۲۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۱

نویسنده جوان نیوزیلندی جایزه من بوکر 2013 را به خانه برد

نویسنده جوان نیوزیلندی جایزه من بوکر 2013 را به خانه برد

معتبرترین جایزه ادبی بریتانیا، به رای گروه داوران، با انتخاب النور کاتون نویسنده جوان نیوزیلندی راهی این سرزمین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، کتاب «شخصیت‌های پرفروغ» نوشته این نویسنده 28 ساله موفق شد تا با کنار گذاشتن «به اسم‌های تازه نیاز داریم» نوشته نوویولت بولاوایو، «خرمن چینی» نوشته جیم کریس، «زمین پست» نوشته جومپا لاهیری، «قصه‌ای برای بودن در زمان حال» نوشته راث اوزکی و «وصیت نامه مریم» نوشته کالم توییبین، این جایزه 50 هزار پوندی را به خانه ببرد.  

این نویسنده نیوزیلندی سه‌شنبه شب در مراسم اهدای جایزه بوکر که توسط همسر پرنس چارلز به وی اهدا شد، دوبار رکوردهای جایزه بوکر را شکست: یک بار رکورد جوان‌ترین برنده این جایزه 45 ساله را شکست و آن را به نام خود کرد و بار دیگر رکورد نوشتن بلندترین رمان برنده این جایزه را شکست و با رمان 832 صفحه‌ای خودش، این رکورد را نیز به نام خود ثبت کرد.

در حالی که حتی تا روز پیش از اعلام نام اسامی تصور می‌رفت جیم کریس نویسنده منتخب گروه داوری باشد، اما النور کاتون موفق شد تا نویسندگان صاحب‌نام رقیب خود را پشت سر بگذارد. این در حالی است که دو نویسنده از فینالیست‌های امسال پیش از این نیز به فهرست نهایی بوکر راه یافته بودند که شامل جیم کریس در سال 1997 با کتاب «قرنطینه» و توییبین سال 1999 با «کشتی فانوس ‌دار آب ‌های سیاه» و سال 2004 با «استاد» بود.

با این حال رئیس گروه داوری گفت تنها دو ساعت زمان لازم بود تا گروه داوری از میان فهرست نهایی، برنده را انتخاب کند و حتی نیاز به رای گیری نیز نبود، زیرا همه متفق‌القول این اثر را به عنوان بهترین اثر فینالیست این جایزه شناخته بودند. وی افزود: ... و در انتها همه ما از این تصمیم خوشحال بودیم.

کاتون با این رمان موفق شد تا رکورد کتاب هیلاری مانتل یعنی «تالار گرگ» را نیز بشکند. این رمان که سال 2009 برنده جایزه بوکر شده بود با 672 صفحه طولانی‌ترین برنده بوکر لقب گرفته بود و پس از آن کتاب «دارایی» نوشته ای. اس. بیات با 624 صفحه در مقام دوم قرار داشت.

کاتون دومین نویسنده نیوزیلندی است که این جایزه را دریافت کرده و پیش از او کری‌ هالم در سال 1985 برای «مردم قوی» این جایزه را به نیوزیلند برده بود.

این نویسنده جوان وقتی 25 ساله بود شروع به نوشتن این رمان کرد و در رمان قرن نوزدهمی‌اش به مسئله جستجو برای یافتن طلا پرداخت. او نام خود را به عنوان آخرین برنده بوکر با قوانین قدیمی‌اش ثبت کرد، زیرا از این پس این جایزه دیگر تنها شامل کشورهای مشترک المنافع نمی‌شود و همه نویسندگان انگلیسی زبان می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.

رابرت مک فارلین نویسنده و منتقدی که ریاست این دوره جایزه را برعهده داشت، گفت: از این پس باید تلاش زیادی برای کشف بهترین کتاب‌های انگلیسی زبان صورت بگیرد و جایزه‌ای که تاکنون در قالب کشورهای مشترک‌المنافع اهدا می‌شد، از این پس همه مرزها را درمی‌نوردد.

هریک از نویسندگانی که به فهرست نهایی این رقابت راه یافته بودند نیز یک جایزه 2500 پوندی دریافت کردند و یک نسخه جلد شده ویژه از کتابشان به آنها اهدا شد.

کد خبر 2156914

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha