۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۳۸

در گفتگو با کارشناسان/

دلايل گرایش مردم به مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد در خراسان رضوی بررسی شد/مخدرهای صنعتی دغدغه درمانگران

دلايل گرایش مردم به مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد در خراسان رضوی بررسی شد/مخدرهای صنعتی دغدغه درمانگران

مشهد - خبرگزاری مهر: كمپ‌هاي ترك اعتياد با دريافت مجوز از سازمان بهزيستي تاسيس شده وهر كمپی بدون مجوز مكاني غيرقانوني خواهد بود این در حالی است که هزینه های پایین و روند سریع ولی غیر اصولی ترک اعتیاد در مکان های غیر مجاز باعث گرایش مردم به آنها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، كمپهاي ترك اعتياد در قالب مكانهايي براي نگهداري، ترك و رهايي معتادان از مواد مخدر داير شدند و در این میان خیلی ها فقط برای بهره برداری اقتصادی به صورت غیر مجاز اقدام به دایر کردن چنین مکان هایی کردند.

این کمپ های غیر مجاز چون کارشان غیر قانونی بوده حتی پزشک و روانشناس هم ندارند و در نتیجه هزینه کمتری از مراجعه کننده می گیرند.

شاید همین هزینه های پایین و روند سریع ولی غیر اصولی در ترک اعتیاد باعث گرایش مردم به آنها شده است.

كمپهاي ترك اعتياد بايد با دريافت مجوز از سازمان بهزيستي و در محيطهاي بهداشتي و معتبر به همراه پزشك، روانشناس و مددكار اجتماعي تاسيس می شود.

اين مساله به اين معنا است كه هر كمپ ترك اعتياد بدون اخذ مجوز از سازمان بهزيستي مكاني غيرقانوني خواهد بود.

کمپ های غیر مجاز دو برابر مراکز قانونی

ابوالقاسم زیبدی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید:  در حال حاضر در سطح استان خراسان رضوی 24مركز اقامتي ميان مدت(كمپ) مجوز دار ترک اعتیاد وجود دارد و بقیه غیر قانونی هستند.

وی می افزاید:  اکیپی از نمایندگان شورای هماهنگی مواد مخدر، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری و نیروی انتظامی 45 مركز اقامتي ميان مدت ترک اعتیاد غیرقانونی و بدون مجوز را شناسایی کردند.

کارشناس پیشگیری از اعتیادبهزيستي خراسان رضوي اظهار می کند: به این مراكز اقامتي ميان مدت غیر قانونی فرصت داده شده که اقدام به گرفتن مجوز بر اساس ضوابط و شرایط بهزیستی کنند و بعد از این مهلت پلمپ می شوند.

کمپ هایی که صلاحیت ندارند

زیبدی ابراز می کند: این مراكز اقامتي ميان مدت بدون مجوز چون به صورت غیر قانونی دایر شده اند، فاقد پزشک و مسئول فنی بوده و از نظر علمی کارشان محدود و غیر قابل توجیه است چون مطابق با صلاحیت های علمی نیستند.

وي در خصوص دادن مجوز به این كمپ ها عنوان می کند: از نظر علمی و تجربی صلاحیت شان مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت داشتن فضا و امکانات مناسب به آنها مجوز داده می شود.

10 متر فضا به ازاء هر معتاد

وی اظهار می کند: فضای مناسب از نظر کارشناسان به ازای هر نفر پنج متر مسقف و پنج متر رو باز، و برابر هر 15 نفر یک حمام و سرویس بهداشتی است.

زیبدی می افزاید: در مراکز اقامتي ترک اعتیاد باید یک مددیار خانواده و به ازای هر 15 نفر یک مددیار اعتیاد هم وجود داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت پذیرش مراکز قانونی ترک اعتیاد می گوید: به این مراكز از 30نفر تا 90 نفر بسته به شرایط و محیط مناسب و فعالیت موثر مجوز پذیرش داده می شود که این شرایط توسط کارشناسان بهزسیتی مورد بازدید قرار می گیرد.

كارشناس مراکز ترک اعتیاد بهزيستي خراسان رضوی تصریح می کند: بعضی از این مراكز در حال حاضر 15 نفر و بعضی 60 تا 80 نفر بسته به مجوز شان ثبت نامی دارند.

وی با اشاره به این که این مراکز سم زدایی بدون دارو هستند ابراز می کند: بیمار باید 14 روز بستری شود و براساس مصوبه بهزیستی 180 تا 200 هزار تومان بابت هزینه درمان باید پرداخت کند.

درمان موثرتری برای افراد خود انگیخته

زیبدی عنوان می کند: افرادی که خود انگیخته وارد بحث درمان می شوند نه به اجبار درمان موثرتری خواهند داشت ودر برگشتن به اجتماع کمتر مورد آسیب مجدد قرار می گیرند.

وی با اشاره به پیگیری بعد از درمان می گوید: اگر فرد رها شده بعد از طی درمان و ترخیص جلسات روان درمانی و روانشناسی را ادامه دهد برگشت نخواهد داشت.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد با اشاره به روند رو به افزایش مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد عنوان می کند: کمپ ها و مراکزی که به صورت غیر مجاز دایر شدند، قانونی کار نمی کنند و قاعدتا بیشتر به فکر منفعت خودشان بوده تا اینکه به فکر سلامت بیماران باشند.

وی اظهار می کند: تمام متولیان باید در جهت ارتقا آگاهی افراد ی که می خواهند برای ترک اعتیاد به کمپ ها مراجعه کنند،تلاش کرده تا گول تبلیغات دروغی و هزینه کم مراکز غیر قانونی را نخورده و سلامت خود را به خطر نیندازند.

مرگ به دلیل نبود پزشک در کمپ های غیر مجاز

زیبدی می افزاید: براساس گزارشات در خیلی از این مراکز کارهایی غیر از درمان صورت گرفته و با موارد زیادی از ضرب و شتم و حتی مرگ مواجه بودیم چرا که پزشکی برای کنترل سلامت بیماران وجود ندارد.

كارشناس مراکز ترک اعتیاد  بهزيستي خراسان رضوی اظهار می کند: این كمپ ها معمولا توسط کسانی دایر و اداره می شود که خودشان قبلا معتاد بوده و ترک کرده اند و نه از نظر علمی و نه تجربی صلاحیت لازم را نداشته و بعضا با توسل به زور اقدام به ترک بیماران می کنند.

مواد صنعتی و جنون شیشه

دغدغه اصلی كارشناسان در مراکز درمان اعتیاد مربوط به مواد مخدر صنعتي است چرا که این مواد جنبه اعتیادی بسیار بالایی دارند و باعت ایجاد جنون می شوند.

بر اساس تحقيقات انجام شده، مواد صنعتی در افراد باعث نشاط آوری کاذب شده و در مراحل بعدی مصرف چون می خواهند به آن نشاط اولیه برسند مقدار مصرفشان بالا می رود تا به حدی که دچار جنون شیشه شده و دست به کار های خطرناکی می زنند.

كارشناس پيشگيري از اعتياد بهزيستي مي‌گويد: برای درمان این مواد مصرفی صنعتی یک تیم تخصصی بسیار خاص نیاز است و لازم است برای آگاهی بخشیدن به مردم به ویژه جوانان قدم های مهمی برداشته شود.

هزینه کمتر علت گرایش به كمپ هاي ترک اعتیاد غیر مجاز

فاطمه کوهستانی کارشناس مددکاری اجتماعی می گوید: شاید هزینه درمان کمتر باعث شده که خیلی از خانواده‌ها برای ترک اعتیاد، فرزندانشان به كمپ هاي غیر مجاز گرایش پیدا کنند.

کوهستانی ابراز می کند: همین گرایشات مردم به مراکز غیر مجاز باعث رشد رو به افزایش کمپ های غیر مجاز شده است.

وی می افزاید: کمپی که مجوز ندارد، پزشک، مسئول فنی، مددکار و روانشناس هم ندارد پس هزینه ای در قبال این نیرو ها نمی پردازد و از مراجعه کننده هزینه کمتری دریافت می کند.

کوهستانی ابراز می کند: اداره کنندگان این کمپ ها به دنبال گرفتن مجوز نیستند، چرا که امکانات و فضایی که برای ترک اعتیاد تحصیص داده اند مطابق با استاندارد های بهزیستی و بهداشت و درمان نیست.

تفکر غلط و عدم نیاز به مددکار

وی اظهار می کند:  مردم نسبت به مددکار و روانشناس دید خوبی نداشته و فکر می کنند همین که فرزندشان اعتیادش را ترک کند کافی است و نیازی به مددکاری ندارد و این به علت عدم احساس مسئولیت درست است.

کوهستانی می گوید: اگر مردم در قبال کسی که او را به کمپ می برند احساس مسئولیت داشته باشند سلامت او را به خطر نمی اندازند و برای اینکه درمان بهتر و موثر تری داشته باشد باید به مراکز مجاز مراجعه کنند.

وی با اشاره به اعمال روشهاي خشونت آميز در كمپهاي ترك اعتيادغیر مجاز بیان می کند :این گونه روش ها شاید در بعضی افراد باعث ترک اعتیاد سریع شود ولی چون غیر اصولی است، باعث كاهش شديد اعتماد به نفس و تضعيف اراده و در نتیجه برگشت مجدد فرد به سوی مواد مخدر ميشود.

زيرزمينهاي خانههاي مخروبه و متروكه به عنوان مكاني براي تاسيس كمپ ترك اعتياد از سوي افراد غيرمتخصص انتخاب شده و از روشهاي غيرقانوني برای ترک اعتیاد استفاده می شود.

برخي از اداره کنندگان اين كمپ ها، اشخاص فاقد صلاحيتي هستند كه معتادان را به زنجير بسته يا در درون استخرهاي پرازآب فرو ميبرند.

اين نوع مكانهاي غير استاندارد ترك اعتياد به دليل نبود نظارت  ممكن است باعث رواج ميكروب و بيماريهايي گوناگوني در ميان افراد مراجعه كننده بشود.

حمايت خانواده از فرد معتاد ميتواند در ايجاد انگيزه يا تقويت اراده و عدم برگشت مجدد او به مواد مخدر کمک کند و خانواده باید بداند که یک فرد آسیب دیده برای جبران تمام لحظات از دست رفته نیاز به یک درمان اساسی بر پایه اصول روان شناختی دارد، نه جبر و کتک و برای کمک باید او را به مراکز مجاز و کارشناسان بسپارد.

---------------

گزارش: ملیحه زرین پور

 

کد خبر 2140414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha