۲۸ مرداد ۱۳۹۲، ۱۵:۳۰

سالم:

آثار استاد نقاشی ایران در موزه‌های لوور پاریس است/آرامگاه کمال الملک گلباران شد

آثار استاد نقاشی ایران در موزه‌های لوور پاریس است/آرامگاه کمال الملک گلباران شد

نیشابور - خبرگزاری مهر: مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی نیشابور گفت: آثار استاد نقاشی ایران در موزه‌های تهران، مجلس، کاخ گلستان و لوور پاریس هم اکنون موجود است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا سالم ظهر دوشنبه در مراسم گلباران آرامگاه استاد محمد غفاری ملقب به کمال‌الملک، اظهارکرد: اگر نامگذاری روز ملی به نام کمال‌الملک امکان‌پذیر نیست، انتظار این است که برنامه امسال در سال‌های آینده، گسترده‌تر و با عظمت‌تر برگزار شود.

وی اظهار داشت: در برنامه‌های آینده می‌توان با فراخوان آثار هنری در طراحی، نمایشگاه نقاشی و برنامه‌های دیگری در شان کمال‌الملک و نیشابور برگزار کرد.

این پژوهشگر مسائل تاریخی گفت: استاد برجسته نقاشی کشور 12 سال آخر عمر خود را در نیشابور بوده است و ما ایشان را از خود و نیشابوری می‌دانیم.

سالم بیان کرد: محمد غفاری به‌خاطر دوری از هیاهوی تهران به نیشابور هجرت کرد و در ملک شخصی خود در روستای حسین‌آباد، خانه‌ای را که نقشه‌‌اش را خود طراحی کرده بود می‌سازد و باغ و زمین کشاورزی ایجاد کرده و در همان جا زندگی می‌کرده است.

وی تصریح کرد: محمد غفاری در سال 1319 در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد دار فانی را وداع گفت و پیکرش در بیرون از باغ عطار که یک گورستان عمومی بود، دفن شد.

استاد دانشگاه‌های نیشابور گفت: بعد از توسعه باغ عطار، آرامگاه کمال‌الملک در داخل باغ قرار گرفت و در سال 1340 بنای آرامگاه وی بر اساس طرحی از استاد هوشنگ سیحون ساخته شد.

سالم یادآور شد: متولیان فرهنگی و مسئولان پیگیر باشکوه ‌تر برگزار کردن سالروز درگذشت محمد غفاری(کمال‌الملک) در نیشابور باشند.

 

کد خبر 2118678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha