۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۱۲

مهر گزارش می دهد؛

بازخوانی قصه سه ساله امام حسین(ع) برای دختران سرزمین آفتاب/ مشهدی ها در سوگ رقیه (س) نشستند

بازخوانی قصه سه ساله امام حسین(ع) برای دختران سرزمین آفتاب/ مشهدی ها در سوگ رقیه (س) نشستند

مشهد - خبرگزاری مهر: امروز عبور کاروان عاشورا و کنج خرابه شام برای مشهدی ها تداعی شد و دختران کوچک این شهر در گردهمایی در جامعه الحسین مشهد قصه سه ساله امام حسین (ع) الگوی صبر و ایثار را باز خواندند.

به گزارش خبرنگار مهر، دختران خردسال مشهدی به یاد دردها و رنج های سه ساله امام حسین(ع)  اشک ماتم ریختند ودر گردهمایی  دختران سه ساله سرزمین خورشید داستان زندگی رقیه را با هم مرور کردند.

روح ایثار و شهادت در نونهالان و نوگلان تازه شکفته دیار مهربانی ها دمیده شد و وقتی قصه مظلومیت سه ساله را شنیدند  اعلام کردند ما تا همیشه تاریخ بیداریم و یاد رقیه در قاب خاطرمان زنده می ماند.

در این گردهمایی دختران سه ساله از مادرانشان پرسیدند که چرا کوفیان کلام پیامبر را از یاد بردند که وقتی یتیمی گریه کند عرش الهی به لرزه در می آید و اینگونه بر کوچک ترین بانوی دشت کربلا ظلم کردند.

جامعه الحسین مشهد امروز شاهد حضور دختران مهربان پدر بود که برای تسلی دلهایشان و همنوایی با سه ساله کربلا در غم از دست دادن پدر او گرد هم آمدند و روضه سه ساله تاریخ شیعه را حزن انگیز سردادند.

دختران و سرمایه های اجتماعی امروز آموختند فرهنگ صبر و ایثار را و فرهنگ عاشورا برایشان بازخوانی شد تا در مسیر زندگی از یاد نبرند که چگونه رسم و راه درست زندگی برای آنان در طول تاریخ حفظ شد.

کودکان این دیار به یاد رقیه قیام کردند و گونه های کوچکشان خیس از اشک حسرت شد به یاد نیلگون گونه های دختری که گناهش این بود که تنها آغوش مهر پدر را طلب می کرد.

رقیه به معنای ترقی و بالا رفتن

حجت الاسلام حسینی، کارشناس مذهبی  در روایت سرگذشت حضرت رقیه (س)  در گفتگو با خبرنگار مهراینگونه بیان کرد: نام رقیه (س) به معنی صعود به طرف بالا و ترقّی است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: روز پنجم صفر، روز شهادت حضرت رقیه(ع) دختر سه یا چهار ساله امام حسین(ع) است.

وی اینگونه روایت کرد: یزید، اهل بیت را در محلى خرابه‌گونه جاى داد در حالى كه زنان خاندان نبوت و اهل بیت طهارت، جریان شهادت حسین(ع) و اهل بیت و یارانش را از كودكان مخفى نگاهداشته بود.

وی  ادامه داد: آنها به کودکان  پدرانشان به مسافرت رفته‏ اند، و این جریان ادامه داشت تا این كه یزید اهل بیت را به سرای خود آورد.

حجت الاسلام حسینی در خصوص حضرت رقیه بیان کرد: امام حسین(ع)  دخترى خردسال داشت كه سه یا چهار سال از عمر مباركش می گذشت و دراین ماجرا شبى از خواب پرید در حالى كه سخت پریشان بود و جویاى پدر شد! و پرسید: پدرم كجاست، كه من هم اكنون او را دیدم؟

وی در ادامه عنوان کرد: بانوان حرم چون این سخن را از او شنیدند، گریستند و كودكان دیگر نیز ناله و زارى سر دادند و چون صداى شیوه و گریه آنان بلند شد، یزید از خواب بیدار شد و پرسید: این گریه و زارى از كجاست؟

حجت السلام حسینی در بازخوانی این ماجرا بیان کرد: پس از جستجو، یزید را از جریان باخبر كردند، یزید گفت: سر پدرش را نزد او ببرید و در این زمان بود که آن سر مقدس را در زیر سرپوشى قرار داده در مقابل چشمان این دختر نازدانه  گذاشتند.

وی اینگونه روایت کرد: كودك پرسید: این چیست؟  و در جواب او گفتند: سر پدرت حسین(ع ) است.

این کارشناس مذهبی افزود: دختر امام حسین(ع) سرپوش را برداشت و چون چشمش به سر مبارك پدر افتاد ناله‏ اى از دل كشید و بی تاب شد و گفت: اى پدر! چه كسى تو را به خونت زنگین كرد؟

حجت الاسلام حسینی از زبان سه ساله اما حسین (ع) گفت: ای پدر چه كسى رگ‌هاى تو را برید؟ و مرا در كودكى یتیم كرد؟ بعد از تو به چه كسى دل ببندم؟چه كسى یتیم تو را بزرگ خواهد كرد؟ و انیس این زنان و اسیران كیست؟

وی در ادامه سخنان رقیه را اینگونه بازگو کرد: رقیه می خواند که  اى كاش من فدایت شده بودم.. اى كاش من نابینا شده بودم..اى كاش من در خاك آرمیده بودم و محاسن به خون خضاب شده تو را نمى‌دیدم!

حجت الاسلام حسینی افزود: آنگاه دختر نازدانه امام حسین(ع) لب كوچك خود را بر لب‌هاى پدر نهاد و گریه شدیدى كرد و از هوش رفت و هر چه تلاش كردند، به هوش نیامد، و این عزیز حسین(ع) در شام به شهادت رسید.

 بیان مظلومیت شهدای خردسال کربلا

رئیس سازمان بسیج مداحان سپاه امام رضا(ع)، حسن ذاکر در این گردهمایی که با حضور مادران با فرزندان خردسال همراه بود همایش سه ساله های حسینی را که هر ساله در روز شهادت حضرت رقیه(س) برگزار می شود را گردهمایی برای  ابراز مظلومیت شهدای خردسال کربلا و همچنین مظلومیت شهدای بیداری اسلامی دانست.

همچنین  قصه واقعه کربلا  توسط  استادحوزه علمیه مشهد بیان شد و حرکت امام حسین(ع) و مظلومیت شهدای خردسال امام حسین(ع) بویژه حضرت رقیه (س) بازخوانی شد.

این همایش که برای چهارمین سال در حال برگزاری است با نمایش انیمیشن و برنامه مرثیه خوانی توسط مداحان اهل بیت در خصوص واقعه کربلا ادامه پیدا کرد و مراسم نمادین تشیع پیکر سه ساله کربلا اجرا شد.

امروز در مشهد الرضا صدای ناله مادران و دختران سه ساله و معصوم این شهر طنین انداز شد و بازخوانی قصه کربلا و خرابه شام برای شکوفه های تازه شکفته این دیار خاطره ای شد تا در مسیر زندگی از یاد نبرند که برای حفظ آرمانهایمان چه گلهایی پر پر شدند.

.....................

گزارش: زهره رنگ آمیز



 

 

کد خبر 2191120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha