۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۲۸

شایعه حمله یوزپلنگ به 120 گوسفند در روستای میرآباد

 شایعه حمله یوزپلنگ به 120 گوسفند در روستای میرآباد

مدیرپروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خبر تلف شدن 120 گوسفند به علت حمله یوز پلنگ در روستای میرآباد را تکذیب کرد و افزود: بر اساس مستندات و شواهد این حادثه به هیچ عنوان توسط یوز پلنگ رخ نداده است.

هومن جوکار در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: هفته گذشته  خبری مبنی بر حمله یوزپلنگ به روستایی در اطراف شهرستان ریگان در استان کرمان و تلف شدن ۱۲۰ راس گوسفند روی خروجی برخی از خبرگزاری ها و رسانه های معتبر کشور قرار گرفت لذا این موضوع توسط اداره محیط زیست استان کرمان از جهات مختلف بررسی شد و تمام مستندات به وضوح حضور یوزپلنگ در این منطقه و رخ دادن این حادثه توسط آن را رد می کند.

به گفته وی، البته بررسی ها همچنان ادامه دارد اما آنچه که تا کنون بر اساس مشاهدات و اظهارات اهالی منطقه به دست آمده نشان می دهد که این اتفاق به هیچ عنوان توسط یوزپلنگ رخ نداده است و ممکن است جانور دیگری مانند گرگ گوسفندان را تلف کرده باشد.

جوکار اظهار داشت: گذشته از مستندات و شواهد از نظر رفتار شناسی جانوران نیز از آنجایی که یوزپلنگ اساساً گونه ای ترسو است بروز چنین رفتاری از سوی این جانور کاملاً غیر عادی و بعید است.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تصریح کرد: با توجه به حساسیت این گونه و ارزش ملی و بین المللی آن در درجه اول مسئولان و بعد رسانه ها بهتر است پیش از اعلام چنین اخباری که در میان جوامع محلی که یکی از مهمترین ارکان حفاظت از این گونه با ارزش هستند ترس و وحشت ایجاد می کند کمی مطالعه و بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته این خبر را محمد صادق دادالله پور معاون فرماندار ریگان در اختیار برخی رسانه قرار داد و گفت: این یوزپلنگ یک ماهی است در شهرستان ریگان پیدا شده و قبلا در مناطق کوهستانی زیست می کرده که خشکسالی ها باعث شده به روستاهای این شهرستان حمله ور شود.

 داد الله پور افزود: طی سه روز گذشته بیش از ۱۲۰ راس گوسفند توسط این یوزپلنگ در روستای میرآباد ریگان تلف شده اند که بیش از ۵۰۰ میلیون ریال خسارت به دامداران این روستا وارد کرده است.

به اعتقاد مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران نیز انتشار این خبر بسیار تعجب برانگیز بود چرا که شهرستان ریگان در شرق استان کرمان و هم مرز با سیستان و بلوچستان واقع است و تاکنون هیچ موردی از مشاهده یوزپلنگ در این منطقه گزارش نشده است.

کیوان هوشمند افزود: همچنین یوزپلنگ حیوانی منزوی، ترسو و ضعیف است و اصولا حمله و کشتار گسترده دام های اهلی با رفتار طبیعی این گونه مغایر است.

 رئیس اداره محیط زیست بم  هم در این باره گفت: تاکنون هیچ گزارشی مستند و غیرمستندی در مورد مشاهده یوز و حتی رد این گونه در حوضه ریگان وجود ندارد.

محمد رضا قلندری اظهار داشت: حمله یوز به هیچ عنوان واقعیت ندارد. در بررسی های انجام شده توسط کارشناسان این اداره حیوان مهاجم احتمالا گرگ، کفتار یا گوشتخوار دیگری بوده و تعداد کل دامهای تلف شده در این مدت از ۳۰ راس تجاوز نمی کند.

به گزارش مهر، انتشار اخبار دور از واقعیت در چنین سطح گسترده ای نتیجه ای جز گمراه کردن اقشار مختلف جامعه، انحراف افکار عمومی و بدبینی مردم نسبت به حیات وحش به دنبال ندارد.

انتشار خبر کذب دردیده شدن ۱۲۰ راس گوسفند توسط یوزپلنگ موجب ایجاد وحشت در دل دامداران، مقابله آنها با یوزپلنگ و کشتار بیش از پیش این گونه ارزشمند و در معرض انقراض می شود و نتیجه آن یوزپلنگ جوانی است که چند روز قبل در منطقه حفاظت شده توران توسط سگ های گله از بین رفت.

کد خبر 2056893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha