۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۵۴

مهر گزارش مي‌دهد/

نماد تاريخي يزد جان تازه مي‌گيرد/ ساماندهي اميرچخماق گزينه روي ميز كميسيون عمران شورا

نماد تاريخي يزد جان تازه مي‌گيرد/ ساماندهي اميرچخماق گزينه روي ميز كميسيون عمران شورا

يزد - خبرگزاري مهر: بناي تاريخي و ارزشمند اميرچخماق يزد را خيلي‌ها به عنوان نماد تاريخي يزد مي‌شناسند اما اين نماد تاريخي سال‌هاست با مشكلات ريز و درشت بسياري دست و پنجه نرم مي‌كند ولي به نظر مي رسد خبرهايي تازه اي در راه است و اميرچخماق قرار است نفسي تازه كند.

به گزارش خبرنگار مهر، ميدان اميرچخماق كه طي سالهاي گذشته مشكلات كوچك و بزرگ آن از سوي رسانه هاي مختلف از جمله خبرگزاري مهر، رسانه‌اي شده است، اين روزها برايش طرح‌ها و برنامه‌هاي بسياري دارند كه به نظر مي‌رسد بتواند شانه اين بناي كهن را اندكي از زير بار مشكلات رهايي بخشند.

اين مشكلات بسيار متعدد بود و خبرگزاري مهر به سهم خود هر بار تلاش كرد بخشي از اين مشكلات را به تصوير بكشد تا شايد واكنش يك مسئول را به دنبال داشته باشد و فكري به حال اين بناي قديمي و كهنسال كند.

از كج شدن مناره ها تا بازارچه اي كه در سيطره جگركي هاست

از شكافي كه در يكي از مناره هاي اين بنا ايجاد شده تا كج شدن 14 سانتي متري يكي از مناره ها، از بازارچه اي كه در سيطره جگركي ها بود تا مغازه هايي كه در اطراف اين بنا، بدون توجه به زيبايي هاي بصري بنا، عمده فروشي و... انجام مي دادند، همه و همه بارها موضوع گزارش هاي خبرگزاري مهر در مورد اميرچخماق بود.

ترافيك نسبتا سنگين و عبور و مرور همه نوع خودرو و موتور در كنار بنايي كه گرچه استحكام آن بي‌نظير است اما بلاخره قديمي و آسيب‌پذير است، نيز يكي از مسائلي بود كه هرازگاهي لرزه اي به جان اميرچخماق مي انداخت.

تصويري از شكاف ايجاد شده در پشت بناي اميرچخماق

اين روزها خبرهاي خوشي از تصويب طرح ساماندهي اميرچخماق به گوش مي‌رسد و اگر چه اين طرح هنوز به مرحله اجرا در نيامده اما همين كه مسئولان به فكر اين بنا افتاده‌اند، خود جاي خوشحالي است.

ميراث فرهنگي و شوراي شهر انگار دست به دست هم داده اند تا كاري براي اين بناي تاريخي ارزشمند انجام دهند.

ساماندهي اميرچخماق، مهمترين مصوبه عمراني كميسيون عمراني شوراي شهر يزد

عضو كميسيون عمراني شوراي شهر يزد در مورد اين طرح در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر اظهار داشت: يكي از مهمترين مصوبات سال 92 كميسيون عمراني شورا كه به سال 93 نيز كشيده شده و همچنان يكي از طرح هاي مهم اين كميسيون است، طرح ساماندهي ميدان اميرچخماق است.

سيد محمدرضا مدرسي عنوان كرد: ميراث فرهنگي طرحي در مورد اميرچخماق ارائه داده و قرار شده اين طرح با تصويب شوراي شهر و شهرداري اجرايي شود و به تازگي نفر چهارم كه مشاوري از دانشگاه يزد و متخصص در اين زمينه است، نيز وارد اين مبحث شده است.

وي بيان كرد: ساماندهي پروژه اميرچخماق نياز به اعتبارات ميلياردي دارد و طرحي كه در نهايت براي ساماندهي آن در نظر گرفته شده، چند سال طول مي كشد تا به مرحله اجرا درآيد.

مدرسي بيان كرد: اجراي اين طرح را احترام به بافت تاريخي و اقدامي ارزشمند در اين راستا مي‌دانيم و براي اجراي آن نيز تلاش خواهيم كرد.

نياز به اجراي 90 پروژه براي ساماندهي بناي اميرچخماق

وي با تشريح طرح مورد نظر براي ساماندهي اميرچخماق خاطرنشان كرد: بيش از 90 پروژه براي ساماندهي اين طرح تعريف شده كه به تدريج اين پروژه‌ها اجرايي خواهد شد.

عضو شوراي اسلامي شهر يزد ادامه داد: تملك اراضي اطراف بنا، آرام‌سازي ترافيك، ساماندهي مغازه‌ها، بازسازي بدنه بنا، نورپردازي و... از جمله مواردي است كه هر يك از آنها بايد در قالب چندين پروژه به مرحله اجرا درآيد.

حتي اجراي 15 پروژه از 90 مورد هم مي‌تواند بخشي از مشكلات اميرچخماق را بكاهد

مدرسي با بيان اينكه به دنبال اجراي يك كار اصولي هستيم، تصريح كرد: همه پروژه را به لحاظ حجم، وسعت، هزينه و زمان نمي‌توانيم يكجا اجرا كنيم اما معتقديم اگر از 90 پروژه تعريف شده، 15 مورد به اجرا درآيد، بخش بسياري از مشكلات اميرچخماق برطرف مي‌شود.

وي تصريح كرد: اين طرح هم اكنون نيز در حال اجراست اما سرعت آن ملموس نيست و بسياري از اقداماتي كه در حال انجام است، به نحوي نيست كه قابل مشاهده باشد.

مدرسي، توجه به زيبايي بصري بنا و تلاش براي حفظ و نگهداري از آن به بهترين نحو ممكن را اولويت اصلي در اجراي اين طرح برشمرد.

اگر اتفاقاتي كه كميسيون عمراني شورا از آن سخن مي گويد، براي اميرچخماق بيفتد، يكي از مهمترين دغدغه‌هاي دوستداران ميراث فرهنگي در يزد برطرف مي‌شود و اميرچخماق به روزهاي اوج خود باز مي‌گردد.

اما به نظر مي رسد اصحاب رسانه نيز بتوانند در اين بين نظراتي ارائه دهند كه در ساماندهي بهتر اين طرح تاثيرگذار باشد.

آنچه بعد از تاكيد بر حفظ استحكام بنا، بيش از همه دغدغه دوستداران ميراث فرهنگي از جمله اصحاب رسانه است، بازارچه زير اين بناست.

ساماندهي بازارچه مهمترين دغدغه دوستداران ميراث فرهنگي است

به نظر مي رسد مغازه هايي كه سالهاست تعطيل رها شده اند يا جگركي هايي كه فضايي نه چندان جالب در اين بازارچه ايجاد كرده اند يا عمده فروشي هايي كه از كارتن هاي سيگار براي سايبان مغازه هاي خود استفاده مي كنند، بايد با سرعت بيشتري ساماندهي شوند و در پروژه هاي تعريف شده، در اولويت قرار گيرند.

پيشنهادي كه بارها در اين زمينه رسانه اي شده است، تبديل بازارچه زير اميرچخماق، به يك بازارچه صنايع دستي يا يك نمايشگاه دائمي صنايع دستي و سوغات يزد است.

اميرچخماق مقصد همه گردشگران داخلي و خارجي است و اگر در اين فضا به جاي نانوايي و جگركي و عمده فروشي، صنايع دستي و سوغات يزد از خوراكي گرفته تا پارچه و ... عرضه شود، يا همان فالوده يزدي در فضايي دل نشين با زيبايي هاي بصري لازم به مردم عرضه شود، شايد اين بنا به لحاظ فرهنگي بتواند جايگاه بهتري به استان يزد بدهد.

دوستداران ميراث فرهنگي علاقمندند تا هرچه سريعتر گزينه روي ميز كميسيون عمراني شوراي شهر كه اصلاح طرح ساماندهي اميرچخماق است، به طور كامل اجرايي شود تا اين بنا نفسي تازه كند و سالها و سالها بتواند بر تارك تاريخ يزد بدرخشد.

-------------------------

گزارش: نيره شفيعي‌پور

کد خبر 2282086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha