۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۶:۱۰

میرنظامی:

واحدهای زیرزمینی و زیرپله ای دراولویت بازرسی ها/ پروانه استاندارد زیر ذره بین قرار دارد

واحدهای زیرزمینی و زیرپله ای دراولویت بازرسی ها/ پروانه استاندارد زیر ذره بین قرار دارد

اراک - خبرگزاری مهر: مدیرکل استاندارد استان مرکزی با تاکید بر اینکه استاندارد سازی مطالبه ملی است گفت: کار بازرسی توسط کارشناسان حقیقی در سال جاری شروع شده است و کشف واحدهای زیرزمینی و تولید زیرپله ای که کالای بی کیفیت تولید می کنند در اولویت این بازرسی ها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید میرنظامی ظهر روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اراک افزود: در سال جاری پنج هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی  تعهد شده است که بازرسی و کشف واحدهای زیرزمینی و تولید زیرپله ای در اولویت این بازرسی ها است.

وی با اشاره به اینکه بازرسی از اصناف باعث ترویج و اشاعه فرهنگ استاندارد و جلوگیری از تولید محصولات بی کیفیت در بازار است خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده تخلف در واحدهای صنفی از جمله واحدهای زیرپله ای و زیرزمینی ابتدا به واحدهای متخلف تذکر و در صورت تکرار تخلف به واحدهای قضایی معرفی می شوند.

باید تولیدکنندگان در مسیر تولید الزاماتی را رعایت کنند

میرنظامی تصریح کرد: این بازرسی ها از سوی استاندارد بازدارنده تولید نیست بلکه باید تولیدکنندگان در مسیر تولید الزاماتی را رعایت کنند و شاهد تولید با کیفیت باشیم.

وی یکی از وظایف اصلی و مهم استاندارد را ترویج استاندارد دانست و اظهارداشت: مردم باید با حقوق خودشان از لحاظ استاندارد سازی آشنا شوند.

میرنظامی با تاکید بر اینکه باید استاندارد های تشویقی به استاندارد اجباری تبدیل شود گفت: همچنین در سال جاری 299 قلم کالا به لیست استاندارد اجباری در استان مرکزی اضافه شده است.

افزایش کالاهای استاندارد اجباری به 6 هزار قلم

وی با بیان اینکه در در سال گذشته 70 پروانه استاندارد تشویقی به اجباری تبدیل شده است یادآور شد: بر اساس قانون تبدیل استاندارد تشویقی به استاندارد اجباری اقلام استاندارد اجباری از یک هزار و 600 قلم کالا به شش هزار قلم افزایش یافته است.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی اظهارداشت: این کالاها در اجرای مرحله اول قانون ارتقای کیفی خودرو و سایرتولیدات صنعتی خودرو می باشد که مشمول استاندارد شده اند.

وی بیان داشت: کالاهای مذکور در سرفصل های مواد غذایی، کشاورزی و صنایع تبدیلی، مکانیک و فلزشناسی، شیمی و پتروشیمی، صنعتی ساختمان و معدن و خودرو می باشد.

میرنظامی افزود: تدوین استاندارد شرایط بسیار سخت و دشوار است و به صورتی است که در ابتدای سال باید اقدامات انجام کار صورت گیردو در پایان سال به بهره برداری کاری برسیم در حقیقت تدوین استاندارد کاری دیربازده است.

آغاز طرح نظارت بر اصناف در قالب طرح طاها

وی از آغاز طرح نظارت بر اصناف از هفته گذشته در قالب طرح طاها خبر داد و گفت:  155 مورد بازرسی از واحدهای عرضه مواد غذایی و مراکز خدماتی نظیر رستوران ها انجام شده است که در صورت مشاهده محصولات و مواد غذایی بی کیفیت و غیر استاندارد ریزبرداری و عودت داده می شود.

میرنظامی بیان کرد: روند نظارتی و اجرای استاندارد برای کالاهای جدید طرح تجا (توسعه جامع استاندارد سازی) می باشد که از بستر کارشناسان حقیقی استفاده می شود در مرحله اول شناسایی و ارائه فراخوان ، مشاوره، رفع نواقص تجهیزات فنی، آزمایشگاهی و تعیین مسوول کنترل کیفی و پروانه بهره برداری است و در گام های بعد در صورت تامین نشدن شرایط قانونی برخورد با واحد در دستور قرار می گیرد.

وی یادآوری کرد: در طرح تجا (توسعه جامع استاندارد سازی) مشاوره رایگان توسط کارشناسان حقیقی ما با هزینه استاندارد استان مرکزی صورت می گیرد.

وی یادآور شد: برنامه های جدید و اولویت دار امسال این اداره کل نظارت جدی بر خدمات آسانسورها، استاندارد سازی مصالح ساختمانی، نظارت بر خودروسازی و کیفی سازی عایق های رطوبتی است که به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

100 تذکر و 6 معرفی به امور قضایی

وی گفت: استاندارد استان مرکزی با تلاش همکاران و با شرکت در همایش ها و نشست با مدیران و واحد های تولیدی توانسته است به جایگاه واقعی خود دست یابد به طوری که در مورد تمدید پروانه استاندارد در کشور رتبه اول، نمونه برداری رتبه اول،صدور پروانه استاندارد رتبه سوم، آموزش کارکنان رتبه هشتم ،آموزش مسئولین کنترل کیفی رتبه نهم ، نمونه برداری طاها رتبه دهم،آزمون جایگاه نازل های سوخت رتبه 12 و انگ فلزات گران بها رتبه 16 در کشور را کسب کرده ایم.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی در پایان افزود: در سه ماهه نخست سال جاری 100 تذکر واخطار واعلام جرم مشاهده شده است که شش مورد به امور قضایی معرفی شده است.که تعداد اعلام جرم بیشتر مربوط به عایق های رطوبتی بوده است.

معاون فني اداره كل استاندارد استان مركزي گفت: پروانه استاندارد همیشه از نظر ما در زیر ذره بین قرار دارد ومحصولات تولیدی در معرض نمونه برداری و بازدید توسط استاندارد استان مرکزی می باشد.

پروانه استاندارد در زیر ذره بین قرار دارد

محمد جعفري زاد فخري افزود: در سه ماهه نخست سالجاری  392 مورد بازرسی در استان انجام شده که 297مورد آن از واحدهای تولیدی و توزیعی، 13 مورد از سکوهای گازپرکنی، بخش های خدماتی و سردخانه ها ، 5 مورد از شهربازی ها و 77 مورد از آسانسورها بوده است.

معاون فني اداره كل استاندارد استان مركزي بیان داشت: در سه ماهه نخست سالجاری 515 مورد نمونه برداری روتین انجام شده است که 30 فقره پروانه کاربرد استاندارد در استان صادر شده،48 فقره تمدید پر.وانه استاندارد و 30 فقره ابطال پروانه استاندارد صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه 530 فقره پروانه استاندارد معتبر در زمینه صادرات ووارداتی در استان مرکزی می باشد افزود: در سه ماهه نخست امسال همچنین 121 فقره گواهینامه صادراتی محصولات تولیدی و 106 فقره گواهینامه انطباق وارداتی در استان صادر شده است.

رشد 50 درصدی عملکرد استاندارد

جعفری زاد فخری گفت: در این مدت برای 30 مدیر کنترل کیفیت واحدهای صنعتی استان گواهینامه تایید صلاحیت صادر شده است.

معاون فني اداره كل استاندارد استان مركزي در پایان افزود: عملکرد اداره کل استاندارد استان در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط 50 درصد رشد دارد.
 

کد خبر 2087893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha