۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۳۶

پیدا شدن سروکله جادوگری از شمال در افق/ سوپرمن دیگر قهرمان نیست

پیدا شدن سروکله جادوگری از شمال در افق/ سوپرمن دیگر قهرمان نیست

«جادوگر شمال» عنوان پنجمین مجلد از مجموعه 12 جلدی «جنگاوران جوان» است که با ترجمه مسعود ملک‌‌یاری و از سوی نشر افق منتشر می‌شود. این مجموعه در قالب فانتزی ـ حماسی و قهرمان آن، نه یک «ابرانسان» که یک نوجوان معمولی است.

مسعود ملک یاری در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار پنجمین جلد از مجموعه 12 جلدی «جنگاوران جوان» خبر داد و افزود: «جنگاوران جوان»، نوشته جان فلنگن، نویسنده استرالیایی برای نوجوانان و جوانان است. داستان‌های این مجموعه، حول شخصیت واحدی می‌گردند و فانتزی ـ حماسی هستند. ترجمه این مجموعه، از پاییز سال 1389 آغاز شده؛ تاکنون چهار جلد از این مجموعه منتشر شده و به زودی جلد پنجم با عنوان «جادوگر شمال» در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

این مترجم و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان، فانتزی را قالبی جذاب برای کودک و نوجوان امروز دانست و افزود: امروز، الگوهای داستانی و شیوه قهرمان‌پردازی ما تغییر کرده؛ قهرمانان داستان‌ها دیگر ابر انسان‌هایی چون «سوپرمن» و «بت من» نیستند. آنها هم مثل خود بچه‌ها ضعف‌ها و ناتوانی‌هایی دارند و اشتباه می‌کنند. از این‌روست که کودکان و نوجوانان با قهرمان‌های داستان‌های فانتزی که امروز نوشته و منتشر می‌شوند، همذات‌پنداری می‌کنند. حتی این‌گونه داستان‌های فانتزی به کودکان با نیازهای خاص کمک می‌کنند تا در پی جبران نارسایی‌های جسمی خود باشند.

نویسنده کتاب «حلقه تعالی و تباهی» که به نقد رمان «ارباب حلقه‌ها» می‌پردازد در پاسخ به این‌که افسانه‌ها و قصه‌ها همواره خاصیت جبران‌کننده داشته‌اند و این ویژگی داستان‌های فانتزی جدید نیست، بیان کرد: تخیل و فانتزی همیشه وجود داشته، اما این‌که یک شخصیت عادی آن هم از طبقه متوسط نه از اشراف و شوالیه‌ها، قهرمان داستان شود و ماجرا بیافریند، چیز تازه‌ای است. انگار بچه‌ها، چهره خود را در آن می‌بینند.

کد خبر 2117859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha