و یک سوم شدن مساحت جنگلهای کشور مرتب هشدار می دهند چهارشنبه این هفته، مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی و مدیرکل امور جنگلی سازمان جنگل ها در اظهاراتی عجیب از رشد 135 درصدی جمعیت آهوان خراسان شمالی و افزایش یک میلیون هکتاری جنگل های کشور خبر می دهند.

به نظر می‌رسد برخی  مقام‌های رسمی محیط زیست و منابع طبیعی کشور ، تمایل دارند با ارائه آمار و ارقام صوری بارقه های امید را دل دوستداران محیط زیست و افرادی که دل نگران  طبیعت کشور هستند زنده کنند غافل از اینکه کسانی که کوچکترین دلبستگی به طبیعت کشور دارد از اوضاع نابسامان آن مطلع هستند  و ارائه  چنین امارهایی تنها می تواند خواب مسئولانی را که سالها خود را به خواب زده اند عمیق تر کند.
به هر حال اگرچه امروز، آمار سازی، با استفاده از تاکتیک تغییر تعریف ها برای امن و امان نشان دادن همه چیز و پنهان کردن ضعف مدیریت در همه عرصه ها باب شده اما محیط زیست شکننده کشور چنین سیاست هایی را بر نمی تابد.

کد خبر 2008078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha