۳ مهر ۱۳۹۲، ۱:۰۷

آذری در گفتگوی تفصیلی با مهر:

ذوب‌آهن را به روزهای اوجش باز می‌گردانم/ 14 میلیارد بدهی داریم!

ذوب‌آهن را به روزهای اوجش باز می‌گردانم/ 14 میلیارد بدهی داریم!

مدیرعامل جدید ذوب‌آهن اصفهان معتقد است برای اینکه ذوب‌آهن را به باشگاهی که سال 88 در اکثر رشته‌ها قهرمان ایران شده و به مسابقات آسیایی راه یافت بازگرداند، کار بسیار سخت و دشواری پیش رو دارد اما تاکید می‌کند برای بازگرداندن ذوب‌آهن به اوج تمام تلاش خود را به کار خواهد بست. او همچنین گفت: هنوز مدیری در فوتبال ایران نتوانسته است افتخارات او در سال 88 را تکرار کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید آذری مدیرعامل جدید باشگاه ذوب‌آهن اصفهان، در سال 1383 توسط مسعود ابکاء مدیر عامل وقت شرکت سهامی ذوب‌آهن که رئیس هیات مدیره باشگاه نیز بود، برای نخستین مرتبه به سمت مدیرعاملی باشگاه ذوب‌آهن منصوب شد و در یک دوره 5 ساله سکان مدیریتی ورزش ذوب‌آهن را به دست گرفته بود.

در سال 1388 و با مدیریت آذری ذوب‌آهن اصفهان در رشته‌های والیبال نشسته، بسکتبال، هندبال، فوتبال، وزنه‌برداری آقایان و هندبال، والیبال، تنیس روی میز، شنا و کاراته بانوان به قهرمانی رسید و اکثر این تیم‌ها در مسابقات آسیایی حضور یافتند. در این میان تیم فوتبال ذوب آهن با به دست آوردن مقام قهرمانی جام حذفی و مقام نایب قهرمانی لیگ کشور با تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال تهران یک فصل رویایی را پشت سر گذاشت.

وی در همان سال 1388 و به خاطر برکناری اعضای هیات مدیره این باشگاه توسط حکم الله بابایی مدیرعامل وقت شرکت سهامی ذوب‌آهن، از مدیرعاملی این باشگاه استعفا کرد و در این مدت مدیر عامل باشگاه‌های نساجی مازندارن و استیل آذین تهران بود.

آذری روز 25 شهریورماه سال جاری با حکم اردشیر سعدمحمدی رئیس شرکت سهامی ذوب‌آهن برای دومین مرتبه و پس از 5 سال دوری، به عنوان مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن انتخاب شد و امیدوار است با برنامه‌هایی که دارد، دوباره این تیم اصفهانی را در مفهوم کامل کلمه به یک باشگاه تبدیل کند.

در زیر گفتگوی خبرنگار مهر، با سعید آذری در خصوص عملکرد تیم فوتبال، برنامه‌های برای این تیم در فصل جاری و آینده آن، تغییرات صورت گرفته در این باشگاه در 5 سال گذشته و اهدافش برای آینده آن را می‌خوانید:

* خبرگزاری مهر: بازگشت دوباره شما به ذوب‌آهن با شکست تیم فوتبال این باشگاه همراه شد، فکر می‌کنید دلیل آن باخت پس از پیروزی برابر استقلال چه بود؟
- سعید آذری: در باشگاه ذوب‌آهن به صورت علمی به این قضیه نگاه می‌کنیم، ذوب‌آهن 34 بازی در فصل گذشته انجام داد، دیدارهای، پلی‌آف و 10 بازی در این فصل را بازیکنان بدون ریکاوری انجام داده اند. همچنین در مقطع مهم نقل و انتقالات دست باشگاه باز نبود تا نفرات مدنظرش را جذب کند و با این شرایط وارد مسابقات شد. تمام اینها فشار مضاعفی را روی تیم ایجاد کرد.

* از دید شما ذوب‌آهن در این فصل، تیمی است که برابر استقلال بازی کرد یا تیمی که در تبریز شکست خورد؟
- درست است در بازی با استقلال بازیکنان فوق‌العاده ظاهر شدند و بازی زیبایی از خود به نمایش گذاشتند، اما همین فشار مضاعف در بازی با گسترش فولاد خودش را نشان داد. به نظرم توان بازیکنان ذوب‌آهن، همان عملکردی بود که برابر استقلال ارائه کردند، هرچند نباید آن برد نفرات تیم ما را مغرور می‌کرد ولی این اتفاق افتاد. جدا از خستگی، در بازی با گسترش فولاد بازیکنان فکر می‌کردند پیروز می‌شوند و همین تفکر روی عملکردشان تاثیر منفی گذاشت.
ضمن اینکه دو گل تیم گسترش را روی دو ضربه ایستگاهی و استثنایی دریافت کردیم، البته نمی‌خواهم ارزش کار تیم گسترش فولاد و رسول خطیبی سرمربی آن را پایین بیاورم زیرا ما بازی را باختیم و به آنها تبریک می‌گویم و در گام‌های بعدی باید آن شکست را جبران کنیم.

* در این شرایط این هفته دیداری حساسی با سپاهان دارید، در این بازی چه نتیجه‌ای را پیش بینی می‌کنید؟
- دربی‌ها شرایط خاص خودش را دارد و همیشه دیدارهای ذوب‌آهن با سپاهان مسابقات زیبا و جذابی بوده است. البته نباید حساسیت این بازی سنتی اصفهان را بالا برد، ولی فکر می‌کنم با توجه به شرایط ویژه تیم، بازیکنان انگیزه لازم برای ارائه یک بازی خوب را دارند و امیدوارم با تلاش مضاعف آنها، این بازی با برتری ذوب‌آهن به پایان رسیده و سه امتیاز آن را بدست آوریم. البته شاید در این چند سال ذوب‌آهن مقابل سپاهان نتایج خوبی نگرفته، اما امروز تیم تلفیقی از بازیکنان جوان و باتجربه را در اختیار دارد که می‌تواند در هر مسابقه‌ای عملکرد خوبی داشته باشد و به نتیجه مطلوبی برسد.

* در این شرایط تعطیلی لیگ می‌تواند به ذوب‌آهن کمک کند...
- قطعا در تعطیلات 15 روزه لیگ دنبال ریکاوری بازیکنان هستیم، احساسم این است بعد از اینکه برنامه‌های بوناچیچ را دریافت کنیم، باید بازیکنان چند روز خارج از محیط فوتبال و با خاموش کردن تلفن‌های همراه خود کاملا به استراحت بپردازند، زیرا به نوعی دچار تمرین یا مسابقه‌زدگی شد‌ه‌اند. پس از این استراحت اردوی خوبی برای آنها برگزار می‌کنیم. این تعطیلی و خصوصا تعطیلی نیم فصل می‌تواند به ساختار خسته تیم کمک کند.
احساسم این است ذوب‌آهن همیشه دارای بنیه قوی بوده و این تیم هم از این قاعده مستثنی نیست. در تیم ذوب‌آهن امروز هم بازیکنان و قهرمانان بزرگی حضور دارند که داشتن آنها آرزوی هر باشگاهی است؛ آنها امروز این قضیه را پذیرفته‌اند که ذوب‌آهن امسال باید جایگاهی آبرومند داشته باشد و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

* آیا برای این فصل کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا از لیگ یا قهرمانی در جام حذفی در اهداف‌تان قرار دارد؟
- اولین هدف ما ریکاوری و بازپروری بازیکنان و تیم است که باید از تعطیلی لیگ به بهترین شکل برای تحقق این مساله استفاده کنیم. سپس در هر دو عرصه لیگ و جام حذفی با قدرت مسابقات را ادامه می‌دهیم تا جایگاهی در شان و نام ذوب‌آهن بدست آوریم، هرچند در جام حذفی هم اگر با قدرت ظاهر شویم، شرایط خوبی داریم و می‌توانیم به مراحل پایانی صعود کرده و مقام خوبی را بدست آوریم.

* برای جذب بازیکن جدید جهت رفع نقاط ضعف تیم برنامه‌ای دارید؟
- قطعا با استفاده از نقطه نظرات مربی تیم، در تعطیلات نیم فصل با جذب نفرات جدید سعی در رفع نقاط ضعف تیم خواهیم کرد. متاسفانه به نظر می‌رسد در بحث جذب بازیکن و پر کردن فهرست تیم در فصل نقل و انتقالات، یک مقداری حرفه‌ای عمل نشده است، البته یکی دو بازیکن ما هم مصدوم شده اند که می‌توان آنها را کنار گذاشت و بازیکنان مدنظر کادر فنی را به خدمت گرفت. البته اگر بازیکن شایسته ایرانی در پست‌های مد نظر تیم وجود نداشت، از بازیکنان خارجی استفاده خواهیم کرد.

* امروز بعد از 5 سال به باشگاه برگشته‌اید، باشگاهی که با آن ذوب‌آهن سال 88 فاصله زیادی دارد، به نظر شما افت فنی باشگاه به خاطر مشکلات مالی بوده یا سوء مدیریت؟
- احساسم این است بعد از جدایی‌ام از ذوب‌آهن، قوانینی دست و پاگیری در بخش‌های دولتی و خصوصی حاکم شد. مصوبات مجلس باعث شد در زمان خسرو ابراهیمی باشگاه با چالش‌های جدی مواجه شد. البته به نظرم قبل از دوره ابراهیمی می‌شد عملکرد بهتری در مدیریت باشگاه داشت. بعد از اجرایی شدن این قوانین، مشکلات شدیدتری بوجود آمد و مدیرعامل قبل باشگاه هم در حد توان خود، تمام تلاشش را انجام داد تا ذوب‌آهن دچار مشکلات بیشتری نشود. البته آنچه من می‌بینم جای کار بسیاری در باشگاه وجود دارد که خیلی باید تلاش کرد و دوید. از همکارانم خواسته‌ام در حیطه‌های مختلف تخصصی به ما کمک کرده تا شرایط را تغییر داده و به ذوب‌آهن سال 88 برگردیم.

* چقدر زمان نیاز دارید تا ذوب‌آهن را به باشگاه موفق سال 88 باز گردانید، باشگاهی که اقداماتش زمینه‌ساز نایب قهرمانی تیم فوتبال آن در لیگ قهرمانان آسیا شد.
- برای اینکه به باشگاه ذوب‌آهن سال 88 بازگردیم، باشگاهی که در اکثر رشته‌های آن قهرمان ایران شده و به مسابقات آسیایی راه یافتند، کار بسیار سخت و دشواری پیش رو داریم. من این شرایط را دیدم و با توجه به بررسی تمامی جنبه‌ها مدیریت باشگاه را پذیرفتم و فکر می‌کنم بازگشت به آن روزهای موفق شدنی باشد. ضمن اینکه 6 ماه تا پایان فصل جاری و 3 فصل کاری دیگر باید تلاش کنیم تا بتوانیم بار دیگر ذوب‌آهن را به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسانیم، قطعا آن روز دیگر قهرمانی را از دست نخواهیم داد.

* چقدر امیدوارید بار دیگر ذوب‌آهن هم در لیگ و هم جام حذفی به یکی از مدعیان قهرمانی تبدیل شود؟
- هنوز مدیری در فوتبال ایران نتوانسته است آن افتخارات را تکرار کند. استقلال دو فصل پیش قهرمان جام حذفی و تیم سوم لیگ شد، اما ما با تفاضل گل و در آن بازی که همه از حاشیه‌هایش خبر دارند، قهرمانی را از دست دادیم، هر چند با قدرت قهرمانی جام حذفی را فتح کردیم. تکرار شدن آن افتخارات در شرایط فعلی توسط باشگاه ذوب‌آهن مشکل و سخت است، به قول بعضی‌ها حتی رویاپردازانه است، اما ما تمام تلاشمان را می‌کنیم ذوب‌آهن را به آن جایگاه بازگردانیم.

- به بازی فولاد با ذوب‌آهن در اهواز اشاره کردید، خیلی‌ها می‌گویند برخی عوامل مانع قهرمانی ذوب‌آهن در آن دوره لیگ شد، نمی‌خواهید به آن اتفاقات هم اشاره کنید؟
- صلاح نیست دیگر به گذشته برگردیم و آن بحث را دوباره پیگیری کنیم زیرا خیلی‌ها شرایط آن بازی را می‌دادند؛ حتی سازمان لیگ نیز به این نقطه نظر رسید که آن بازی شرایط عادی نداشت. من نمی‌خواهم به گذشته و اتفاقات آن توجه کنم زیرا شرایط دشوار و کار سختی پیش رو داریم اما برای بازگرداندن ذوب‌آهن به روزهای اوجش تمام تلاشم را به کار می‌بندم.

* روزی که رفتید این باشگاه در اکثر رشته‌ها آنهم در بخش قهرمانی حضور موفقی داشت اما امروز باشگاه تقریبا در حال تبدیل شدن به یک تیم فوتبال ذوب‌آهن است...
- در دراز مدت برای این مسئله برنامه داریم. یکی از سیاست‌های ما همین است زیرا اعتقاد دارم در بلند مدت باید ذوب‌آهن را از حالت تیم بودن، بیرون آمده و دوباره به یک باشگاه مطرح تبدیل شود. ورزش ایران وامدار باشگاه ذوب‌آهن است، باشگاه‌های که استعداد بسیاری پرورش داده، زیر ساخت آماده کرده، مربی و مدیر به فوتبال و ورزش ایران معرفی کرده و در رشته‌های مختلف به ورزش ایران در عرصه ملی و باشگاهی کمک کرده است. دنبال این هستم که ذوب‌آهن را در مفهوم کامل کلمه به یک باشگاه تبدیل کنم که انشاءالله این اتفاق بیافتد.

- اردشیر سعدمحمدی رئیس کارخانه ذوب‌آهن معتقد است تنوع ورزشی باید ایجاد شود اما بر اسابودجه زیرا کمتر باشگاهی می‌تواند در کنار فوتبال، در رشته‌هایی مانند بسکتبال و والیبال نیز هزینه‌های میلیاردی انجام داد، موضوعی که با دیدگاه شما متفاوت است...
- بنده هم با صحبت‌های سعدمحمدی صددرصد موافقم زیرا موفقیت رشته‌های مختلف در عرصه‌های بین المللی و جهانی باعث خوشحالی است اما این نگاه باید وجود داشته باشد که این موفقیت‌ها را نباید با افزایش بودجه در سازمان‌ها گره نزنیم. همچنین نباید این انتظار  را داشت ذوب‌آهن 8 میلیارد در والیبال یا 10 میلیارد در بسکتبال هزینه کند زیرا واقعا چنین توانی نداشته و به این سمت و سو هم نمی‌رویم. اعتقادم این است با یکی دو سال کار زیر ساختی و استفاده از نیروها و استعدادهای خود باشگاه، با شرایط بهتری ذوب‌آهن را از تیم به باشگاه تبدیل خواهیم کرد. بار دیگر تاکید دارم صددرصد با سعد محمدی موافقم و مطمئن باشید وارد چنین چرخه‌ای نخواهیم شد.

* در این شرایط باشگاه‌ ذوب‌آهن اصفهان چقدر بدهی دارد؟
- تا این لحظه فهرست خاصی را بصورت رسمی از بخش مالی باشگاه دریافت نکرده‌ام، اما براساس گفته‌های مدیران قبلی، ذوب‌آهن بین 10 تا 14 میلیارد بدهی دارد، البته هنوز فرصت نکرده‌ام بدهی‌ ها را به شکل طبقه بندی شده دریافت کنم، اما بدهی‌ها جزو تعهدات باشگاه است و باید پرداخت شود.

* در این شرایط قصد دارید در بخش‌های اداری و فنی باشگاه تغییرات ایجاد کنید یا با همین نفرات کار را ادامه می‌دهید؟
- به عقیده من عوض کردن نیروها، پاک کردن صورت مساله است. بهر حال کادرهای مختلف و نیروهایی که کنار آنها بوده‌اند، همگی برای موفقیت تیم زحمت کشیده‌اند. اگر جایی احساس کنیم، آن را تقویت می‌کنم. هرچند در بخش ساختار تیم‌ها طرفدار ثبات هستم و تحت هیچ شرایطی و خصوصا به این زودی، حاضر به ریسک نبوده که بخواهم تغییری ایجاد کنم. بویژه در این مدت دیدم افراد توانمندی در باشگاه حضور دارند و تنها باید حمایت از آنها را بیشتر کنم.

* در پایان آیا در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال که مهرماه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنید؟
- هنوز نامه‌ای به باشگاه در خصوص حضورم در مجمع فدراسیون فوتبال ارسال نشده اما امیدوارم این اتفاق بی‌افتد. البته من دنبال سمت نیستم اما اعتقادم این است در این مملکت با این همه نیروی خوب، استعداد و منابع، نفراتی باید در فوتبال بیایند که تاثیرگذار باشند. همچنین از استانداردهای بین‌المللی فوتبال و ورزش روز دنیا اطلاعات داشته تا به ورزش ایران کمک کنند.

کد خبر 2141591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha