۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۱

به منظور گرامیداشت مقام استاد

بخش جراحی بیمارستان شهیدمدرس به نام پدر جراحی قلب نامگذاری شد

بخش جراحی بیمارستان شهیدمدرس به نام پدر جراحی قلب نامگذاری شد

بخش جراحی قلب بیمارستان شهیدمدرس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نام دکتر عباسقلی دانشور پدر جراحی قلب ایران نامگذاری شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این مراسم با حضور اساتید پیشکسوت و اعضای هیات علمی دانشگاه و دکتر ابوالقاسمی رئیس دانشگاه در مرکز پزشکی شهید مدرس برگزار شد و بخش جراحی قلب به نام این استاد نام آور ایرانی نامگذاری شد.

دکتر عباسقلی دانشور در سال 1304 در شهر شيراز متولد و پس از پايان دوران ابتدايي و متوسطه در دبيرستان شاهپور سابق اهواز وارد دانشكده پزشکی شيراز و در سال 1337 با دكتري پزشكي عازم امريكا شد. پس از دو سال گذراندن دوره انترني در نيويورك، موفقيت در امتحان ECFMG و اتمام دوره جراحي عمومي و جراحي توراكس دوره جراحي قلب در MD Anderson در شهر هوستون را شروع و پس از طي مقدمات جراحي قلب، وارد مركز جراحي قلب نيويورك "روزلين – نيويورك" شد.

وی در موسسه قلب‌شناسي مونترال كانادا درباره اصول پيوند قلب و بيماريهاي مادرزادي قلب تحقيق و كسب تجربه كرد و در سال 1349 به ايران بازگشت و به عنوان معلم پيماني در دانشگاه تبريز مشغول به كار شد.

در دانشگاه تبريز بصورت يك طرح مقدماتي در چهار اطاق تيم جراحي قلب باز را با 32 نفر پرستار و تكنسين شروع و با تصويب رياست وقت دانشگاه، گروهي را به منظور كسب دانش و تجربه در ارتباط با مديريت پرستاري، گندزدايي، ابزار آرایي و الكترونيك اتاق‌هاي عمل به امريكا اعزام کرد. همزمان در فضاي دانشگاه تبريز، بناي مركز جراحي قلب باز با ظرفيت پنجاه تخت با سه اطاق عمل قلب باز و آزمايشگاه الكترونيك و آزمايشگاه تحقيقاتي و "كاردياك كات" را شروع و در مدت دو سال به پايان رسانيد.

در اين مركز در سال 1348 به عنوان اولين موسسه ويژه جراحي قلب در خاورميانه با داشتن بخش مراقبت هاي ويژه (ICU) و بخش‌هاي مراقبتهاي قلبی(CCU)، آزمايشگاه هاي گازهاي خوني و الكترونيك و "كاردياك كات" اولين تعويض دريچه ميترال انجام شد و در سال 1369 نيز اولين پيوند كامل قلب در اين موسسه انجام گرفت. در حال حاضر اين موسسه بنام اولين شهيد محراب آيت ا... مدني نامگذاري شده است.

دانشور از زمان مراجعت به وطن به پاس فعاليتهاي علمي خود بيش از بيست لوح سپاس من جمله اولين لوح سپاس جامعه جراحان ايران را توسط وزير علوم وقت در سال 1365 دريافت و پنج نشان علمي كه آخرين آن بعنوان نشان پژوهش است را، از آن خود ساخت.

استاد دانشور از بدو تشكيل دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي عضويت هيئت ممتحنه رشته جراحي عمومي، از سال 1357 عضويت هيئت ممتحنه جراحي قفسه صدري و همچنين رياست هيئت ممتحنه جراحي قلب را عهده دار بود.

دكتر دانشور در سال 1373 به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي منتقل و بعنوان مدير گروه جراحي قلب و رئيس بخش جراحي قلب شهيد مدرس انتخاب شد. وی همچنین عضو هيات تحريريه چندين مجله از جمله جامعه جراحان و پژوهنده است.

دکتر دانشور در سال 1380 پس از تلاشهاي علمي – دانشگاهي قابل توجه به افتخار بازنشستگي نائل شد و همكاري خود را با دانشگاه بعنوان مشاور رئيس دانشگاه شهيد بهشتي در امور جراحي قلب و آموزش رزيدنت‌هاي فوق تخصصي كه در 30 سال گذشته پيوسته مسئوليت آنرا بعهده داشته‌، ادامه داد.

دكتر دانشور عضو كالج متخصصين بيماريهاي قفسه صدري امريكا و عضو كالج متخصصين جراحي امريكا است. وی در سال 1369 به عضويت پيوسته فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران نائل شد و نشان دولتی درجه یک دانش را در سال 82 به خود اختصاص داد.

کد خبر 2048327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha