۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۳۷

درخواست سمن‌ها از رئیس جمهور منتخب برای جلوگیری از تخریب باغ گیاه‌شناسی

درخواست سمن‌ها از رئیس جمهور منتخب برای جلوگیری از تخریب باغ گیاه‌شناسی

پس از آنکه استانداری مازندران دستور از سر گیری عملیات راه‌سازی در باغ گیاه‌شناسی نوشهر را صادر کرد، این بار سازمانهای مردمی فعال در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور منتخب، به عنوان نخستین اقدام دولت تدبیر و امید، خواستار توقف این عملیات در دولت یازدهم شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نامه آمده است: باغ گیاه‌شناسی نوشهر مجدداً در آستانه تخریب و تغییر کاربری به دلیل احداث جاده کمربندی و توسعه بندر نوشهر قرار گرفته است. خطری که 11 سال است موجودیت این باغ را تهدید می‌کند، اما تاکنون هربار که تصمیم بر تخريب آن بسیار جدی شده است، با مقاومت فعالان محیط‌زیست، منابع طبیعی، پژوهشگران، کارشناسان و اغلب مدیران این بخش توانسته از خطر برهد و همچنان نفس تازه کند تا نوبتي دیگر و نبردی دیگر.

این‌بار ولی ظاهرا می‌خواهند با هماهنگی استانداری مازندران و چراغ سبز سطوح عالی دولت در روز چهارشنبه 5 تیرماه 1392 اقدامهای لازم را برای انجام تصمیمی که بیش از یک دهه برای عملی کردن آن روزشماری می‌کردند، عینیت بخشند. اگر این اتفاق رخ دهد، بی‌شک یک فاجعه بزرگ در بخش تاریخ پژوهشی منابع طبیعی ایران رقم خواهد خورد، چرا که در بخش منابع طبیعی، هیچ‌ عرصه پژوهشی دیگری در ایران وجود ندارد که قدمت تأسیس به سال 1310 برسد و در آن درختانی وجود داشته باشد که تا 200 سال از عمرشان بگذرد. افزون بر کارکرد موزه‌ای باغ و داشتن پایه‌هایی کهنسال از بلند مازو، نمدار، توسکا و ممرز؛ تنها پایه بلوط چوب‌پنبه در ایران، قدیمی‌ترین پایه‌های دارتالاب و ژینکو در کشور، 25 گونه کاج و حدود 30 گونه اکالیپتوس هم در این عرصه 35 هکتاری وجود دارند؛ عرصه‌ای که به دلیل حساسیت بی‌مانند و ارزش والایش به عنوان یک اثر ملی به شماره 17795 در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ثبت شده است. همچنین تنها مکانی در جهان که دو گونه جدید و منحصر به فرد، یعنی اسپیره نوشهری و افرای مازندرانی به‌طور همزمان در آن زیست می‌کنند، باغ گیاهشناسی نوشهر است.

در این نامه خطاب به رئیس جمهور منتخب آمده است: همانطور که ملاحظه می‌فرمایید در ایران و برای ما فعالان، پژوهشگران و کارشناسان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، باغ گیاه‌شناسی نوشهر سمبل هویت، استقلال، اهمیت و شخصیت اجتماعی‌مان است. آن عرصه 35 هکتاری باید حفظ شود تا مشخص شود که در ایران، منابع طبیعی، محیط زیست، پژوهشگران و دوستدارانش حرمت دارند و هرگز منافع معنوی آنها در پای احداث یک جاده کمربندی که می‌توان به راحتی و با احداث یک پل هوایی یا مسیری در جنب باغ، جایگزینش کرد، قابل معاوضه نیست. باغ نوشهر باید بماند تا جهانیان و فرزندان این آب و خاک بدانند که وجود اصل 50 قانون اساسی ما، صرفا یک ژست محیط‌زیستی نبوده و نخواهد بود.

انجمن اعضای هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع

انجمن پایشگران محیط زیست ایران

انجمن محیط زیستی تسنیم

انجمن دیده بان کوهستان

انجمن كوه نوردان ايران

انجمن دوستداران دماوند

جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست

كانون عالي گسترش فضاي سبز و حفظ محيط زيست

انجمن حمايت از حيوانات

انجمن ارزيابي محيط زيست

کد خبر 2083718

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha