۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۹:۲۲

هفته کتاب و سرانه مطالعه در کودکان و نوجوانان/2

میرکیانی: کتاب خوب، مخاطب خود را پیدا می‌کند

میرکیانی: کتاب خوب، مخاطب خود را پیدا می‌کند

نویسنده مجموعه «قصه ما مثل شد» »، به‌روز شدن نویسندگان را ضروری دانست و افزود: نویسندگان ما باید بتوانند فضای تازه‌ای خلق کنند نه این‌که تصور کنند هنوز در همان فضای 20 سال پیش زندگی می‌کنند پس در همان حال و هوا بنویسند وگرنه کتاب خوب، مخاطب خود را پیدا می‌کند.

محمد میرکیانی، نویسنده حوزه نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه کتاب خوب، همچنان پرمخاطب است، گفت: من با این مساله که سرانه مطالعه در کشور ما پایین است مخالفم به این خاطر که کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی اگر خوب و خواندنی باشد، مخاطب خود را پیدا می‌کند. مشکل اصلی صنعت نشر ما توزیع است نه پایین بودن سرانه مطالعه.

نویسنده مجموعه «قصه ما مثل شد»، به‌روز شدن نویسندگان را ضروری دانست و افزود: نویسندگان ما باید بتوانند فضای تازه‌ای خلق کنند نه اینکه تصور کنند هنوز در همان فضای 20 سال پیش زندگی می‌کنند پس در همان حال و هوا بنویسند و انتظار داشته باشند که بچه‌ها بخوانند و لذت ببرند.

به گفته میرکیانی، تعدادی از نویسندگان دنبال بالا بردن تعداد عناوین و جلدهای کتاب‌هایشان هستند. در صورتی‌که بچه‎‌ها باید کتاب را در دست خود احساس کنند. من هم می‌توانسم در مجموعه «قصه ما مثل شد»، تنها 10 قصه بیاورم اما 22 قصه را در هر جلد گنجاندم.

این نویسنده نوجوان با اشاره به اینکه باید نیازسنجی کرد و ذهن و زبان کودک و نوجوان امروز را دریافت گفت: نمی‌توان زحمتی نکشید و تلاشی نکرد؛ تنها یک جا ایستاد و گفت: ما نویسنده‌ایم، بیایید کتاب‌های ما را بخوانید. دوره بسیاری از کارها گذشته ما باید در درجه اول نیازسنجی کنیم بعد ذهن و زبان مخاطبان خود را بشناسیم و بر اساس این شناخت بنویسیم.

میرکیانی معتقد است کتاب‌ها در صورتی جذاب‌ترند که اطلاعاتی را به خواننده خود منتقل کنند که دسترسی به آن در اینترنت و سی‌دی و... ممکن نباشد. از سوی دیگر در زمان پرهیاهویی که ما در آن زندگی می‌کنیم، دیگر زمان کوتاه‌نویسی نیست.

کد خبر 2177365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha