۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۰۳

مهر گزارش می دهد؛

داستان تعیین تکلیف مدیریت پایانه و بازارچه مرزی قصرشیرین/ مرز پرویز خان در چند راه انتخاب مدیریت

داستان تعیین تکلیف مدیریت پایانه و بازارچه مرزی قصرشیرین/ مرز پرویز خان در چند راه انتخاب مدیریت

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: بازارچه و پایانه مرزی پرویزخان نقش شاهرگ حیاتی صادرات و واردات استان کرمانشاه را بازی می کند شاهرگ خون رسانی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دچار بی نظمی است اما با همین شرایط هم خاطرخواه مدیریت آن زیاد است.

به گزارش خبرنگار مهر، شاهرگ حیاتی اقتصاد استان کرمانشاه مخصوصا در حوزه صادرات و واردات، بازارچه ها و پایانه های مرزی این استان هستند که این روزها در مرکز توجه مسئولین اجرایی و اقتصادی کرمانشاه قرار گرفته اند.

بازارچه های مرزی که تقریبا همه مسئولین استان بر نا بسامانی آنها اذعان دارند اما همین مراکز حیاتی صادرات و واردات با وضعیت فعلی خودش نیز خاطر خواه پیدا کرده است. چون به هر حال بازارچه های هستند و درآمدزایی قابل توجهی که خواهند داشت.

هم اکنون مدیریت بازاچه های مرزی استان را استانداری با کار اجرایی سازمان همیاری شهرداری های استان کرمانشاه بر عهده دارد و ظاهرا استانداری کرمانشاه نیز تصمیم گرفته است برای  بهبود وضعیت بازار های مرزی فکری اساسی کرده و از کنترل بر درآمد های آن چشم پوشی و مدیریت را به گمرک جمهوری اسلامی ایران واگذار کند.

دست اندرکاران گمرک هم که میل مشهود آنها به پذیرش اداره امور بازارچه های مرزی یک تیم از مدیران ستادی گمرک جمهوری اسلامی را به کرمانشاه کشانده بود، توسط مدیران خود در جلسه ای که با حضور مسئولین استانی در فرمانداری قصر شیرین برگزار شد بارهااعلام آمادگی خود را برای در دست گرفتن نبض اقتصاد کرمانشاه اعلام کردند.

یک اعلام آمادگی که همراه بود با انتقادات شدید از وضعیت بازارچه مرزی پرویزخان و وعده هایی برای ساماندهی آن در آینده نزدیک.

گمرک توانایی ساماندهی مرز پرویزخان را دارد

در همین ارتباط مشاور ویژه رئیس کل گمرک ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر پایانه مرزی باید یک سری زیرساخت های حیاتی را داشته باشد تا بتواند به فعالیت خود ادامه بدهد که در پایانه مرزی پرویزخان چنین شرایطی وجود ندارد.

غلامرضا ملکی گفت: گمرک یک چارچوب و نظم خاص ناشی از قوانین مشخص دارد که می تواند رفت و آمد ها را کنترل کند و نظارت کافی را داشته باشد.

وی ادامه داد: در مدریت بازارچه ها گمرک با استفاده از قوانین عام و کلان کار را مدیریت خواهد کرد و وارد جزئیات نخواهد شد.

وی افزود: وضعیت مرز قصر شیرین با سایر مرزهای کشور متفاوت است، در همه مرزها گرک و بازارچه جدای از هم هستند اما اینجا گمرک و بازارچه در دل هم قرار دارند.

وی گفت: آماده پذیرش مدیریت بازارچه ها هستیم و نسبت به ساماندهی آن اقدام خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این اعلام آمادگی گمرک برای پذیرش مدیریت بازارچه ها بر اساس توافقی است که در کمیسیون امنیت ملی مجلس با رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی انجام شده و استانداری کرمانشاه هم در جلساتی جداگانه ساز و کار انتقال مدیریت بازارچه های مرزی از سازمان همیاری شهرداری ها به گمرک را پیش بینی کرده است.

موضوعی که چندی پیش نیز مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه و نماینده مردم سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلان غرب نیز در گفتگوهایی جداگانه با خبرگزاری مهر از انجام آن خبرداده بودند.

ماده 12 قانون نظارت بر مرزها برای پرویزخان اعمال خواهد شد

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به خبرنگار مهر گفت: حضور مسئولان کشوری و استانی در شهرستان قصر شیرین برای رسیدگی به درخواست ها و  مطالبات مردم ین شهرستان مقدمه خوبی برای ساماندهی وضعیت مرز بود.

فتح الله حسینی گفت: در جلسه ای که در محل پایانه مرزی خسروی با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد مقرر شد  که اعمال ماده 12 گمرکات را برای پرویزخان داشته باشیم  که طبق آن گمرک نقش نظارتی و مدیریتی را بر عهده بگیرد و بی نظمی های موجود در بازارچه مرزی پرویز خان را حل کند.

وی در ادامه به سوله بزرگی که در بازارجه و به صورت اختصاصی احداث شده اشاره کرد و گفت: این سوله بدون هماهنگی و به صورت شخصی ایجاد شده و باید به صورت قانونی پیگیری شود.

به هر حال ظاهرا بحث واگذاری مدیریت بازارچه های مرزی قصرشیرین به گمرک جدی است و بر اساس برخی اخبار تا پایان سال انجام خواهد شد. جای این امیدواری وجود دارد که این موضوع مقدمه ای برای بهبود وضعیت داد و ستد و اقتصاد شهرستانهای مرزی و استان کرمانشاه باشد.

کد خبر 2176499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha