۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۱۲

در شب 25 ذی القعده/

عاشقان خورشید ولایت در شب آفریده شدن زمین به زیارت می روند

عاشقان خورشید ولایت در شب آفریده شدن زمین به زیارت می روند

مشهد - خبرگزاری مهر: شب ۲۵ ذی القعده شبی است که زمین به اذن پروردگار از زیر آب چهره نمایان کرده و گسترده شد و شبی است که عاشقان خورشید ولایت به زیارت امام مهربانی ها می روند تا تجدبد میثاق کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در بیست و پنجم ذی القعده خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید و رحمت فراوانی در آن قرار داد و شب زیارتی خاص امام رضا(ع) هم می باشد که توصیه های زیادی از ائمه و بزرگان بر زیارت ایشان در این شب شده گفته و اند که زیارت در این روز گناهکار را از آتش و عذاب رهایی می بخشد.

زهرا امیری محقق و کارشناس دینی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: بیست و پنجم ماه ذی القعده روز زیارتی ویژه امام رضا(ع) است که مصادف با دحو الارض است.

امیری تصریح می کند:25 دی القعده روزی است که امام رضا(ع) از مدینه به سمت مرو به قصد گسترش دین و جلوگیری از توطئه دشمنان حرکت کردند.

وی عنوان می کند: امام رضا (ع) با آمدن به سمت مرو معارف اسلامي را نشر و گسترش دادن و از خیلی از فرقه های انحرافی که از نبود یک راهنمای به حق برای مردم و فضای غبار آلود آن روزسوءاستفاده کرده بودن جلوگیری کردند.

امیری می گوید: در فضایی که دین مردم به مسیر انحراف کشیده شده بود و باور های غلط جای اعتقادات عمیق و صحیح را گرفته بود امام رضا(ع) با حرکت خود در جای جای مسیرشان معارف اسلامی را بازگو و از اعتقادات باطل جلوگیری کردند.

وی با اشاره به گسترش معارف دینی توسط آن حضرت اظهار می کند: حرکت امام به سمت نشر دین با روز گسترده شدن زمین یکی است و شاید این از عواملی است که این روز را روز زیارتی مخصوص ایشان نامیدند تا مردم با توجه به این امر با زیارت ایشان به نحوی تشکر قلبی خود را ابراز کنند.

وی تصریح می کند: زیارت در لغت به معنای دیدن کردن و به دیدار کسی رفتن و در فرهنگ مذهبی به معنای نوعی دیدار خاص توام با اکرام از قبور بزرگان دینی است که حقایق معنوی خاصی دارد.

امیری تصریح می کند: شیخ عباس قمی هم در کتاب وقایع الایام و مفاتیح الجنان خود به اهمیت و فضیلت زیارت امام رضا(ع) در روز های 23 و 25 ذی القعده تاکید کرده است.

وی با اشاره به كتاب اقبال‌الاعمال سيد ابن طاووس می گوید: ایشان می گوید"من در كتاب‌هاي بزرگان ديدم كه براي روز 25 اين ماه مساله‌ مخصوص امام رضا(ع) را مطرح كرده‌اند اگر در نزديك حرم هستيد به حرم مشرف شويد و اگر از آن دور هستيد و در هر جاي دنيا زندگي مي‌كنيد آن روز را با عنوان روز زيارتي مخصوص امام رضا(ع) توجه داشته باشيد".

این محقق و کارشناس دینی ابراز می کند: رسول خدا (ص) درباره زیارت حضرت رضا(ع) می فرمایند: "به زودی پاره تن من در زمین توس دفن می شود، هر غمناک و محزونی که او را زیارت کند، بدون شک خداوند غم و اندوه او را برطرف می سازد و هر گنهکاری که او را زیارت کند، بدون شک خداوند گناهان او را می آمرزد".

وی اظهار می کند: همچنین خود امام رضا(ع) هم فرمودند: " هر امامی را در گردن پیروانش عهدی است كه وفای به آن عهد جز با زیارت قبور آن امامان تمام و كامل نمی شود و هر که مرا در غربت زیارت کند در قیامت در سه جا به فریادش می رسم".

امیری با اشاره به تاکید آیت الله بهجت به زیارت امام رضا(ع)عنوان می کند: ایشان زیارت امام رضا (ع) از زیارت امام حسین(ع) بالاتر می داند چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین(ع) می‌روند ولی فقط شیعیان به زیارت حضرت امام رضا(ع) می‌آیند.

این کارشناس و محقق دینی می افزاید: بر اساس روایات دحو الارض روزی است که زمین از زیر آب بیرون آمد و گسترده شد و در لغت هم به معنای گسترش زمین است.

امیری عنوان می کند: براساس آیه 30 سوره نازعات دراین روز، بخش هایی از کره زمین که سراسر از آب بود شروع به خشک شدن نمود تا کم کم به شکل امروزی درآمد.

وی ابراز می کند:مطابق روایات اولین نقطه ای که در روز دحو الارض از زیر آب بیرون آمد خانه خدا در مکه بوده است.

این محقق و کارشناس دینی اظهار می کند: غیر از دحو الارض وقایع دیگری نیز در این روز رخ داده است و به همین علت اهمیت آن را بیشتر می کند از جمله خروج رسول خدا(ص) از مدینه به همراه حاجیان به سوی مکه، برای حجة الوداع که حضرت فاطمه زهرا(س) هم به همراه ایشان بوده اند.

امیری می گوید: در روایتی دیگر هم قیام حضرت مهدی(عج)، میلاد حضرت ابراهیم و میلاد حضرت عیسی را در همین روز دانسته اند.

وی در پایان اظهار می کند: در مذهب شیعه بیش از همه به زیارت و اهمیت آن سفارش شده و در بین فرق و مذاهب مسلمان، تنها وهابیت که یکی از فرقه های انحرافی است بر این اعتقادند که زیارت قبور حرام است.

سید ابن طاووس  با اشاره به تقارن روز زیارتی امام رضا(ع) با روز دحوالارض در 25 ذي القعده در کتاب خود می گوید: بزرگان دين بهترين اعمال را در اين روز، زيارت امام رضا (ع) مي‌دانند؛ چرا كه امام رضا (ع) موضوع توجه به دين را در حيطه‌ خاور دور شروع كردند همانند روز دحوالارض كه زمين از يك نقطه از زير آب خود را بيرون كشيد امام رضا (ع) نيز اسلام را در بخش خاور دور به طور گسترده نشان دادند.

آقای مهربان من می خواهم در شب تولد زمین نایب الزیارت تمام آنهایی شوم که آرزوی زیارت تو را دارند خوشا به حال کبوتران حرمت که زودتر از همه اهالی زمین به پابوست آمده اند، زمین به خاطر وجود مبارک شماست که موجودیت گرفت.

....................

 گفتگو: ملیحه زرین پور

 

 

 

کد خبر 2145820

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha