۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۵:۴۳

ظهرابی:

سگ های گله یک قلاده یوزپلنگ را در توران از پای درآوردند

سگ های گله یک قلاده یوزپلنگ را در توران از پای درآوردند

سمنان – خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان از تلف شدن یک یوزپلنگ ماده جوان در منطقۀ حفاظت شدۀ توران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ظهرابی صبح سه شنبه در نشست باخبرنگاران در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ضمن اشاره به تلف شدن یک یوزپلنگ ماده جوان در منطقه توران این استان گفت: این یوزپلنگ نابالغ در قسمت جنوب غربی ذخیره گاه زیست کره توسط سگ های گله از پا درآمد.

وی با اشاره به اینکه منطقۀ حفاظت شدۀ توران، بخشی از مجموعۀ حفاظتی توران (پارک ملی، پناه گاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده) در استان سمنان است که در سال های اخیر، همواره با معضل بزرگ دام های اهلی روبرو بوده است افزود: در این منطقه، تعدادی آغل قدیمی وجود دارد که پیش از معرفی این منطقه به عنوان منطقۀ حفاظت شده ساخته شده اند.

چرای دام خطری برای منطقه حفاظت شده توران

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: وجود گله های گوسفند و سگ های نگهبان آنها، علاوه بر ناامنی منطقه برای حیات وحش، موجب بروز تعارض هایی مانند کشته شدن حیوانات توسط سگ های گله می شود.

ظهرابی با بیان اینکه بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست چرای دام در محدوده منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش، با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در حد ظرفیت قابل برداشت مراتع، امکان پذیر است افزود: علاوه بر این، وجود گله های گوسفند مازاد بر ظرفیت منطقه، تهدیدی جدی برای مراتع و پوشش گیاهی منطقه محسوب می شود که هم بر کاهش جمعیت علف خواران وحشی منطقه که به عنوان طعمۀ گوشتخواران شناخته می شوند، فرسایش خاک و بیابانی شدن مراتع را نیز بدنبال دارد.

هشت آغل دامداری با داشتن پروانه چرا در پارک ملی توران مستقرند

وی افزود:در پارک ملی توران به رغم غیر قانونی بودن چرای دام در پارک های ملی هنوز هشت آغل دامداری با داشتن پروانه چرا مستقرند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: با هماهنگی به عمل آمده با شرکت تعاونی دامداران سنگسر، منابع طبیعی و امور عشایر استان در حال پیگیری برای جانمایی دامداران مستقر در پارک ملی توران هستیم تا محدوده 100 هزار هکتاری پارک ملی را از مجموعه یک میلیون و 500 هزار هکتاری مجموعه خارتوران به عنوان مأمن و پناهگاه حیات وحش در مجموعه ذخیره گاه زیستکره خارتوران ایجاد کنیم.

ظهرابی با اشاره به طرح موفق ارتقای سطح حفاظتی 40 هزار هکتار از محدود 400 هزار هکتار منطقه حفاظت شده بهرام گور در استان فارس اظهار داشت: این تجربه موفق می تواند در استان سمنان نیز اجرائی شود.

وی افزود: در صورت اجرایی این طرح تهدیدهای فرآروی گونه های در معرض تهدید یوزپلنگ و گورخر به نحو موثری مدیریت می شود.

اختصاص بخش عمده مساحت ذخیره گاه های کشور به استان سمنان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: این استان با داشتن دو ذخیره گاه، خارتوران و کویر، بخش عمده ای از مساحت ذخیره گاه های کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ضمن بیان اینکه بخش عمده ذخیره گاه های زیست کره کشور در استان سمنان قرار دارد، افزود: در کشور 11 ذخیره گاه زیست کره وجود دارد که این استان با داشتن دو ذخیره گاه، خارتوران و کویر، بخش عمده ای از مساحت ذخیره گاه های کشور را به خود اختصاص داده است.

مناطق حفاظت شده استان سمنان 2.5 برابر میانگین کشوری

ظهرابی به تنوع زیستی فوق العاده استان سمنان اشاره کرد و افزود: این استان با برخورداری از مناطق حفاظت شده به میزان 2.5 برابر میانگین کشوری، هشت نوع از گربه سانان موجود در کشور را در خود جای داده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه دو ذخيره گاه خارتوران و كوير این استان زيستگاه دو گونه نادر يوزپلنگ و گورخر آسيايي است، گفت: لذا حفظ محيط زيست استان و خصوصا حفاظت از اين دو گونه نه تنها براي استان بلكه براي همه دنيا حائز اهميت است.

مشاهده 8 نوع یوزپلنگ آسیایی در ذخیره گاه خارتوران شاهرود

ظهرابی از رویت هشت نوع یوزپلنگ از طریق دوربین های کاشته شده در استان سمنان خبر داد و گفت: این عملیات شناسایی تنها در 25 درصد منطقه خارتوران شاهرود انجام گرفته و این در حالی است که یوزپلنگ آسیایی در همه بخش های استان پراکنده است و رقم واقعی جمعیت این گونه در استان رقم بالایی پیش بینی می شود.

وی از اجرای فاز اول برآورد جمعیت یوز آسیایی تصريح كرد: سال گذشته با نصب تعداد 60 دوربين تله‌اي در استان سمنان، تعداد هشت نوع يوزپلنگ مولد شناسايي شد که البته جمعیت این گونه در استان از این رقم بیشتر است اما دوربین های نصب شده در فاز اول تصویر هشت قلاده مختلف از این گونه نادر را برداشتند.

خارتوران شاهرود توليدکننده يوزپلنگ آسيايي

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان از ادامه پروژه شناسايي و برآورد جمعیت یوزپلنگ در سالجاری خبر داد و افزود: بخش خارتوران شاهرود جز مناطقي است كه توليد كننده يوزپلنگ آسيايي است و نقش مهمي در افزايش اين گونه دارد.

ظهرابی در خاتمه با بیان اینکه عمليات شناسايي يوزپلنگ تنها در 25 درصد از وسعت خارتوران شاهرود صورت گرفته و اين عمليات شناسايي ادامه خواهد داشت، افزود: استان سمنان از لحاظ تنوع زيستي فوق‌العاده شرايط ويژه ای دارد و از تمام انواع گربه سانان در استان زيست مي‌كنند و استان از اين نظر ظرفيت و پتانسيل بالایی در كشور دارد.

کد خبر 2054981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha