۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۳۲

گزارش خبری/

روستایی به دور از رودخانه که سیلاب گریبانش را گرفت/ امدادرسانی با تاخیر خسارات را بیشتر کرد

روستایی به دور از رودخانه که سیلاب گریبانش را گرفت/ امدادرسانی با تاخیر خسارات را بیشتر کرد

اهواز - خبرگزاری مهر: باران سیل آسای پنج روز گذشته در خوزستان باعث قطع راه ارتباطی بیش از شش هزار نفر از اهالی روستاهای شهرستان شوش شده‌ بود. در این میان روستای «حسین ناهض» که از رودخانه نیز فاصله داشت آسیب های بسیاری دید.

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین خبرها از روستاهای شوش حاکی از آن است که روز گذشته مسیر روستای "حسین ناهض" باز شده اما محور خسرج همچنان مسدود است. اهالی این روستا به مدت سه روز با مشکل غذا مواجه شده بودند. دهیار این روستا می گوید: مسیر روستای حسین ناهض به روستاهای "شندی" و "گرید کردی" به دلیل آبگرفتگی مسدود است و خودروهای سبک نمی‌توانند از آنجا عبور کنند.

روستای سلیمان «حسین ناهض» واقع در 24 کیلومتری عبدالخان با زمینهای کاملا دشتی است. راه های دسترسی به این روستا از طریق یک فرعی نرسیده به منطقه میشداغ از مسیر عبدالخان بستان است. حضور شرکتهای پیمانکاری شبکه  آبیاری و زهکشی کرخه وطرحهای تسطیح اراضی  غرب کرخه سیمای منطقه را دگرگون کرده است، به تبع این پروژه ها با احداث کانالها و زهکشها در اطراف روستا  مناطق مسکونی روستا به مانند جزیره ای در میان این کانالها  قرار گرفته است.

به دور از رودخانه اما غرق در آب

دهیار روستای حسین ناهض در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پس از بارش های شدید با ورود آبهای جاری به زهکشی موسوم به MD2-DD در قسمت شمالی روستا روی تپه ماهور ها که از روستای «شندی» در شمالی ترین نقطه روستای سلیمان  شروع می شود وبا طولی به امتداد چهار هزار و 237 متر تا حوالی  روستا می رسد که عملیات حفاری نیمه تمام رها شده است.

مجول خاکجسته توضیح داد: تمام آبهای روستاهها ومناطق بالادست وارد این زهکش شده و با پر و شکسته شدن آن سیلابی عظیم  جاری می شود که این آبهای جاری با شدت تخریبی در پشت کانالی موسوم به PC2_CS2 واقع در قسمت جنوبی روستا جمع و این کانال به علت ارتفاع زیاد نسبت به سطح روستا به صورت سدی برای سیلاب جاری شده قرار می گیرد.

خاکجسته افزود: با عبور آبهای جاری  با شدت تخریبی زیاد، از روستا سبب آسیب به ساختمانهای مسکونی، انبارهای ذخیره علوفه دام و گندم، آسیب به احشام  و قطع راههای ارتباطی شده است.
 
خاکجسته همچنین گفت: در روزهای نخست بارندگی پس از تماسهای مکرر با ریاست کارگاه واحد(5) و متولی پروژه زهکش بالادست روستا برای ارسال بیل مکانیکی برای باز کردن راه  خروجی این سیل خروشان متاسفانه فقط یک دستگاه لودر فرستاده شد که هیچگونه اقدام جدی انجام نداد و آب وارد خانه و اتاقها شد، به طوری که  چندین خانوار تا دو روز در محاصره بدون آب و آذوقه بودند.

به گفته وی، در نهایت در روز آخر بارندگی ها با شدت بارش و افزایش تلفات و ورود آب به خانه ها با تماسها و امداد طلبی از بخشداری بخش شاوور بخشدار به همراه یک دستگاه بیل مکانیکی در منطقه حاضر شدند و سرانجام راه آب طغیانی را باز کردند و مردم از خطر جدی نجات یافتند.

امدادرسانی با تاخیر

اهالی این روستا از عدم حضور نیروهای حوادث غیر مترقبه اظهار نارضایتی کردند. آنها بر این باورند که آسیب های وارد شده به منطقه از نظر مادی از زلزله هفت ریشتری نیز بالاتر است و ضرر به اقتصاد کشور وارد شده است. به همین منظور انتظار می رفتن نیروهای امداد جدی تر خود را در منطقه حاضر می کردند.
گفته بودیم پل می خواهیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به منطقه، بارش باران شدید در پنج روز گذشته در خوزستان باعث به راه افتادن سیلاب در منطقه شده بود به گونه ای که هم اکنون مسیر ارتباطی پنج روستای مسیر خزرج در بخش عبدالخان از توابع شهرستان شوش قطع شده و امدادرسانی تنها از طریق بالگرد به این روستاها امکانپذیر است.


 

دهیار روستای مگرن صبح امروز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه هنوز مسیر مواصلاتی روستاهای مگرن با تمام منطقه قطع است.

کریم لطیفی افزود: برخی افراد میانسال به دلیل داشتن مشکلات قلبی نیاز به مراجعه به پزشک دارند که به دلیل نبود راه ارتباطی هنوز نتوانستند به شهر بروند.
لطیفی همچنین گفت: برخی دیگر به دلیل داشتن شغل اداری نیز از کار عقب مانده اند.

به گفته دهیار روستای مگرن: پیش از این بارها از اداره های مختلف ازجمله راه و شهرسازی درخواست احداث پل روگذر کرده بودیم اما به این خواسته توجه نشد و نتیجه را امروز دیدیم.

به گزارش مهر، به غیر از مسیر خسرج، تنها راه ارتباطی این روستاها از طریق  وسیله ای غیر ایمنی موسوم به «دوبه» است که بر اثر بالا آمدن آب رودخانه کرخه استفاده از دوبه نیز غیرممکن شده است. اهالی این روستا پیش از این بارها درخواست احداث پل را شناور یا روگذر را کرده بودند که نتیجه ای از سوی مسئولان دریافت نکردند.

باز کنید راه را بخشدار بخش شاوور از آغاز عملیات باز کردن مسیر محور خسرج خبر داد.

عباس شوهانی گفت: امروز جلسه ای به همراهی اداره راه و شهرسازی شهرستان و سایر متولیان امر انجام شد.

شوهانی افزود: قرار شد  لوله های بتنی در اختیار ما قرار گیرد تا هر چه سریعتر مسیر ارتباطی خسرج وصل شود.

پس از چهار روز قرار است عملیات ارتباط مسیر خسرج برقرار شود. این مسیر روز جمعه به دلیل آمدن سیلاب، بوسیله بیل مکانیکی قطع شد تا مسیر سیلاب روستاها را به زیر آب نبرد. قرار شد پس از پایین آمدن آب مسیر مجدد تعمیر می شود. در این مسیر پنج روستا ارتباطشان قطع است.
 
بخشدار بخش شاوور همچنین درباره بارش های شدید و بالا آمدن آب شاوور گفت: دبی آب شاوور به 100 متر مکعب در ثانیه رسیده که تقریبا سه تا چهار برابر حالت عالی است.

وی اظهار کرد: بالا آمدن شاوور باعث ورود آب به مزارع بسیاری از روستاها شده است.

به گفته وی، روستاهایی ازجمله، سید باقر، سلمان داوود، محمد کاظم، جبیرات، بیت فنیان، مزرعه، دحیمی، و سیده شاوورمزارع شان آسیب جدید دید. مخصوصا روستای «بیت فنیان» که در حالت تهدید به سر می برد و خیابان اصلی این روستا پر از آب است.

شوهانی درباره آسیب های وارد شده به روستاها گفت: روستای خویس دو منزل دیوارهایشان تخریب شد، روستای سن کریم نیز دو خانه ضرر جدی دیدند.
همچنین روستای حسین ناهض که شش خانه در آن آسیب جدید دید.

شرایط بحرانی هرچقدر ناگوار باشد اما مزیتی نیز دارد. شاید تنها مزیت این شرایط سنجش مسئولان در حوزه مدیریت بحران باشد. این درحالی است که پس از چند روز هنوز مسیر خسرج باز نشده و کشاورزان منطقه در بحران و کمای ضررهای وارد شده به سر می برند.

-------------------------------------
گزارش: قاسم منصور آل کثیر

کد خبر 2048466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha