۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۸

در گفتگو با مهر مطرح شد:

آخرین وضعیت بررسی علت مرگ پلنگ استهبان/ پلنگ از زیستگاه خود خارج شده بود

آخرین وضعیت بررسی علت مرگ پلنگ استهبان/ پلنگ از زیستگاه خود خارج شده بود

شيراز - خبرگزاري مهر: معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس گفت: به احتمال زیاد مرگ پلنگی که لاشه آن در استهبان پیدا شده بود به دلیل رقابتهای غذایی بوده است.

محسن جعفری نژاد در خصوص علت مرگ یک پلنگ در شهرستان استهبان به خبرنگار مهر گفت: لاشه این پلنگ جمعه هفته گذشته در شهرستان استهبان کشف و برای آزمایشات پزشکی به شیراز منتقل شد.

وی ادامه داد: در این راستا قرار بود که آزمایشات پاتولوژی بر روی این لاشه انجام تا علت دقیق مرگ وی مشخص شود.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس افزود:  با وجود اینکه این لاشه سریع به شیراز منتقل شد اما بر اساس نظریه پزشکان مدتی از مرگ این حیوان می گذشت از این رو امکان انجام پاتولوژی و نمونه برداری از بافتهای وی مقدور نبود.

وی اظهارداشت: با توجه به این مسئله آزمایشهای لازم روی پلنگ صورت نگرفت اما بر اساس اظهارات کارشناسان به دلیل اینکه لاشه حیوان در اراضی کشاورزی کشف شده به احتمال زیاد برای غدا از زیستگاه خود خارج شده است.

جعفری نژاد گفت: پلنگ برای رقابتهای غذایی از زیستگاه خود دور شده و به دلیل اینکه تغذیه مناسب نداشته و امنیتش حفظ نشده و تلف شده است.

سرشماری حیات وحش در فارس

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس در ادامه سخنان از سرشماری حیات وحش در این استان خبر داد و افزود: سرشماری جمعیت گونه های شاخص حیات وحش استان فارس در تمام مناطق شامل منطقه حفاظت شده، پارکهای ملی، پناهگاه حیات وحش و همچنین منطقه شکار ممنوع انجام می شود و در این سرشماری جمعیت گونه های شاخص استان از جمله گورخر، آهو، قوچ و میش و کله بز بررسی خواهد شد.

جعفری نژاد بیان کرد: این امر به منظور تعیین آمار نسبی حیات وحش به ویژه گونه های مذکور و بررسی وضعیت زیست محیطی این گونه ها و راهکارهای لازم برای حفاظت از آنها صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون 95 درصد از مناطق استان سرشماری شده، گفت: فقط منطقه شکار ممنوع و دره باغ بوانات باقی مانده که سرشماری در این مناطق نیز به زودی آغاز می شود.

وضعیت بحرانی دریاچه های فارس

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب و بحرانی دریاچه های استان فارس بیان کرد: با وجود اینکه در فصل پاییز شاهد بارشهای خوبی در این استان بودیم اما متاسفانه همچنان وضعیت این دریاچه ها بحرانی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر فقط دریاچه مهارلو مقداری آب دارد و مابقی دریاچه دریاچه ها کاملا خشک است.

جعفری نژاد گفت: متاسفانه دریاچه بختگان، پریشان، کافتر و طشک کاملا خشک است و در وضعیت بحرانی به سر می برند.

کد خبر 2189912

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha