۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۴۷

خواجه به مهر مطرح کرد:

اعتراض نسبت به سبوس گیری نان/ سبوس‌گیری راه حل حذف اسید فیتیک از آرد نان نیست

اعتراض نسبت به سبوس گیری نان/ سبوس‌گیری راه حل حذف اسید فیتیک از آرد نان نیست

اصفهان - خبرگزاری مهر: مدیر اجرایی اتحادیه نانوایی‌های استان اصفهان گفت: نسبت به سبوس گیری نان معترضم زیرا سبب حذف اسیدفیتیک از آرد گندم می‌شود اما سلامتی مصرف کنندگان نان را به خطر انداخته است.

محمدرضا خواجه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سبوس گیری در حالی انجام می‌شود که این کار سبب حذف اسید فیتیک از غلات و عامل آزاد شدن املاح و ویتامین‌های موجود در غلات و جذب بدن می‌شود و از این طریق دولت به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک کرده است.

وی بیان داشت: مسئولان با ترجیح دادن سلایق مردم به جای سلامت مصرف کنندگان نان دستور حذف سبوس‌گیری را در حالی صادر کردند که نان سفید به عامه مردم تحویل دهند.

مدیر اجرایی اتحادیه نانوایی‌های استان اصفهان یادآورشد: تنها راه حل حذف اسید فیتیک از آرد گندم این است که نانواها به جای سبوس گیری از خمیر مایه استفاده کنند و فرآیند تولید خمیر مایه را به جای 20 دقیقه دو ساعت انجام دهند.

دولت باید مشکلات کیفی نان ملی را رفع کند

وی ابراز داشت: دولت باید مشکلات کیفی نان ملی را رفع کند و نرخ نان را باید براساس تورم سالیانه سنجیده و اعلام کند.

مدیر اجرایی اتحادیه نانوایی‌های استان اصفهان گفت: مصرف روزانه نان هر ایرانی برابر با 600 گرم است و این در حالی است که بر اساس استانداردهای جهانی هر نفر باید روزانه 10 واحد نان مصرف کنند که هر واحد برابر با 30 گرم یعنی معادل 300 گرم در روز است.

وی با اشاره به اینکه مزیت نان‌های تیره بیش از نان‌های سفید است زیرا که سبوس موجود در این نان‌ها ضمن ارزش غذایی که به آن می‌دهد سطح سلامتی مصرف کننده را ارتقا  می‌دهد و افزود: برخلاف ذهنیت غلطی که در بین عامه مردم ایجاد شده نان‌های تیره غنی‌تر و سالم‌تر است.

 مدیر اجرایی اتحادیه نانوایی‌های استان اصفهان با بیان اینکه مصرف نان هر ایرانی باید به اندازه دو عدد نان تافتون باشد، ادامه داد: ایرانیان نسبت به جوامع غربی در سال، 210 کیلو نان مصرف می‌کنند که این امر در اروپا و امریکا به 70 کیلوگرم در سال می‌رسد.

وی ادامه داد: استفاده از جوش شیرین در نان بیشتر به منظور پوک کردن نان استفاده می‌شود و این در حالی است مضرات بسیاری برای مصرف کنندگان به بار می‌آورد و سبب تغییر ph (اسید خون) می‌شود که برای فرد آسیب‌زا است و باید خمیر مایه جایگزین آن شود.

خواجه با تائید مضرات جوش شیرین در نان اظهار داشت: جوش شیرین در نان مانع آزادی املاحی همچون آهن، فسفر، روی و منیزیم می‌شود و به مرور سبب کمبود این دسته از ویتامین‌های در بدن فرد می‌شود.

وی گفت: سبوس گرفته شده از گندم غذای حیواناتی همچون گاو می‌شود و این در حالی که پخت نان با سبوس ارزش غذایی و سلامتی که برای مصرف‌کننده به بار می‌آورد بسیار ارزشمند است.

مدیر اجرایی اتحادیه نانوایی‌های استان اصفهان ارتقاي كيفيت نان و پخت مرغوب آن را به آرد مناسب، قيمت مورد رضايت، آموزش به صاحبان واحدهاي پخت نان عنوان كرد و گفت: با اين وجود، بي توجهي به قشر نانوا، ناخودآگاه بر كيفيت كار تاثير می‌گذارد.
 

کد خبر 2146748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha