۲۰ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴

دکتر کهرم در گفتگو با مهر مطرح کرد:

ناآگاهی جوامع محلی از ارزش گونه‌های نادر حیوانی / حفاظت از زیستگاه یک هکتاری با دو لند کروز قراضه

ناآگاهی جوامع محلی از ارزش گونه‌های نادر حیوانی / حفاظت از زیستگاه یک هکتاری با دو لند کروز قراضه

مشاور رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه آموزش و فرهنگ سازی برای حفاظت از حیات وحش تنها نباید برای کسانی باشد که با رسانه ها ارتباط دارند گفت: مهمترین کسانی که باید برای این موضوع آموزش ببینند جوامع محلی هستند که با حیات وحش مستقیما سر و کار دارند.

دکتر اسماعیل کهرم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در کشور به طور میانگین سالانه 15 قلاده پلنگ که یکی از گونه های جانوری بسیار ارزشمند کشورمان است کشته می شود که دامداران یکی از مهمترین افرادی هستند که با روش های مختلف مانند مسموم کردن و یا ضربات چوب و سنگ و حتی گلوله این گونه جانوری زیبا را با تصور اینکه دشمن دامهایشان است از بین می برند.

افراد زیادی ارزش حیات وحش را فهمیده اند اما آنها که باید بدانند هنوز نمی دانند

به گفته وی، در حال حاضر با آموزش های همگانی و حساسیت بیشتر رسانه ها تنویر افکار عمومی در مورد ارزش های گونه های جانوری و تنوع زیستی در میان بسیاری از گروههای مردم به ویژه اقشاری که با رسانه ها سرو کار دارند و به اصطلاح روشنفکران انجام شده داده اما آن کسانی باید در مورد حیات وحش آگاه شوند و بیشترین برخورد را با گونه هایی مانند پلنگ و یوز پلنگ دارند هنوز هم چیز زیادی از ارزش های این گونه نمی دانند.

کهرم با اشاره به ضرورت آموزش هدفمند و اصولی اظهارداشت: جوامع محلی به ویژه دامداران و دانش آموزان مقاطع ابتدای و راهنمایی از مهمترین کسانی هستند که باید در مورد ارزش های حیات وحش آموزش ببیند چرا که اگر دامداران بدانند با کشتن پلنگ که تنها ممکن است یک دام انها را از پای درآورد تعداد گراز ها که تلفات بیشتری برای دامهایشان به بار می اورد زیاد می شود و یا بداند که سازمان محیط زیست موظف است خساراتش رادر صورت حمله حیات وحش بپردازد دیگر برای کشتن چنین گونه های با ارزشی که خطرات زیادی برای خود اوهم ممکن است داشته باشد اقدام نمی کند.

سالانه در کشور 15 قلاده پلنگ از بین می رود

مشاور رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اقداملت بسیار خوبی که در پاکستان در زمینه آموزش جوامع محلی برای حفاظت از حیات وحش شده گفت: زمانی روستاییان در این کشور گونه کمیابی مانند یوز را با گربه اشتباهی می گرفتند و به راحتی انها را تلف می کردند اما در حال حاضر در این زمینه بسیار آگاهانه برخورد می کنند.

وی در پاسخ به اینکه سازمان محیط زیست در این خصوص چه اقداماتی در دست اجرا دارد تصریح کرد: سازمان محیط زیست آموزش هدفمند را از گارد محیط زیست ، محیطبانان ،  جوامع محلی و دانش آموزان پایه ریزی کرده است.

کمبود تجهیزات و محیط بانان یکی دیگر از عوامل افزایش کشتار حیات وحش

کهرم یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش کشتار حیات وحش کمبود اعتبارات برای تهیه تجهیزات و کمبود محیط بانان عنوان کرد: در حالی که تنها حدود 8 درصد از کشور تحت مدیریت سازمان محیط زیست است و برای حفاظت از این میزان به 11 هزار محیط بان نیاز است فقط 2 هزارو 700 محیط بان در کشور داریم . در حالیکه در بسیاری از مناطق حفاظت شده به امکاناتی مانند هواپیما و هلی کوپتر و قایق نیاز داریم. به عنوان مثال حفاظت از زیستگاهی به وسعت یک میلیون و 100 هزار هکتار تنها با دو دستگاه لند کروز قراضه انجام می شود.

علت مرگ پلنگ یاسوجی ضربه مغزی بود نه خونریزی داخلی

مشاور رییس سازمان محیط زیست در خصوص کشته شدن توله پلنگ یاسوجی که گفته می شد پس از بهبود به دلیل انتقال با خودرو به تهران و خونریزی داخلی تلف شد گفت: این توله پلنگ در اثر اصابت با خودرو دچار ضربه مغزی شده بود و با اینکه در ابتدا به نظر می رسید بهبود یافته چند ساعت بعد تلف شد وخونریزی داخلی به دلیل حرکت با خودرو دلیل تلف شدنش نبود.

اعزام هلی کوپتر برای هر قلاده پلنگی که در هر جای کشور دچار حادثه می شود برای سازمان محیط زیست مقدور نیست

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود وعده رییس سازمان محیط زیست مبنی به اعزام هلی کوپتر به خرم آباد برای انتقال پلنگی که در اثر گلوله دچار ضایعه نخاعی شده بود این اتفاق نیافتاد و این پلنگ هم با خودرو به تهران منتقل شد گفت: در سازمانی که این همه مشکل اعتباری دارد اعزام هلی کوپتر که در هر پرواز  حدود 40 هزار دلار هزینه دارد برای هر قلاده پلنگی که در اقصی نقاط کشور دچار حادثه می شود امکان پذیر نیست.

 

کد خبر 2205663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha