۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۸:۲۱

گزارش مهر/

باران قریب الوقوع و حکایت سیل بند نیم بند جیرفت/ اینجا مردم دعا می کنند باران نبارد

باران قریب الوقوع و حکایت سیل بند نیم بند جیرفت/ اینجا مردم دعا می کنند باران نبارد

جیرفت - خبرگزاری مهر: در حالیکه آسمان شهر جیرفت ابریست و هر لحظه امکان تکرار بارندگی های سیل آسا در این شهر وجود دارد اما مردم شهرک حسین آباد این شهر دعا می کنند که باران نبارد و نگران سیل بند نه چندان محکم مجاور خانه هایشان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علاوه بر قرار گرفتن شهر جیرفت بین سه رودخانه، باران های سیل آسا نیز خطری جدی بشمار می آیند که بارش های تابستان امسال در فصل خرما پزان و خسارتهایشان را در همین راستا نباید از یاد برد.

شهر جیرفت از دیرباز از خطرات ناشی از جاری شدن سیل در امان نبوده و هیچ زمان خاطرات سال 75 را که در اثر بارش های های چندین شبانه روزی، سد بالادست هلیل رود سرریز کرد فراموش نخواهیم کرد.

سه رودخانه  هلیل، شور و ملنتی شهر جیرفت را در بر گرفته اند که  در زمان بارندگی ها و جاری شدن سیل عبور و مرور برای مردم مشکل می شد که با احداث پنج پل رفت و برگشت روی رودخانه ملنتی و یک پل روی رودخانه هلیل این مشکل مرتفع  شده است.

ولی علاوه بر آنچه در سال 75 بر مردم این شهر گذشت؛ باز هم جاری شدن سیل درعصر روز  پانزدهم مرداد تابستان امسال درست در دمای 50 در جه ای و خرمان پزان و وارد کردن خسارات زیادی به شبکه های آبرسانی و خدمات شهری درسهایی را به همراه داشت که هنوز آثار خرابی هایش در کوچه های شهرک حسین آباد و یا همان آبادی غیر اصولی همجوار با سیل بندی که سیل بپا کرد دیده می شود.

آسمانی همیشه صاف آرزوی مردم جیرفت/ کلاهبردارانی که آسایش را به تاراج می برند

هر چند هم اکنون هوا ابری است اما در اینجا دیگر مردم دعا نمی کنند باران ببارد زیرا که زندگی شان در معرض خطر قرار می گیرد و زیر گل و لای مدفون خواهد شد، در سرزمین چهار فصل و یا همان هند ایران کشاورزان و دامداران به محض شروع بارندگی دست به دعا می شوند و شکرگذاری به جای می آورند ولی در مقابل اهالی شهرک حسین آباد که خاطره خوشی از نزولات الهی ندارند، آرزوی می کنند که آسمان همیشه صاف باشد.

در اثر ساخت و سازهای غیر اصولی و تعرضاتی که به اراضی دولت طی سال های گذشته شده است عده ای از مردم که از بضاعت نه چندان قابل قبولی برخوردار بودند به دام کلاهبرداران افتاده و دارو ندار خود را برای درست کردن یک سرپناه خرج کرده اند، آنهم سرپناهی که برایشان آسایش و آرامش ندارد.

متواری شدن فروشنده اراضی دولتی و بلاتکلیفی مردم امری جداگانه است که در حوصله این نوشتاری که تنها به منظور یادآوری جدی به مسئولان در فصل شروع بارندگی ها است نمی گنجد.

حسین آباد؛ شهرکی که به سیل بند جیرفت تبدیل شد

شاید شهرک حسین آباد با جمعیتی بالغ بر دو هزار نفر و همچنین واقع شدن صد ها واحد مسکن مهر  در حاشیه سیل بند، به نوعی سیل بندی شده اند برای دیگر مناطق شهر جیرفت.

با شروع بارندگی های پراکنده از پیش از ظهر روز گذشته یکم آذرماه بعضی از اهالی شهرک حسین آباد ضمن تماس با خبرنگار مهر پیگیری مسئولان ذیربط را برای جلوگیری از بروز هر گونه اتفاق ناشی از جاری شدن سیل خواستار شدند.

اگر چه جاری شدن سیل در مرداد ماه سالجاری زمانی رخ داد که  بیشتر اهالی شهرک حسین آباد و شهر جیرفت به دلیل گرمای طاقت فرسا در خانه هایشان نبودند و یا اینکه تعطیلی مدارس و دانشگاهای نیز یکی دیگر از دلایلی بود که مردم  برای فرار از گرمای طاقت فرسا  و قطعی مکرر برق به ییلاقات خوش آب و هوای دلفارد، ساردوئیه و جبالبارز عزیمت می کردند که خسارات بیشتر در زمینه های تاسیسات شهری و از بین رفتن وسائل زندگی  مردم خلاصه شد.

ولی اینبار نباید فراموش کرد که اگر آن  حادثه تکرار شود، شاید به دلیل سکونت صد در صدی صاحبان واحدهای مسکونی شهرک حسین آباد خساراتی فراتر از آنچه بیان شد، وارد شود.

جابجایی سیل بند توسط سودجویان

محمود معناصری معاون برنامه ریزی فرمانداری جیرفت و شهردار سابق در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته با دستگاهای ذیربط قرار شده از روز شنبه دوم آذرماه کار مستحکم سازی سیل بند همجوار با شهرک حسین آباد و ضلع شمالی شهر جیرفت شروع شود.

وی افزود: ستاد حوادث غیر مترقبه شهرستان جیرفت در حالت آماده باش هستند واز  زمان شروع بارندگی همه گوش به زنگ هستیم.

معناصری تصریح کرد: در سال 86 یک سیل بند به طول بیش از سه کیلومتر، با عرض هفت متر و ارتفاع پنج متر به صورت شنی و سنتی احداث شده است.سیل بندی که احداث شده بود توسط یک عده زمین خوار تخریب شد که بر علیه آنها اقدام قضائی صورت گرفته ولی آنها متواری شده اند.

معاون برنامه ریزی فرمانداری جیرفت اظهارداشت: متاسفانه زمین خواران سیل بند را هم جابجا کرده اند و درست جای آنها خانه سازی شده است. اگر چه ساخت و سازها در شهرک حسین آباد جیرفت غیر قانونی هستند و بر اساس اصول شهرسازی و طرح جامع شهری بنا نشده اند ولی در برابر جان مردم همه مسئول هستیم.

شهردار سابق جیرفت افزود: بالای شهرک حسین آباد در اثر تخریب، سیل بند نازک شده و در قسمت ضلع غربی مردم هم همکاری نکردند که باعث شد سه مرتبه در اثر بارندگی آب داخل شهرک بیفتد.

وی گفت: سیل بند با شرایط اولیه ای که احداث شده بود پاسخگو بود ولی متاسفانه آن را تکه تکه کرده و خانه ساختند و در جایی ملاحظه شد که کمر سیل بند را با لودر برداشته اند.

معناصری گفت:اگر همین سیل بند خاکی و شنی تقویت شود جوابگو خواهد بود ولی باید به صورت اصولی چاره اندیشی شود.

اگر تدبیر نشود ،خطر جدی  است

در ادامه امان الله مختاری شهردار جیرفت در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین اقدامات  صورت گرفته در مورد سیل بند شهرک حسین آباد گفت:شهرداری در حد توانش می تواند کار بکند و بیش از این باید دیگر دستگاها به کمکش بیایند.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری در حالت آماده باش است و امید است که اتفاقی رخ ندهد.

مختاری بیان کرد: طی روزهای اخیر  فرماندار جیرفت از محل سیل بند بازدید بعمل آورده است و از نزدیک در جریان آن قرار گرفته است.

وی افزود: مستثنیات شهرک حسین آباد به طور کلی 56 هکتار می باشد ولی در حال حاضر به 100 هکتار رسیده است.

شهردار جیرفت خاطر نشان کرد:در حالی که محدوده مستثنیات  توسط ادارات ذیربط در زمانی که باید مشخص می شده به فراموشی سپره شده که با پیگریهای اکید دستگاه قضائی این  محدوده در سال گذشته مشخص گردیده است.

وی گفت:بعد از مشخص شدن محدوده مستثنیات معلوم شد عده ای سودجو که نه تنها مالک نبودند بلکه به جای خرید و فروش مستثنیات به نسبت به خرید و فروش اراضی دولتی روی آورده اند.

مختاری خاطر نشان کرد:لذا شهرک حسین آباد به طور کلی از شهرک های حاشیه نشین است که به صورت غیر اصولی رشد و نمود کرده ولی باید  در برابر مردم احساس تکلیف کرد.

وی گفت:جدای از بحث حسین آباد آب های سطحی شمال شرقی جیرفت تهدیدی جدی نه تنها برای حسین آباد بلکه برای شهرک شهید بهشتی خواهند بود.

شهردار جیرفت افزود:اگر مسئولان دست در دست هم ندهند و به فکر مهار کردن اصولی این آب ها نباشند شاید  در یک حادثه غیر مترقبه دیگر  خسارات وارده به شهرک شهید بهشتی به اندازه باشد که با 30 سال کار هم جبران نشود.

وی بیان  کرد:می طلبد همه مسئولان با اتحاد و همدلی این خطر را جدی گرفته و با یک دید فنی و یک عملیات جهادی آن را رصد نمایند.

شهردار جیرفت تصریح کرد:در سیل تابستان امسال نه تنها شهرک حسین آباد دچار خسارت شد بلکه به شهرک شهید بهشتی نیز 40 در صد خسارت وارد شد.

وی افزود:به نظر می رسد برای جلوگیری از خسارات ناشی از جاری شدن سیل یک سیل بند قوی به طول 9 کیلیومتر از پلیس راه جیرفت منتهی به رودخانه ملنتی احداث شود که خود می تواند به عنوان کمربندی ضلع شمال شرقی نیز قلمداد شود.

مختاری اظهارداشت:مطالعات  آن انجام شده و مشخصات فنی آن موجود هستند و حداقل  اعتبار مورد نیاز 600 میلیارد ریال است.

وی گفت:در مواقع بحران همه مسئول هستند و باید به فکر پیشگیری باشیم و نه اینکه منتظر باشیم حادثه ای رخ بدهد و بعد دنبال مقصر بگردیم.

در حالی که هم اکنون این گزارش تهیه شده که  از پیش از ظهر بارندگی  در شهر جیرفت شروع شده و هر لحظه شدید تر می شود.

 

کد خبر 2180422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha