۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۲۰

عوامل زمانی و مکانی موثر در مطالعه و یادگیری کودکان/ لزوم آموزش برنامه ریزی به کودکان

عوامل زمانی و مکانی موثر در مطالعه و یادگیری کودکان/ لزوم آموزش برنامه ریزی به کودکان

والدین باید سعي كنند روش برنامه ريزي در مطالعه و یادگیری را به كودك خود بياموزند و البته اگر كودك در هنگام آموزش با مزاحمت مواجه شود، حتي بهترين برنامه هاي آموزشي هم نمي تواند موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از دغدغه های والدین عدم تمرکز کودکان در مطالعه و یادگیری است، چرا که این امر روند درسی آنها را مختل می کند. اما اينكه یک كودك تمركز فكر ندارد، آموخته ها را زود فراموش مي كند و تمايلي به درس و مشق ندارد، علت هاي زيادي دارد و البته به همان اندازه هم راه چاره دارد.

اول بايد بررسي شود كه آيا شرايط خارجي و فضاي آموزشي براي کودک به اندازه كافي مهيا و مناسب است.  در اين مبحث توصيه هاي مفيدي ارائه مي شود كه بتوانيد با آنها ذهن هوشيار كودك خود را فعال كنيد.

به كودك خود كمك كنيد
سرزنش هيچ كمكي به كودك نمي كند و فقط باعث مي شود كه تصويري منفي از خودش پيدا كند. بهتر است با او در اين مورد صحبت كنيد كه چگونه تقسيم كار كند و به طور مفيد و موثر براي خودش برنامه ريزي داشته باشد. سعي كنيد با انجام تشويق هاي به موقع توانايي هاي كودك را تقويت كنيد او را به خاطر ناتواني هايش سرزنش نكنيد.

محلي براي درس خواندن
كودك بايد تا جايي كه ممكن است محل مشخصي براي درس خواندن داشته باشد كه تمام و سايل مورد نيازش براي اين كار در دسترش باشد. بهترين مكان اتاق خود اوست. به اين ترتيب جابجا كردن هاي بي مورد كيف و كتاب حذف مي شود و همه چيز از خط كش گرفته تا مداد و دفتر در دسترس او قرار مي گيرد. حسن ديگر اين كاراين است كه كودك مي تواند برنامه آموزش خود را زمان بندي كند و موقع درس خواندن به محل تعيين شده خود برود و نيز در آخر هفته يا اوقاتي كه ميهمان مي آيد كودك مي تواند در يك محل خلوت فكر خود را روي درس متمركز كند.

يك اتاق كار كامل چگونه جايي است؟
كودك طي ساليان متمادي ساعت هاي زيادي براي آموزش پشت ميز مي نشيند، پس همين ميز كار است كه شرايط مكان درس خواندن را مشخص مي كند. محل كار بايد با نيازمندي هاي كودكتان متناسب باشد نه با ذوق و سليقه دیگران. اين كودك است كه بايد در محل كار خود احساس آرامش داشته باشد نه والدين.

بر همین اساس باید دقت شود كه محل كار كودك  ويژگي هایی را داشته باشد. یک ميز مناسب ميزي است كه همراه با كودك رشد كند به عبارتي ديگر ارتفاع ميز قابل تنظيم باشد و سطح آن به اندازه كافي براي كار و سيع باشد. حالت نشستن در يادگيري موثر است. ارتفاع صندلي هم بايد قابل تنظيم باشد. پاي كودك بايد به زمين برسد. بهتر از همه صندلي هايي هستند كه در ساخت آنها وضعيت استخوان بندي و ستون فقرات انسان منظور شده، در نشستن هاي طولاني مدت ايجاد خستگي نمي كنند و از تغيير شكل ستون فقرات و اندام هاي بدن پيشگيري مي كنند.

وسايل اصلي كه بيشتر اوقات هنگام درس خواندن مورد نياز هستند مانند كاغذ،دفتر،مداد و مداد رنگي و...بايد هميشه در دسترس باشد.گرچه نور طبيعي بهترين منبع نور است ولي در هر حال ميز كاربه يك چراغ مطالعه هم نياز دارد. بهترين مسير نور دهي براي بچه هاي راست دست از بالاي شانه چپ آنها و براي بچه هاي چپ دست از بالاي شانه راست آنها ست.

هر كاري در موقع خود
چه زماني براي انجام تكاليف مدرسه و درس خواندن مناسب است؟هنگامي كه كودك از مدرسه بر مي گردد بايد اول كمي استراحت كند،غذايش را با آرامش صرف كند و فرصت كافي براي حرف زدن و بيان آنچه كه در دل دارد به او داده شود. مي تواند كمي هم بازي كند ولي نبايد دير وقت و شب درس و مشق را شروع كند.بهترين ساعت آموزش در كودكان متفاوت است ولي به طور معمول بيشترين كارآيي در هنگام عصر يا اول غروب است.اين نكته هم مهم است كه كودك هميشه در همان ساعت معين و برنامه ريزي شده درس بخواند.

كودك چند درصد كارهايي را كه شروع كرده متوقف مي كند و بعد از مدتي آن را تمام مي كند يا اصلا دنبالش را نمي گيرد؟كتابي را باز مي كند و بعد از خواندن چند سطر آن را باز مي گذارد و دنبال كار ديگري مي رود و يادداشت هاي نيمه كاره مدام ازاين گوشه ميز به گوشه ديگر مي رود. عوامل انحراف توجه فراوان است. بازديد سرزده يك دوست، منتظر ماندن براي گفتگوي اينترنتي، نوشتن تبريك تولد براي مادر بزرگ، استفاده از هواي مناسب براي يك سفر تفريحي با دوستان. كودكان هم اغلب برنامه هايي فراتر از توان خود پيش بيني مي كنند و مانند آدم بزرگ ها با اين احساس آشنا هستند كه كلي زحمت كشيده اند ولي باز هم به آن كاري كه مي خواستند نرسيدند.

زمان آموزش هم مانند محل آموزش بايد با دقت كافي انتخاب شود.به طور اساسي بايد بين برنامه ريزي كلي و برنامه ريزي دقيق تفاوت قائل شد. برنامه ريزي كلي آموزش شامل مقاطع زماني بلند مدت مثلا چندين هفته مي شود. سعي كنيد روش برنامه ريزي را به كودك بياموزيد. اگر كودك در هنگام آموزش با مزاحمت مواجه شود،حتي بهترين بر نامه هاي آموزشي هم نمي توان موثر باشد و زمان بيهوده تلف خواهد شد.

استراحت در بين آموزش معمولا فراموش مي شود،در حالي كه از عوامل مهم موفقيت است.تلاش بيش از حد و بدون استراحت احتمال اين خطر را دارد كه كودك در پايان برنامه آموزش همه آموخته ها را فراموش كند و آخرين بخش آموخته ها را فقط به صورت سطحي به ياد آورد. زمان آموزش فعال و استراحت در بر نامه ريزي آموزشي بايد به طور متناوب لحاظ شوند والدين معمولا اين اشتباه را تكرار مي كنند كه كودكان را براي تمام كردن تكاليف تحت فشار قرار مي دهند.

عدم توجه به اينكه كودك پس از فعاليت آموزشي به استراحت نياز دارد، نتيجه مثبتي نخواهد داشت. وقتي افكار كودك آشكارا متوجه درس نيست و نمي تواند فكر خود را متمركز نمايد يا آثار خستگي در چهره او نمايان مي شود موقع قطع درس و شروع استراحت است.

کد خبر 2150904

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha