۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۲۹

اهمیت بازی برای کودکان؛ بررسی بازیهای سنین هفت تا يازده سالگي

اهمیت بازی برای کودکان؛ بررسی بازیهای سنین هفت تا يازده سالگي

كودكان در سنین هفت تا یازده سالگی به فعاليت هايي همچون تماشای تلويزيون، رفتن به سينما و مطالعه علاقه پیدا می کنند، زيرا محدوديت هايي كه در خانه و مدرسه به وجود مي آيد، امكان بيشتري را براي پرداختن به اين گونه فعاليت ها ايجاد مي كند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بازي در دوره هفت تا یازده سالگی از اهميت خاصي برخوردار است و عامل مهمي در رشد جسمي و رواني كودك به شمار مي رود. چون قد و وزن كودك در اين دوره به آرامي افزايش پيدا مي كند، كودك در عمليات حسي-حركتي خود، قدرت و توان لازم را به دست مي آورد. به طور كلي فعاليت هاي بازي در اين دوره به لحاظ زماني كوتاه تر مي شود، زيرا از طرفي كودكان با ورود به مدرسه با تكاليف آموزشي گسترده روبه رو مي شوند و از طرفي در محيط خانه نيز مانند دوره قبل آزادي زيادي ندارند.

در دوره هفت تا یازده سالگی پسران و دختران تلاش بسياري مي كنند كه به بازي هاي متناسب با جنس خود مشغول شوند و از فعاليت هاي مربوط به جنس مخالف پرهيز كنند. كودكان با هوش هرچه بزرگتر شوند، در بازيهايشان بيشتر تنها مي شوند و كمتر از همسالان خود به بازي هاي بدني پر جنب و جوش مي پردازند. كودكاني كه بيشتر معاشرتي و اجتماعي هستند و با گروه همسالان خود روابط دوستانه زيادي دارند، بيشتر به بازيها و فعاليت هاي انفرادي مي پردازند و بيشتر علاقه مندند تا وقت خود را با وسايل بازي بگذرانند يا خودشان را با تماشاي تلويزيون يا گوش كردن به راديو و يا پرداختن به مطالعه سرگرم كنند. البته صرف نظر از تفاوت هاي فردي در كودكان، در اين دوره فعاليت هايي مانند استفاده از راديو، تلويزيون، سينما و مطالعه جذابيت و محبوبيت بيشتري پيدا مي كند، زيرا محدوديت هايي كه در خانه و مدرسه به وجود مي آيد، امكان بيشتري را براي پرداختن به اين گونه فعاليت ها ايجاد مي كند.

انواع بازي ها در اين دوره

- بازيهاي ساختني؛ بيشتر كودكان در اين دوره از بازيهاي ساختني، بسيار لذت مي برند. كودكان در اين نوع بازي از طر ح ها و ابزارهاي ساده چيزهاي گوناگوني درست مي كنند، به نحوي كه اين ساخته ها، موجبات تفريح و شادي آنها را فراهم مي آورد. كودكان از وسايلي مانند چكش، چاقو، قيچي، آجر و....و هر وسيله اي كه بر سر راه آنها قرار مي گيرد چيزهايي مي سازند كه براي آنها بسيار جالب و هيجان انگيز است. پسران در بازي هاي ساختني بيش از دختران از چوب و ابزار آلات استفاده مي كنند در حالي كه دختران انواع كارهاي پرزرق و برق مانند دوختن، نقاشي كردن طراحي كردن را بيشتر ترجيح مي دهند. به طور كلي هم دختران و پسران از نقاشي و طراحي لذت مي برند و اين دو از بهترين بازي هاي ساختني نزد كودكان اين دوره به شمار مي رود و به كودك كمك مي كند تا دنياي دروني خود را آشكار كند.

- بازي هاي اكتشافي؛ كودكان در اين دوره درباره هر چيز جديد و تازه كنجكاوي بسياري از خود نشان مي دهند و تمايل بسيار دارند كه آن را كشف كنند. كنجكاوي كودكان در اين دوره بر خلاف دوره قبل، فقط با اسباب بازي ها و اشياي پيرامون آنها به و يژه در محيط خانه ارضا نمي شود، بلكه آنها به چيزهاي بيرون از خانه علاقه مند مي شوند و مي خواهند به مناطق دورتر از خانه بروند و جاهاي جديد را كشف كنند. مثلا در اين دوره يك خانه مخروبه خالي يا يك خانه جديد در حال ساختمان ممكن است توجه كودكان را به خود جلب كند. چون جستجو و كشف چيزهاي تازه با كمك ديگران بهتر انجام مي شود، بازي هاي اكتشافي در اين دوره به صورت يك فعاليت گروهي و دسته اي در مي آيد. كودكان به تنهايي كمتر به اين گونه بازي ها رغبت نشان مي دهند؛البته فعاليت گروهي و دسته اي در بازي هاي اكتشافي پسران بيش از دختران است.

جمع آوري اشيا؛ همانطوري كه كودكان بزرگتر مي شوند، در آنها تمايل به جمع آوري اشيا به وجود مي آيد. جمع آوري اشيا از طرفي موجب لذت و شادي كودكان مي شود و از طرفي باعث نفوذ و برتري كودك در بين ساير همسالان مي گردد. ممكن است در ابتداي اين دوره هر چيزي توجه كودك را جلب كند و او به جمع آوري آن اقدام كند. ممكن است كودك چيزهايي مانند كاغذهاي آب نبات، در بطري، سنگ و مهره و صدف هاي دريايي را جمع آوري كند، اما به تدريج كه بزرگتر مي شود، به نوعي گزينش و انتخاب در جمع آوري دست مي زند و اين جمع آوري روي چيزهايي متمركز مي شود كه هم به نوعي زيبا و قشنگ باشند و هم با آنچه كه توسط ساير همسالان او جمع آوري مي شود متفاوت باشند. در اين دوره كودك بسيار تلاش مي كند چيزهايي پيدا كند كه براي ساير همسالان خود تازگي داشته باشد تا بدين وسيله بتواند در آنها نفوذ كند و تاييد همسالان را به دست آورد.

- بازي هاي ورزشي؛ كودكان اين دوره با بازي هاي ساده دوره اول كودكي ارضا نمي شوند آنها در اين دوره به بازي هايي مانند بسكتبال، فوتبال و انواع بازي هاي محلي ديگر كه معمولا گروهي و دسته جمعي است علاقه مند مي شوند و آمادگي دارند ساعت هاي طولاني به اين بازيها مشغول شوند. زماني كه كودكان به حدود ده سالگي مي رسند بازي ها بيشتر رنگ رقابت به خود مي گيرد و مهارت و برتري در بازي بيش از هر چيز ديگر مهم جلوه مي كند، در حالي كه قبل از آن بيشتر تفريح و شادي در بازي مطرح بوده است.

بازي هاي سرگرم كننده؛ منظور از بازي هاي سرگرم كننده بيشتر بازي هايي است كه كودكان هنگام تنهايي به آنها مشغول مي شوند. شايع ترين سرگرمي هاي كودكان در اين دوره عبارتند از مطالعه، كودكان در اين دوره مطالعه كتابها و مجلاتي را ترجيح مي دهند كه در آنها مطالب ماجراجويانه است يا از قهرمان شكست ناپذير صحبت مي كند. مطالب و داستانهايي را دوست دارند كه جنبه خوشايند و مثبت داشته باشد و در آنها از روابط انساني و اجتماعي گسترده و خوب استفاده شده و پايان خوشي دارد.

- معماهاي مصور و خنده دار؛ صرف نظر از تفاوت هاي هوشي در كودكان، تقريبا همه كودكان از معماهاي تصويري و شكل هاي مصور خنده دار لذت مي برند. علت علاقه بيش از اندازه كودكان به اين چيزها از يك طرف سادگي مطالعه آنهاست و از طرف ديگر اينكه تخيل كودك را به خوبي بر مي انگيزد.

- راديو و تلويزيون؛ در اين دوره استفاده از راديو كمتر از تلويزيون شايع است؛ اگرچه شنيدن برخي از برنامه هاي راديو نيز مورد علاقه كودكان است. تلويزيون در اين دوره علاوه بر نقش تفريحي و سرگرم كننده الگوي مهمي در تربيت اجتماعي كودكان به شمار مي آيد.در اين دوره رفتن به سينما نيز از سر گرمي هاي مورد توجه كودكان است. آنها از فيلمهاي سينمايي،كارتوني،ماجراجويانه و فيلم هاي مربوط به حيوانات لذت فراوان مي برند.

کد خبر 2096591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha