۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۰

مهر گزارش می دهد؛

بی‌تقصیرترین بدهکاران پشت مرز بسته خسروی/ هتل‌های قصرشیرین در یک قدمی مزایده

بی‌تقصیرترین بدهکاران پشت مرز بسته خسروی/ هتل‌های قصرشیرین در یک قدمی مزایده

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: مردم مرزنشین قصرشیرین که در مسیر راه کربلا به تشویق مسئولان برای احداث هتل، وامهای سنگین گرفته اند شاید بی تقصیرترین بدهکاران بانکی باشند که با بسته شدن مرز، زندگی آنها نیز زیر جریمه های سنگین بسته شده و در یک قدمی مزایده بانکی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مرز خسروی در استان کرمانشاه نزدیک ترین نقطه به عتبات عالیات و کربلای معلی است. جایی که سالیان سال زائران و مسافران به کشور عراق این مسیر را برای تردد انتخاب می کردند.

مرزی که به گفته مسئولین ظرفیت تردد روزانه دست کم ۱۰ هزار نفر را دارد.

این مرز همچنین به دلیل شرایط ویژه منطقه ای و جغرافیایی نقطه مناسبی برای تجارت و بازرگانی است.

ورشکستگی هتل هایی که به تشویق مسئولان ساخته شدند

در همین راستا و به تشویق دستگاه های مربوطه از جمله میراث فرهنگی، گردشگری و  صنایع دستی و سازمان حج وزیارت در زمان بازگشایی مرز خسروی و با هدف ارائه خدمات مناسب و در خور شان زائران عتبات عالیات نسبت به احداث ۱۳ هتل و زائرسرا در شهرهای قصرشیرین و خسروی توسط بخش خصوصی اقدام شد که مدتی نیز مأمن مسافران و زائران سراسر کشور در شهر مرزی قصر شیرین بودند.

اما به هر طریق و با به وجود آمدن شرایط  امنیتی نامطلوب در كشور عراق و بروز چند حمله تروریستی به اتباع ایرانی و كاروان های حامل زائرین عتبات عالیات شاهد انسداد مرز خسروی بر روی زائران و انتقال این تردد از مسیر مهران در ایلام بودیم.

htl_483df746-6675-4952-8900-65f84feb65c9.jpg

درنتیجه مراكز اقامتی تازه تأسیس در قصرشیرین با وجود سرمایه گذاری هنگفت توسط بخش خصوصی و علاقه مندان به خدمتگزاری زوار اهل بیت(ع) به حالت تعطیل درآمدند.

 به طوری كه در این زمینه صاحبان هتل ها و دیگر اماكن اقامتی؛ بدون هیچ قصوری با مشكل بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی و اخطار های مكرر و صدور اجرائیه از جانب بانك های عامل مواجه شده و همگی در آستانه ورشكستی قرار گرفتند.

تمام این شرایط شاید فرصتی برای دولتمردان کشور است تا وعده های خود در راستای حمایت از مرزنشینان، سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت از مردم شجاعی که آغاز و پایان جنگ را لمس کرده اند، را عملیاتی کنند.

نماینده مردم شهرستانهای سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلان غرب در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: مردم شهرستان قصر شیرین و بسیاری از کسانی که اقدام به احداث هتل کرده اند هیچ تقصیری در بسته شدن مرز و توقف تردد مسافران ندارند و اکنون که آنها به گرفتن وامهای سنگین تشویق شده اند باید در این شرایط ویژه نیز حمایت و کمک شوند.

دولت برای بخشودگی جرایم سرمایه گذاران هتلهای قصرشیرین تصمیم بگیرد

فتح الله حسینی اظهار داشت:  بسیاری از این سرمایه گذاران در گذشته های دور نیز از میزبانان زوار حسینی بوده اند و باید در این شرایط دشوار فکری برای سرمایه آنها کرد که در حال از دست رفتن است.

وی ادامه داد: بارها این موضوع را با معاون اول رئیس جمهور مطرح کرده ایم که این سرمایه گذاران هیچ قصوری در بازپرداخت تسهیلات ندارند و بنا به شرایط باید با بخشودگی جرائم تأخیر و دیرکرد پرداخت به آنها کمک کرد.

نماینده مردم شهرستان قصرشیرین در خانه ملت گفت: دولت و بانکها همچنین می توانند با تقسیط مجدد بدهی مراکز اقامتی قصرشیرین قدمی در راستای جلوگیری از ورشکستگی آنها بردارند.

به گزارش مهر، هتلداران شهرستان قصر شیرین در شرایطی که برای آنها به وجود آمده است تنگنای مالی شدیدی را تجربه می کنند در حالی که خود نقشی در وضعیت به وجود آمده نداشته اند و تنها با هدف خدمت به زائران و رونق بخشی به اقتصاد و گردشگری شهرستان مرزی و جنگ زده قصرشیرین به عرصه آمده اند.

IMAGE635166519784676918.jpg

بسته شدن مرز زندگی مارا هم بست

یکی از هتلداران شهرستان قصر شیرین در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: از روزی که مرز بسته شده است توانایی بازپرداخت اقساط را نداشتیم که هیچ، حتی زندگی ۵ خانواده ای که روی این هتل می چرخید نیز لنگ مانده است.

نورایی گفت: از آن روز تا به حال حدود یک میلیاردتومان جریمه دیرکرد وام برای ما در نظر گرفته اند و این یعنی باید اموالمان را به مزایده بگذاریم تا بدهی بانک را پرداخت کنیم.

وی افزود: من از کودکی خاطرم هست که ساختمان قدیمی ما توسط پدرم در اختیار زائران قرار می گرفت. بعد از اعلام اعطای تسهیلات اقدام به گرفتن وامهای سنگین برای ساخت این هتل ها کردیم ولی با بسته شدم مرز زندگی ما هم بسته شده است.

بر اساس این گزارش مسئولین استان کرمانشاه مکاتبات زیادی با بانکها و مسئولین کشوری برای چاره اندیشی به حال این هتل داران داشته اند اما تاکنون اقدام موثری از سوی دولت و بانک ها انجام نشده است و هتل های قصرشیرین در یک قدمی مزایده قرار دارند.

مصوبه هیأت وزیران برای هتلهای مسیر راه کربلا روی زمین مانده است

گرچه در اردیبهشت ماه سال ۹۰ هیئت وزیران مصوب کرد که چیزی حدود ۲۰ میلیارد ریال برای پرداخت سود و جرائم دیركرد تسهیلات بانكی پرداخت شده به هتل های مذكور در راستای خروج از بحران پرداخت شود اما نه تنها تاکنون این مصوبه روی زمین مانده است بلکه بعید به نظر می رسد که دیگر مبلغ مذکور هم دردی را دوا کند.

نماینده مردم شهرستان سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلان غرب در این رابطه گفت: از طریق مجلس و کمیسیون های مربوطه و با رایزنی با بانک های عامل و همچنین معاون اول رئیس جمهور به دنبال این موضوع هستیم که مصوبه سال ۹۰ را با یک به روز رسانی که مشکل این سرمایه گذاران را برطرف کند، اجرایی کنیم.

حسینی تأکید کرد: تا مشخص شدن تکلیف این وضعیت باید از هرگونه اقدامی مثل مزایده و ... جلوگیری شود که در غیر این صورت دیگر قصرشیرین حتی با بهبود شرایط هم توانایی بنای مجدد چنین وضعیتی را نخواهد داشت.

کد خبر 2426749

برچسب‌ها