۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۵:۲۱

رئیس کتابخانه مجلس خبر داد:

روحانی در نیویورک تاسیس اتحادیه کتابخانه‌های ملی و پارلمانی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را پیشنهاد می‌دهد

روحانی در نیویورک تاسیس اتحادیه کتابخانه‌های ملی و پارلمانی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را پیشنهاد می‌دهد

رئیس کتابخانه مجلس از ارایه پیشنهاد راه اندازی اتحادیه کتابخانه‌های پارلمانی و ملی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور خبر داد و گفت: از آقای روحانی خواستیم که در سفرشان به نیویورک این موضوع را در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت استاد عبدالحسین حائری کتاب شناس و نسخه پژوه پیشکسوت صبح امروز سه شنبه 26 شهریور با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و همچنین تعداد زیادی از شاگردان و علاقمندان آثار وی، در محل سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم محمد رجبی رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به عنوان میزبان این برنامه در سخنانی با تقدیر از تلاش های روسای سابق این مرکز چه قبل و چه بعد از انقلاب گفت: بنده در چند ماهی که از مسئولیتم می گذرم تلاش کردم کتابخانه مجلس را به سوی بین المللی شدن حرکت دهم. در همین زمینه چندی پیش در اجلاس کتابخانه های پارلمانی جهان عضو شدیم و در تازه ترین نشست این اجلاس شرکت کردیم و پیش نویس تفاهمنامه ای را با کلیه کتابخانه های پارلمانی جهان تدوین کرده ایم.

وی از ارایه پیشنهاد راه اندازی اتحادیه کتابخانه های پارلمانی و ملی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به  حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور خبر داد و گفت:  ما از آقای روحانی خواستیم که در سفرشان به نیویورک این موضوع را در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ارایه کنند.

رئیس کتابخانه مجلس در عین حال گفت: البته پیشنهاد ما تنها مختص به کتابخانه های مجالس و کتابخانه های ملی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نبوده و برای ایجاد اتحادیه های مشابه در زمینه دانشگاه ها و رسانه ها برنامه ارایه داده ایم.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از ابراز تمایل برخی مسئولان کشورهای حوزه آمریکای لاتین برای راه اندازی یک دارالترجمه در تهران با هدف بازگرداندن کتاب ها و متون ارزشمند ایرانی به زبان اسپانیولی و عرضه آنها در این کشورها خبر داد و با یادآوری حضور موثر تمدن ایرانی اسلامی در اندلس در قرون سابق تاکید کرد: تشکیل اتحادیه هایی با هدف تقویت ارتباط فرهنگی میان ایران و کشورهای این حوزه می تواند به احیای آثار تمدنی ایران و اسلام در این حوزه بینجامد.

رجبی در همین رابطه یادآور شد: پاسداشت استاد حائری نیز به این خاطر است که اگر شخصی مانند او برای حفظ و اشاعه این میراث همت و فداکاری را نمی کرد، شاید مآخذ در جهان شناخته نمی شد.

رئیس کتابخانه مجلس همچنین گفت: ما هم مثل کتابخانه ملی که اعلام کرده کتاب های خطی را که نزد مردم است به امانت می گیرد و پس از مرمت و تهیه فایل اسکن از آنها، این نسخ را در اختیار محققان قرار می دهد، اعلام می کنیم کتابخانه مجلس هم چنین استعدادی دارد و چنانچه کسانی باشند که کتاب های خطی در اختیار داشته باشند، کتابخانه مجلس آماده است آنها را به صورت رایگان مرمت کند و پس از تهیه فایل اسکن از آنها و در صورت اعلام نیاز از سوی صاحب اصلی، این نسخ را به آنها مسترد کند.

در ادامه این مراسم آیت الله سیدمحمود مرعشی رئیس کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در سخنانی با اشاره به ویژگی آثار استاد حائری گفت: تصحیح متون از تخصص های او است. استاد حائری در این کار قائل به رعایت اصول و هنجارهایی است و تخطی از آنها را ناروا می داند.

وی از شاگردان استاد حائری خواست به دغدغه جدی او یعنی اهتمام به موضوع تاریخ علم  اهمیت بدهند و از این که پیشنهاد استاد حائری برای راه اندازی کرسی تاریخ علم در دانشگاه ها محقق نشده است ابراز تاسف کرد.

رئیس کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی همچنین گفت: کارنامه علم در جهان اسلام را باید به دور از گزافه گویی ورق زد و به جهان شناساند و به علت این نکته پی برد که چرا مسلمانان با این همه سابقه علمی و دانشی دچار انحطاط شدند و در عوض غرب ها پیشرفت کردند.

وی از استاد حائری به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی این مرز و بوم یاد کرد و گفت:  به واقع جهانی است بنشسته در گوشه ای. من پیشنهاد می کنم که همه آثار او اعم از کتاب ها و مقاله ها و مصاحبه ها به صورت موضوعی یادآوری و در کتابخانه ای نگهداری شود. ما به عنوان کتابخانه آیت الله مرعشی آمادگی انجام این کار را داریم.

در این مراسم همچنین کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس که به نمایندگی از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت استاد عبدالحسین حائری حضور یافته بود در سخنانی گفت: لحظاتی پیش با آقای لاریجانی تلفنی صحبت کردم ایشان خیلی مایل بود که در این مجلس باشد اما چون از قبل برنامه ای برای مناسبت ولادت امام رضا (ع) داشت، امکان حضور در مراسم نکوداشت استاد حائری را نیافت تا از ایشان تجلیل کند.

وی از استاد حائری به عنوان فردی که از خانواده بزرگ برخاسته، یاد کرد و گفت: ایشان با اینکه در جوانی به درجه اجتهاد رسید، احساس تکلیف کرد که در جای دیگری کار کند و به همین خاطر به کتابخانه مجلس آمد و 20 سال را در اینجا فعالیت کرد و عمر پربرکت خود را برای فعالیت در عرصه فرهنگ گذاشت.

جلالی افزود: او توانست تاثیرگذاری زیادی در صیانت از نسخ خطی موجود در ایران داشته باشد و من به نمایندگی از آقای لاریجانی و سایر نمایندگان مجلس از ایشان تجلیل می کنم چرا که ما در پارلمان واقعا نیازمند چنین چهره هایی هستیم و باید از پژوهش های آنها و دستاوردهای علمی شان آموخت.

در پایان این مراسم از کتاب «نامه حائری» که شامل مجموعه مقالات شاگردان و دوستداران و ارادتمندان استاد حائری است، با حضور جمعی از مسئولان حاضر در مراسم نکوداشت این کتابشناس پیشکسوت، رونمایی شد.

ادامه دارد...

کد خبر 2137483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha