۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۵۳

پیگیری مهر ادامه دارد/

عوارض بارندگی بی‌سابقه در خوزستان/ بحران کشاورزی و دام‌هایی که بی‌علوفه‌ مانده‌اند

عوارض بارندگی بی‌سابقه در خوزستان/ بحران کشاورزی و دام‌هایی که بی‌علوفه‌ مانده‌اند

مسئولان می‌گویند در سال جاری بيش از يك ميليون و 100 هزار هكتار از اراضی كشاورزی خوزستان زير كشت گندم و ساير محصولات كشاورزی رفت كه در پی بارش باران بيش از 50 درصد از اين اراضی خسارت دیدند. این در حالی است که کشاورزان آمار خسارات وارده را بیش از این می‌دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، براثر حوادث اخیر در مجموع بیش از 10 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی خوزستان وارد شده‌است و این در حالی است که مزارع برداشت نشده گندم در سراسر استان وضعیت مناسبی ندارند و احتمال دارد با آغاز برداشت گندم افت زیادی در محصول به وجود آید.

دام ها در خطرند

بر اثر جاری شدن سیل در روزهای اخیر و از بین رفتن بخشی از زمین‌های کشاورزی خوزستان، بسیاری از روستاهای شهرستان شوش با مشکل علوفه مواجه شده‌اند. شورای روستای "استقلال" ضمن ابراز نگرانی از وضع موجود گفت: هنوز ارتباط پنج روستای مسیر "خسرج" با ما قطع است.

نعمت‌الله لطیفی افزود: هیچ گونه گروه امدادی نیز وارد عمل نشده و آب همچنان جاری است.

به گفته وی، بر اثر سیل و بارش‌های شدید، بسیاری از کاه‌هایی که در زمین‌های کشاورزی بود از بین رفت و هم اکنون با مشکل تامین علوفه برای دام مواجه هستیم.

وی ضمن ابراز نگرانی یادآور شد: چرا صرفاً پس از وقوع چنین اتفاقاتی مسئولان وارد عمل می‌شوند و چرا از چند روز گذشته به ما اطلاع ندادند تا فکری به حال خودمان می‌کردیم.
 
یکی از کارشناسان بیمه کشاورزی منطقه عبدالخان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دفتر بیمه منطقه عبدالخان بسیار کوچک است و روزانه حدود هزار کشاورز به آن مراجعه می‌کنند.

این کارشناس بیمه افزود: تعداد کشاورزانی که برای بیمه زمین‌های‌شان اقدام کرده‌اند بسیار زیاد است و در این شرایط نیاز به یک گروه کمکی برای راه‌اندازی درخواست مردم است.
 
راه های مسدود و دفاتر بیمه‌ کوچک

باران سیل آسای چهار روز اخیر در خوزستان باعث قطع راه ارتباطی بیش از شش هزار نفر از اهالی روستاهای شهرستان شوش شده‌است.

آخرین خبرها از روستاهای شوش حاکی از آن است که روز گذشته مسیر روستای "حسین ناهض" باز شده اما محور خسرج همچنان مسدود است. اهالی این روستا به مدت سه روز با مشکل غذا مواجه شده بودند. دهیار این روستا می‌گوید: مسیر روستای حسین ناهض به روستاهای "شندی" و "گرید کردی" به دلیل آبگرفتگی مسدود است و خودروهای سبک نمی‌توانند از آنجا عبور کنند.

مجول خاکجسته افزود: از دیروز قرار بود یکی از شرکت‌هایی که در منطقه مشغول هستند یک بیل مکانیک بیاورند و مسیر را باز کنند اما تا حالا هیچ اقدامی انجام ندادند.

خاکجسته همچنین گفت: خیابان‌های روستا تخریب شده و پر از آب است.

از دیگر سو، سطح آب رودخانه شاوور در نزدیکی روستای "بیت اسماعیل غانم" و "شیخ زویر" نیز بالا آمده و احتمال وارد شدن آب به روستای "شیخ زویر" وجود دارد. گفته می‌شود چند خانه از این روستا که در نزدیکی رودخانه هستند در معرض خطر قرار دارند.

بارش سه برابر سال گذشته

مديركل مديريت بحران استانداري در خصوص بارش‌های اخیر گفت: بارندگي‌هاي روزهاي گذشته خوزستان در 50 سال اخير بي‌سابقه بوده و تنها در منطقه "بستان" حدود 200 ميلي‌متر بارندگي در مدت سه روز گزارش شد.

گفته می‌شود، با توجه به اين سطح از بارندگي‌ها و به منظور جبران خسارات وارده به استان، نامه‌اي به وزارت كشور ارسال شد. آمار بارش نشان می‌دهد که میزان کل بارندگی سال زراعی گذشته 123 میلی متر بود که این رقم در سال زراعی جاری به 311.5 میلی نتر افزایش یافته است.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان شوش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شوش با 72.5 میلی متر بارندگی بیشترین میزان بارش در خوزستان را به خود اختصاص داد.

علی سعدی افزود: شهرستان‌های اندیمشک و دزفول با میزان بارندگی 65.4 و 62.7 میلی‌متر به ترتیب پس از شهرستان شوش بیشترین میزان بارش را داشتند. مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان پیش از این اعلام کرد: علاوه بر خسارات وارده به تاسيسات زيربنايي، خسارات عمده‌اي نيز به ويژه به بخش كشاورزي وارد شد.

محمدرضا آملازاده توضيح داد: بيش از يك ميليون و 100 هزار هكتار از اراضي كشاورزي خوزستان در سال زراعي جاري به زير كشت گندم و ساير محصولات كشاورزي رفت كه در جريان بارندگي‌هاي سه روز گذشته به بيش از 50 درصد از اين اراضي  30 تا 100 درصد خسارت وارد آمد. به گفته وی، ميزان خسارات وارد شده به بخش كشاورزي خوزستان در اين بارندگي‌ها، بيش از 10 هزار ميليارد ريال برآورد شده است.

مديركل مديريت بحران استانداري ادامه داد: تخريب شانه‌هاي جاده‌ها، ابنيه فني، تابلوها و علايم ايمني بخشي از خسارات وارده در بخش راه‌ها بوده كه ميزان خسارت در اين بخش حدود 52 ميليارد ريال تخمين زده مي‌شود.

وي با بيان اينكه به تاسيسات برق و آب شهري نيز خساراتي وارد شده است، گفت: اين بارندگي‌ها موجب قطع برق و افتادن پايه‌هاي برق شد و اين بخش نيز حدود 200 ميليارد ريال خسارت ديد. همچنين اثاثيه منازل مسكوني و وسايل نقيله دچار آسيبهايي شده اند كه هنوز ميزان اين خسارات محاسبه نشده است.

تگرگ در شادگان

کمی بالاتر از شوش و در اندیمشک نیز هوا آرام نبود. بارندگی بی‌امان در این شهر باعث رانش کوه در شده و به تبع آن مسدود شدن اتوبان محور اندیمشک - پل زال شد. بارش باران در سطح شهرستان اندیمشک باعث شده است تا مسیر منتهی به سد دز به دلیل آبگرفتگی مسدود اعلام شود و تلاش‌‌ها برای رفع مشکلات در این حوزه ادامه دارد.

بر اثر بارندگی و تگرگ اخیر در شادگان دو هزار هکتار از گندم‌های این شهرستان به میزان 50 درصد خسارت دیدند. سرپرست جهاد کشاورزی شادگان نیز اعلام کرد که در پی بارندگی‌های اخیر 24 هزار و 550 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خسارت دید.

حمید مطرودی تصریح کرد: همچنین سه هزار هکتار از زمینها زیر کشت محصولات جو به میزان 60 درصد و 250 هکتار از زمین‌های کشت کلزار 80 درصد خسارت وارد آمده است.

مطوری اضافه کرد: همچنین یک هزار و 200 هکتار از اراضی صیفی‌جات به میزان 85 درصد و 10 هکتار علوفه نیز به میزان 80 درصد خسارت دید‌ه‌اند.

در اثر بارش‌های شدید روزهای گذشته مسیر برخی روستاها قطع و بسیاری از زمین‌های زراعتی نیز زیر آب رفت. گفته می‌شود درخواست‌کنندگان زیادی به دفاتر بیمه مراجعه کرده‌اند و جامعه کشاورزی در وضعیت نامناسبی قرار دارد. همچنین تنها 50 درصد از محصولات كشاورزي شوش تحت پوشش بيمه محصولات كشاورزي است و كشاورزاني كه محصول خود را بيمه كرده‌اند خسارات آن‌ها پس از ارزيابي به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

------------------------------------
گزارش: قاسم منصور آل کثیر

کد خبر 2047402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha