۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۵۸

نهاد کتابخانه‌ها و مرکز رسیدگی به امور مساجد تفاهمنامه همکاری امضا کردند

نهاد کتابخانه‌ها و مرکز رسیدگی به امور مساجد تفاهمنامه همکاری امضا کردند

مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی و مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور بعدازظهر امروز در نمایشگاه کتاب تهران تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم امضای تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مرکز رسیدگی به امور مساجد عصر امروز چهارشنبه 18 اردیبهشت با حضور منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واقع در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

واعظی در ابتدای این مراسم گفت: امیدوارم امضای این تفاهمنامه در سرانه مطالعه و سرانه دینداری مردم تاثیرگذار باشد. البته مسجدی‌های ما اهل مطالعه و کتاب هستند اما ان شاء الله سرانه مطالعه شان افزایش پیدا کند.

در ادامه حاج علی اکبری گفت: مسجد به هر مسئله‌ای که ضمیمه شود باعث خیر و برکت و قداست آن می‌شود. مسجد خانه خدا و خانه مردم است. طبیعی است که قداست و معنویت مسجد به هر کاری تسری پیدا می‌کند. فکر فرهنگی و اجتماعی وقتی با مسجد گره می‌خورد باعث نورانیت و معنویت و برکت می‌شود.

وی افزود: برای مساجد ما در عرصه‌های مختلف کارکردهای مختلفی تعبیه شده است و پیامبر (ص) نیز تمدن اسلامی را با مسجد ساخت. از همان روزگار اول صدر اسلام هم مساجد دارای کارکردهای علمی و فرهنگی درجه یک بوده اند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: با وقوع انقلاب اسلامی مساجد ما تجدید حیات کردند و این کارکردها به مساجد ما برگشت. البته به نظر می‌آید بخش زیادی از آنها روی زمین مانده باشد. امیدواریم با رهنمودهای امام راحل و رهبر انقلاب به سمت مسجد تراز پیش برویم.

حاج علی اکبری در بخشی از سخنانش با اشاره به مطالعه و کتابخوانی گفت: پیش از انقلاب مساجد کشورمان کارکرد مطالعاتی داشتند و خیلی از مسئولانی که بعد از انقلاب وارد دایره مسئولیت شدند از مسجدی‌های قبل از انقلاب بودند. معمولا مطالعه در فضای مسجد هم مطالعه فعال است. از بدو انقلاب کتابخانه‌ها در مساجد رونق زیادی پیدا کردند و امیدواریم امروز بتوانند در عرصه کتاب و کتابخوانی پرچم گردانی کنند.

در ادامه این مراسم تفاهمنامه مشترک بین نهاد کتابخانه‌ها و مرکز رسیدگی به امور مساجد به امضای واعظی و حاج علی اکبری رسید.

موضوعات این تفاهمنامه عبارت است از:

1: پیوند مسجد و کتابخانه عمومی ، 2: بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه مسجد برای ترویج فرهنگ مطالعه مفید، 3: پیش بینی کتابخانه عمومی در کنار مساجد در قالب طرح جامع احداث مساجد جدید الاحداث.

این تفاهمنامه از زمان امضا به مدت دو سال معتبر است و در صورت رضایت طرفین قابل تمدید خواهد بود. محدوده جغرافیایی این تفاهمنامه نیز در حوزه استان تهران است البته مفاد تفاهمنامه می‌تواند بین نهاد کتابخانه‌ها و نماینده ولی فقیه در سایر استان‌های کشور نیز اجرا شود.

 

کد خبر 2050518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha