۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۳۷

مهر گزارش مي‌دهد/

دردهاي كهنه اميرچخماق و طرحهاي جامعي كه فقط صاحبانش عوض مي‌شوند

دردهاي كهنه اميرچخماق و طرحهاي جامعي كه فقط صاحبانش عوض مي‌شوند

يزد - خبرگزاري مهر: بناي تاريخي اميرچخماق كه در ميداني به همين نام در يزد خودنمايي مي كند، گرچه نماد شهر تاريخي و كهن يزد است اما اين روزها حال و روز خوشي ندارد در عوض صاحبان ايده هاي تكراري كه هرگز ايده هاي آنها كاربردي نشده است، پول‌هاي خوبي به جيب مي‌زنند.

به گزارش خبرنگار مهر، شمار گزارشهايي كه فقط خبرگزاري مهر در مورد ميدان اميرچخماق منتشر كرده است، طي يكسال گذشته از 10 مورد فراتر رفته اما تاكنون هيچ مسئولي در اين زمينه پاسخگو نبوده و تاكنون هيچ نقدي در اين زمينه راه به جايي نبرده است.

لزوم ساماندهي بازارچه اميرچخماق، جمع آوري جگركي ها و عمده فروشان سيگار، تخريب‌هاي صورت گرفته در حريم ميدان، ترك و شكاف عميق پشت اميرچخماق و اين اواخر نيز كج شدن يكي از مناره ها، از جمله موضوعات گزارش هايي بوده كه بارها و بارها به آن پرداخته شده است.

در همه گزارش هاي ياد شده، مسئولان مرتبط از طرح جامعي صحبت به ميان آورده اند كه از چند سال پيش قرار بوده به زودي اجرا شود اما هنوز خبري از آن نيست.

بر اساس شنيده‌ها، ظاهرا تاكنون طرح هايي مورد موافقت قرار گرفته و مبالغي نيز به طراحان آن پرداخت شده اما طرح ها در مرحله اجرا به دلايل مشكلات عديده، متوقف شده كه از جمله آنها مي توان به عدم كاربردي بودن آنها اشاره كرد.

حال كه اين روزها رسانه هاي مختلف استان يزد از كج شدن يكي از مناره هاي اميرچخماق خبر داده اند، شهرداري يزد و دستگاه‌هاي مرتبط با ميراث فرهنگي از طي مراحل نهايي تصويب طرحي ديگر خبر مي دهند.

12 جلسه براي تصويب طرح ساماندهي اميرچخماق يزد برگزار شد

جالب اينجاست كه براي تصويب اين طرح تاكنون 12 جلسه برگزار شده اما از آنجا كه تعداد طرح هاي رسيده، بيش از يك مورد بوده است، قرار است بين طرحها داوري صورت گيرد.

بر اساس اين خبر، در دوازدهمین جلسه بررسی طرح امیرچخماق از این طرح به عنوان طرح بالا دستی طرحهای مجاور نامبرده شده و قرار است طرح تهيه شده در اين زمينه، براي طی مراحل قانونی به کمیسیون ماده پنج ارسال شود.

گرچه طرح هاي قبلي هيچكدام به مرحله اجرا درنيامد اما انگار اين طرح از طرح هاي جامعي است كه حتي طرح هاي خيابان قيام، میدان بعثت، امامزاده جعفر(ع)، بازارهای خان و زرگری و نیز چهارراه شهدا تا مسجد جامع، بايد متاثر از آن باشند.

اگر اين طرح تا اين اندازه جامع نگر و كامل باشد، جاي بسي خرسندي است و اميد مي رود، سنگ بزرگ اين بار نشانه نزدن نباشد.

در جايي كه شهرداري بافت تاريخي تشكيل شده و اداره ميراث فرهنگي از حضور اين همه كارشناس بهره مند است، واگذاري تهيه يك طرح جامع‌ به بخش خصوصي كه در نهايت سر نخ به همين كارشناسان ميراث فرهنگي و شهرداري اما در قالبي ديگر ختم مي شود، كاري در راستاي پاسداري از بيت المال نيست.

طرح هايي كه حداقل 300 ميليون تومان هزينه دارند و اغلب آنها بي نتيجه رها مي شوند

هر طرحي كه براي ساماندهي يكي از بناهاي تاريخي تدوين مي شود، هزينه هايي حداقل بالغ بر 300 ميليون تومان دارد و اين تنها مبلغي است كه براي مطالعات طرح از سوي ادارات دست و دلباز شهر به كارشناسان پرداخته مي شود و با اين همه تازه در مراحل اجرا به اين نتيجه مي رسند كه طرح قابل اجرا نيست.

اين بار طرحي كه در حال مطالعه و تدوين است، طرحي جامع است كه به طور قطع، هزينه اي جامع تر نيز خواهد داشت اما اميدواريم با اين همه هزينه و برگزاري جلسات متعدد، عاقبت اميرچخماق و بازار و ملحقات آن ختم به خير شود.

جالب اينجاست كه اغلب اين طرح هاي پيشنهادي، در موارد عديده اي تكراري هستند و تنها در چند مورد خاص، نظرات متفاوت ارائه شده است.

در بازار داغ طرح هاي پيشنهادي و ...، بازار علاقمندان به نشر كتاب با هر موضوعي نيز گرم است و يكي از شركت هاي استان با عنوان شركت مسكن سازان استان يزد، براي مشاركت در چاپ كتاب با عنوان پيشنهادي "اميرچخماق يزد؛ يادگار ديروز، ماندگار فردا" اعلام آمادگي كرده است.

اما اميدواريم به جاي اين اقدامات كه البته پس از رسيدن به داد اين بناي تاريخي موثر است، هرچه سريعتر فكري به حال مجموعه اميرچخماق شود زيرا در غير اين صورت گزارش هاي بعدي از اين مجموعه، در مورد فروپاشي آن خواهد بود.

به نظر مي رسد اكنون از متن و اصل موضوع فاصله گرفته شده و فعلا تنها به حاشيه هاي اطراف آن پرداخته مي شود.

کد خبر 2095766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha