۲۲ فروردین ۱۳۹۲، ۹:۴۴

محیط زیست در 7 روز؛

افزایش 70 درصدی حقوق محیط بانان در سال 92/ ارتفاع آب دریاچه ارومیه بیشتر شد

افزایش 70 درصدی حقوق محیط بانان در سال 92/ ارتفاع آب دریاچه ارومیه بیشتر شد

افزایش 70 درصدی حقوق محیط بانان در سال 92، افزایش 8 سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه، کاهش 10 درصدی صنایع آلاینده در سال 92 ، اجرای نظام مالیات سبز، افزایش روند فرسایش خاک و طغیان آفات با واگذاری مراتع به بخش کشاورزی، کاهش 30 درصدی شاخص های آلایندگی هوا نسبت به سال گذشته پاسخ مدير پارك پرديسان به منتقدان در مورد حصار کشی در پردیسان از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

افزايش 70 در صدي حقوق محيط بانان در سال 92

در اولین روز از هفته جاری معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست از افزايش 70 در صدي حقوق محيط بانان در سال 1392 خبر داد.
محمد جواد محمدي زاده با بيان اين مطلب اظهار داشت : محيط بانان شاغل در سازمان حفاظت محيط زيست ، تاكنون تنها در يك رشته  شغلي فعاليت داشتند و مزاياي حاصل از ادامه تحصيل و افزايش مقاطع تحصيلي را دريافت نمي كردند كه خوشبختانه در اسفند ماه گذشته مجوزهاي لازم از كمسيون اجتماعي دولت اخذ شد و رسته و رشته هاي شغلي محيط بانان افزايش يافت.
وي افزود: اكنون اين امكان فراهم شده است كه محيط بانان از مزاياي افزايش مقاطع تحصيلي در حقوق ماهانه خود بهره مند شوند
رييس سازمان حفاظت محيط زيست توضيح داد : تا كنون تحت عنوان سختي كار يا پاداش ويژه بعلت حضور و فعاليت در مناطق دور افتاده به محيط بانان، حقوقي پرداخت نمي شد كه خوشبختانه با موافقت دولت،  اين ميزان به حقوق ماهانه محيط بانان اضافه  خواهد شد.
به گفته محمدي زاده ، در صورت ابلاغ اين مصوبه،‌حقوق محيط بانان كه اكنون ماهانه 550 تا 600 هزار تومان بود،‌به يك ميليون تومان افزايش خواهد يافت.

کاهش 10 درصدی صنایع آلاینده در سال 92 / نظام مالیات سبز اجرا می شود

در این روز معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست از کاهش 10 درصدی صنایع آلاینده در سال 92 خبرداد و افزود: در سال جید خسارت هی ناشی از تخریب محیط زیست دریافت می شود.
علی‌محمد شاعری با بیان این مطلب افزود: امسال استقرار نظام مالیات سبز در دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها و بخش‌های خصوصی با هدف کاهش میزان مصرف انرژی و کنترل منابع آلاینده و جلوگیری از تخریب منابع زیستی اجرا می شود.
به گفته وی، با تصویب نظام مالیات سبز در کشور این نظام با مکانیزم تدوین شده به اخذ کلیه خسارت‌های ناشی از تخریب محیط زیست در اثر فعالیت‌های عمرانی توسط دستگاه‌ها و ارگان‌ها ایجاد شده می‌پردازد.

افزایش روند فرسایش خاک و طغیان آفات با واگذاری مراتع به بخش کشاورزی

روز یکشنبه رئیس جامعه جنگلبانی ایران گفت : طرح واگذاری مراتع به بخش کشاورزی به هیچ عنوان کارشناسی نیست و موجب افزایش روند فرسایش خاک و طغیان آفات می شود.
هادی کیادلیری با اشاره به اظهارات مسئولان سازمان جنگلها و مراتع مبنی بر واگذاری مراتع به بخش کشاورزی پس از فرایند استعداد یابی وتعیین کاربری در برخی مراتع که موقعیت آب و خاک مناسبی داشته و ارزش افزوده آنها در بخش کشاورزی بیشتر باشد اظهار داشت: اگر مرتعی موقعیت آب و خاکی مناسبی داشته باشد قطعاً از مراتع درجه یک است و این بدان معناست که سازمان جنگلها قصد دارد مراتع درجه 1 و غنی  که ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی دارند را به بخش کشاورزی واگذار کند.
به گفته وی، حتی در خوشبینانه ترین حالت که منظور از این واگذاری، واگذاری مراتع فقیر باشد این طرح کارشناسی نیست زیرا در جایی که مرتع برای گونه های بومی و سازگار خود مناسب نباشد قطعاً نمی تواند برای کشاورزی مثمر ثمر باشد.
کیادلیری افزود: اصولاً تغییر کاربری  مراتع به اراضی کشاورزی خلاف مبانی توسعه پایدار است و واگذاری بر اساس تعاریفی از قبیل مرتع غنی و فقیر بدترین شکل واگذاری است.
وی با بیان اینکه به طور کلی تخریب منابع طبیعی با دیدگاه توسعه کشاورزی اساساً دیدگاه نادرستی است اظهار داشت: چنین طرح هایی از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیستند.
رییس جامعه جنگبانی با اشاره به احتمال افزایش فرسایش خاک و طغیان آفات در صورت واگذاری مراتع به بخش کشاورزی گفت: این در حالی است که هزینه فرسایش خاک در کشور در حال حاضر معادل 40 درصد درآمد نفتی است.

کاهش 30 درصدی شاخص های آلایندگی هوا نسبت به سال گذشته

دوشنبه این هفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بیانات نوروزی مقام معظم رهبری برای معرفی الگوی اسلامی - ایرانی در تمام حوزه ها گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حوزه محیط زیست طراحی می شود.
محمد جواد محمدی زاده همچینین اعلام کرد: هیچ گونه آتش سوزی در روز طبیعت صورت نگرفته است . امسال مردم به طبیعت احترام گذاشتند و باور کردند که باید به سمت طبیعت بروند و محیط زیست را آلوده نکنند.
وی تاکید کرد: احساس مسئولیت مردم برای ما اهمیت دارد و این امر در حوزه فرهنگ حفظ محیط زیست اتفاق افتاد و همه دستگاه ها به میدان آمدند تا مفاهیم محیط زیستی مطرح شود.
به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، اکنون همه جامعه درگیر موضوع محیط زیست شده اند و حفظ آن دغدغه اصلی مردم شده است.
محمدی زاده از کاهش 30 در صدی شاخص های آلایندگی هوا نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: با اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا توسط سازمان حفاظت محیط زیست 30 درصد از خودروهای کشور با استاندارد یورو 4 عرضه می شوند.

پاسخ مدير پارك پرديسان به منتقدان/ تأمین امنیت مراکز تحقیقاتی دلیل حصارکشی است

در این روز مدير پارك پرديسان برخي اظهار نظرها در خصوص پارك طبيعت پرديسان را غير كارشناسي و فضاسازي تخريبي عليه مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست عنوان كرد و گفت: پارك طبيعت پرديسان با رسالت علمي ، فرهنگي ، پژوهشي ، تفريحي ، تفرجگاهي طراحي شده است و يك بوستان عادي شهري نيست .
سيد وحيد سيد جعفري با بيان اين مطلب اظهار داشت: جهت تكميل طرح جامع پارك طبيعت پرديسان مصوب كميسيون ماده 5  در پيكره اي  بالغ بر  350 هكتار  زيرساخت هاي  مانند استخر ذخيره آب و خيابان كشي و تفكيك فضاهاي عمومي و تخصصي الزامي است.
به گفته وي، بازنگري طرح جامع پارك پرديسان در سال 1374 انجام شد و در همان زمان ساختمان اداري سازمان حفاظت محيط زيست در محدوده پارك در حال احداث بود و در حال حاضر  پس از گذشت سالها ضرورت تامين امنيت فيزيكي آن و تذكرات دستگاههاي امنيتي و انتظامي سازمان محيط زيست را برآن داشت تا در راستاي حفظ بيت المال و محافظت از اموال دولتي نسبت به حصاركشي قسمتي از پارك كه محل استقرار اين ساختمان و مراكز تحقيقاتي ،پژوهشي و آزمايشگاهي و ساير اركان تخصصي(غير عمومي) طرح جامع است، اقدام کند.

نرخ سود وام های زیست محیطی در ایران 10 برابر سود جهانی

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس از روند کنونی سود بانک ها در اعطای وام های بخش محیط زیست و کشاورزی انتقاد کرد و گفت: سودهای24 تا 35 درصدی سرمایه گذاران این بخش را روانه آن سوی آب ها کرده است.
محمد جواد نظری مهر نیز در این روز با انتقاد از روند اعطای تسهیلات بانکی به منظور اجرای طرح های حفاظت از محیط زیست، افزود: سازمان های مسئول حفاظت از محیط زیست خود اقدامی در این بخش انجام نداده اند و  وقتی که بخش خصوصی نیز می خواهد به این حوزه ورود پیدا کند، کارشکنی ها مانع آن می شود. همچنین بانک ها و وزراتخانه  های مربوطه نیز همکاری های لازم راندارند.
وی با بیان اینکه تسهیلات و وام های کشاورزی و شیلات با سودهای کلان به متقاضیان ارائه می شود اظهار داشت:  در هیچ جای دنیا مشاهده نمی شود که بانک ها برای طرح های تولیدی این چنین سودهای کلان دریافت کنند و این در حالی است که کشور ما کشوری اسلامی است.
عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست تصریح کرد: اساسا در آموزه های دینی ما سود ناچیزی به نام کارمزد در نظر گرفته شده است اما سودهای بالای وام های بخش محیط زیست و شیلات  آن چنان غیر اصولی است که مراجع تقلید را نیز معترض کرده است.

افزایش 8 سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه/ با ارتفاع نرمال همچنان فاصله داریم

روز دوشنبه مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته در همین زمان حدود هشت سانتیمتر افزایش یافته است.
حسن عباس نژاد افزود: درحال حاضر ارتفاع آب دریاچه ارومیه 1271.8 متر است که نسبت به سال گذشته 8 سانتیمتر افزایش یافته است.
به گفته وی، البته با توجه به بارشهای نسبتاً خوب برف در ارتفاعات کردستان در فصل زمستان شاید در فصل بهار شرایط دریاچه ارومیه اندکی بهتر شود اما در مجموع در حال حاضر وضعیت این دریاچه مناسب نیست و با ارتفاع نرمال فاصله بسیار زیادی دارد.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: اگر در ماههای پیش رو میزان بارندگیها در استان همانند سال گذشته مناسب باشد انتظار افزایش نیم متری ارتفاع دریچه ارومیه را داریم .

۷۵ درصد حیوانات خاص خانگی در اولین سال می میرند/ افزایش خرید و فروش ایگوانا

سه شنبه هفته جاری یک فعال محیطزیست گفت: مطالعات نشان می دهد حداقل سه چهارم حیوانات خاص خانگی (اگزوتیک پت) در انگلستان کمتر از یک سال پس از خرید می میرند.
سپهر سلیمی با بیان این مطلب افزود: عمر کمتر از یکسال برای حیوانات خاص خانگی در حالیست که برخی از آنها در طبیعت می توانند تا 120 سال عمر کنند و عوامل ناشی از قاچاق و زندگی در اسارت باعث کاهش عمر آنها می شود.
وی با اشاره به افزایش فروش نوعی خزنده سبز رنگ به نام ایگوانا در فروشگاههای کشور افزود: بر اساس آمارها فروش اگزوتیک پت (حیوان خاص خانگی) فقط در ایالت متحده سودی برابر 15 میلیارد دلار دارد، بنابراین باید انتظار داشت پای این تجارت کثیف نیز به کشور ما نیز باز شود.

پیگیری ارتقای کیفیت سوخت و خودرو برای کاهش آلودگی هوا

روز چهارشنبه قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در راستای کاهش آلودگی هوا بهبود و اصلاح محصولات صنعتی به ویژه خودرو و همچنین ارتقای کیفیت سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی در دو بخش خانگی و صنایع در دستور کار سال 92 قرار دارد.
علی محمد شاعری یکی دیگر از اولویتهای کاری معاونت انسانی سازمان محیط زیست را بحث کیفیت آب سالم عنوان کرد: در سال جدید موضوع آب سالم و حفاظت از کیفیت در تامین آب سالم برای شهروندان در دستور کار قرار دارد که در این راستا است که استانداردهایی تعریف شد و این استانداردها به سازمان‌های مختلف ابلاغ شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین با اشاره به دیگر برنامه های این معاونت در سال جاری اظهار داشت: با توجه به اینکه در آستانه روز زمین پاک قرار داریم و هر ساله روز دوم اردیبهشت ماه را به عنوان این روز می نامیم لذا امسال جشن دفع بهداشتی صد درصدی زباله های خانگی کلانشهرها را برگزار خواهیم کرد.
به گفته وی ، همزمان با روز زمین پاک جشن دفع بهداشتی در هشت کلانشهر تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز، اراک و البرز برگزار و این شهرها مجهز به سیستم دفع بهداشت زباله می شوند.

کد خبر 2030430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha