۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۵:۴۷

همزمان با سالگرد ولادت پیامبر اکرم(ص)/

اولین قطعه آلبوم پنج تن آل عبا توسط هنرمندان استان مرکزی رونمایی می شود

اولین قطعه آلبوم پنج تن آل عبا توسط هنرمندان استان مرکزی رونمایی می شود

اراک – خبرگزاری مهر: 17 ربیع الاول مصادف با ولادت پیامبر اکرم(ص) با هنر هنرمندان موسیقی حوزه هنری استان مرکزی حال و هوایی دیگر دارد. قطعه موسیقی حضرت محمد(ص) اولین قطعه از آلبوم پنج تن آل عباست که قرار است در این روز فرخنده رونمایی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، موسیقی آنهم از نوع موسیقی اصیل ایرانی با نفس، روح یا شخصیت جاودانی انسان سر و کار دارد و وقتی این موسیقی برای مدح شخصیت بزرگترین شخصیت تاریخ اسلام به کار رود ارزش موسیقیایی آن دوچندان می شود.

 تولید اولیت قطعه موسیقی پنج تن آل عبا چند وقتی است که در استان مرکزی اغاز شده است و اختصاص یک قطعه ان به آخرین فرستاده خدا می تواند اتفاق فرخنده ای باشد برای تولید قطعه های موسیقی فاخرتر.

مشاور واحد موسیقی حوزه هنری استان مرکزی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سرمایه گذاری موسیقی در راستای پیشبرد موسیقی غنی همگام با فعالیت فرهنگی از اهداف واحد موسیقی حوزه هنری استان است.

علی میرزایی با بیان اینکه سرود نوعی از موسیقی است که در زمینه ملی و مذهبی می تواند کارساز باشد، افزود: از اوایل سال جاری واحد موسیقی حوزه اقدام به تشکیل گروه سرود کرد و طبق برنامه ریزی های انجام شده بنابراین شد که این گروه سرود برای اولین تولید خود یک آلبوم ارائه دهد که شامل پنج قطعه موسیقی شود.

میرزایی تصریح کرد: تصمیم بر این شد اولین آلبوم متبرک به نام پنج تن آل عبا باشد و هر قطعه به یکی از آن ها اختصاص داشته باشد.

مشاور هنری حوزه هنری با بیان اینکه اولین قطعه تولید شده در مدح حضرت محمد(ص) است، اظهار کرد: این قطعه موسیقی با هدف اشاعه فرهنگ اسلامی و تبیین سیره و منش معصومین(ع) تولید شده است.

شعر این قطعه از دیوان خسرو و شیرین

وی ادامه داد: شعر این قطعه از دیوان خسرو و شیرین، شاعر بزرگ ایران نظامی گنجوی انتخاب شده است که برای تولید این اثر طی دو ماه بیش از 60 نفر حضور داشته اند.

میرزایی مدت زمان این قطعه را  پنج دقیقه اعلام کرد و  اظهار کرد: ملودی اولیه این آهنگ توسط عباس رهبرنیا سرپرست گروه سماع و تنظیم نهایی آن با بهنود خطیب زاده بوده است.

وی با بیان اینکه در این قطعه از سازهای سنتور، ویولن، عود، کیبورد و پیانو، دف و کوزه استفاده شده است، خاطرنشان کرد: در این اثرمحمدرضا بهاری سنتور، جاوید پناهی ویولن، حامد شمسی عود، بهنود خطیب زاده کیبورد و پیانو، دف و کوزه با علی میرزایی را نواخته اند.

مشاور واحد موسیقی با بیان اینکه قطعه با تکنوای کوزه آغاز می شود، خاطرنشان کرد: این سرود با جمع خوانی و تک خوانی  اجرا شده و همکاران گروه کُر این قطعه 40 خانم و 20 آقا و تکخوان گروه نیز علیرضا نجف آبادی است.

مراحل اولیه ساخت سایر قطعات آلبوم پنج تن آل عبا انجام شده است

میرزایی بیان کرد: گروه کُر حوزه هنری استان مرکزی متشکل از هنرجویان قدیمی و هنرجویان تازه کاری هستند که پس از آزمون انتخاب شده اند.

وی در خصوص چهار قطعه دیگر این آلبوم گفت: مراحل اولیه سایر قطعات انجام شده و شعر آن انتخاب شده است.

میرزایی یادآور شد: ساخت آهنگ هر قطعه یک ماه طول می کشد و هرکدام زمانی دو ماهه برای تمرین می خواهد.

میرزایی اعلام کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده از قطعه محمد(ص) همزمان با 17 ربیع الاول مصادف با ولادت پیامبر اکرم رونمایی و گروه سرود حوزه آن را به صورت زنده اجرا خواهند کرد.

هدف حوزه هنری تولید و حمایت از کارهای موسیقی فاخر

مشاور موسیقی حوزه هنری استان مرکزی برگزاری دو دوره جشنواره نغمه های نینوا را از فعالیت های واحد موسیقی حوزه دانست و افزود: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار این جشنواره در سال جاری برگزار نخواهد شد.

میرزایی با بیان اینکه برگزاری جشنواره فرصتی مناسب برای ارائه آثار و حضور اساتید برجسته کشوری در اراک است، ادامه داد: تاکنون اساتیدی چون چگینی، غیور، جاوید و سراج در جشنواره های مختلف حوزه هنری حضور پیدا کرده اند.

وی گفت: هم اکنون حوزه هنری در حال تربیت هنرجویان موسیقی در سطح ابتدایی توسط اساتید برجسته استان است و در مراحل بعدی از حضور اساتید نامدار کشور با برگزاری ورک شاپ و کارگاه استفاده خواهد کرد.

میرزایی تاکید کرد: هدف حوزه هنری تولید و حمایت از کارهای موسیقی فاخری است که  جوابگوی نیاز امروز جامعه باشد.

کد خبر 2185670

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha