۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۰

گزارش مهر/

نمایش زیر صفر درجه زیر ذره بین/ تراکتور یخ زد!

نمایش زیر صفر درجه زیر ذره بین/ تراکتور یخ زد!

تبریز – خبرگزاری مهر: تیم فوتبال تراکتورسازی در شرایطی که دمای هوای روز جمعه شهر تبریز به پنج درجه زیر صفر می رسید، برابر میهمان خود سپاهان شکست تلخی را پذیرا شد تا اولین باخت خانگی شاگردان مجید جلالی در فصل جاری رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته نوزدهم رقابتهای لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور، همه مدعیان و تیم های بالای جدولی به غیر از تراکتورسازی پیروز شدند تا این تیم تبریزی در جدول رده بندی مسابقات از رده دوم و هم امتیازی با تیم صدرنشین پرسپولیس تا رده پنجم سقوط آزاد کند.

دیدار سرد در سرمای شدید

در دیدار با سپاهان، تیم تراکتورسازی به معنای واقعی یخ زده بود و هیچ اثری از تیم قدرتمند و با برنامه کامپیوتر فوتبال ایران در زمین چمن لیز ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز دیده نمی شد. تماشای چنین بازی سردی در سرمای شدید تبریز برای هر تماشاگری آزار دهنده بود و در این میان مربی با دانشی همچون مجید جلالی هم از کار شاگردانش به هیچ وجه راضی نیست و قطعا او که مسئولیت فنی تیم را به عهده دارد، از این نمایش تیمش بیشتر از همه ناراحت است. البته جلالی بازی بی کیفیت تیمش را ناشی از تمرینات نامناسبی می داند که به دلیل شرایط نامساعد جوی تبریز در طول روزهای گذشته در سالن و یا در نیمی از زمین چمن آن هم در سرمای شدید برگزار شده بود.

اما تک تک بازیکنان تیم تراکتورسازی در این بازی اشتباهات زیادی داشتند که در نهایت اولین باخت خانگی آنها را رقم زد. هوای تبریز اگر زیر صفر درجه بود، نمایش بازیکنان تیم تراکتورسازی هم هرگز بالای صفر نبود!

ناتوانی حامد لک از ثبت هفتمین کلین شیت

در این بازی حامد لک به عنوان دروازه بان ملی پوش تراکتورسازی به غیر از یک واکنش خوب که در دقیقه 86 روی ضربه ایستگاهی امید ابراهیمی داشت، در دیگر صحنه ها چندان آماده نشان نداد و روی گلهای دریافتی تیم تراکتورسازی بخصوص در گل اول می توان او را به همراه مرتضی اسدی مقصر دانست. البته لک در اواسط نیمه اول دچار آسیب دیدگی شد و یکی، دو بار تیم پزشکی تراکتورسازی برای مداوای او به داخل زمین مسابقه آمد. شاید همین مصدومیت باعث شد تا شماره یک محبوب تراکتوری ها نتواند هفتمین کلین شیت این فصل خود را ثبت کند. لک در بازی رفت برابر سپاهان دروازه تراکتورسازان را بسته نگه داشت تا پیروزی یک بر صفر نصیب تیمش شود اما خاطره خوش این دروازه بان ملی پوش برابر سپاهان با دریافت دو گل در بازی برگشت، تبدیل به خاطری ای بد برای همه تراکتوری ها شد.

کناره ها، اتوبانی برای عبور سپاهانی ها

در خط دفاعی تیم تراکتورسازی، مدافعان این تیم یکی از بدترین روزهای خود را سپری کردند. دو جناح چپ و راست تراکتورسازان که به نوعی نقطه قوت این تیم به شمار می آید، در دیدار با سپاهان فضای مناسبی را برای حملات تیم حریف ایجاد کرده و به اصطلاح فوتبالی ها این منطقه از دفاع تراکتورسازی تبدیل به اتوبان شده بود. نفوذهای فخرالدینی از سمت راست هنگام حمله در حالی بود که سپاهانی ها فضای خالی پشت سر او را نشانه رفته بودند. احسان حاج صفی هم به عنوان ابزار مناسب در اختیار زلاتکو کرانچار بود تا این مربی کروات بتواند تدابیر تاکتیکی خود را با استفاده از فضاهای خالی در زمین تیم تراکتورسازی توسط چپ پای خوش تکنیک تیمش اجرایی کند. گل اول تیم سپاهان دقیقا از فضای خالی پشت سر میلاد فخرالدینی و با نفوذ و پاس احسان حاج صفی به ثمر رسید.

در جناح چپ هم حبیب گردانی تقریبا چنین شرایطی را داشت و اگرچه او در قیاس با فخرالدینی، کمتر میل به نفوذ و حمله دارد اما هر ازگاهی که گردانی پیش می کشید، تیم سپاهان با استفاده بازیکنان سرعتی همچون حسین پاپی و اروین بولکو از این فضا استفاده می کرد. در صحنه گل دوم تیم سپاهان هم، این تیم توانست از سمت چپ دفاع تراکتورسازی نفوذ کرده و گل دوم خود را هم با ارسال بولکو از کنار به ثمر برساند.

قلب دفاع تراکتور خوب نتپید

در قلب خط دفاع تیم تراکتورسازی نیز محمد نصرتی و مرتضی اسدی نتوانستند از تجریبات خود برابر تیم جوان سپاهان استفاده کنند. در صحنه گل اول سپاهان، محمد نصرتی نقش مدافع راست را بازی کرد اما نتوانست مانع از ارسال توپ حاج صفی به روی دروازه شود و در داخل محوطه جریمه در حالی که مهدی شریفی تک و تنها بود، مرتضی اسدی نتوانست جاگیری و یارگیری خوبی داشته باشد و مهاجم جوان سپاهان توانست از فضای خالی بین اسدی و گردانی استفاده کرده و با ضربه سر دروازه را بازکند. در صحنه گل دوم هم اشتباه در آفسایدگیری توسط مدافعان میانی و متعاقب آن عدم یارگیری مناسب باعث شد تا امید ابراهیمی هافبک دفاعی تیم سپاهان از نزدیکی های خط محوطه جریمه با ضربه سر گل دوم و پیروزی بخش تیمش را به ثمر برساند.

جنگ میانه میدان به سود سپاهان

تراکتورسازان در خط هافبک هم بسیار بد عمل کردند و در سوی مقابل تیم سپاهان توانست با برتری عددی و تصاحب بیشتر توپ در میانه میدان، نبض بازی را به دست بگیرد. مهدی کیانی به عنوان هافبک دفاعی نه تنها از پخش توپ به دیگر هافبک ها و حتی مهاجمان عاجز بود، بلکه در کارهای دفاعی و کمک به مدافعان هم عملکرد مقبولی نداشت. شاید در صحنه گل دوم سپاهان، کیانی با اینکه خود را به داخل محوطه جریمه خودی رسانده بود اما می توانست با کمی دقت بیشتر و یارگیری حریف مانع از ضربه زدن هم پستی خود در تیم سپاهان شود.

علی کریمی، دونده و تخریبی

در این بازی تراکتورسازی از همان ابتدا علی کریمی را در ترکیب خود می دید و می توان به جرات گفت که تنها بازیکنی که در شعاع وسیع تری دوندگی و حضور داشت، شماره 8 سرخپوشان بود. کریمی اگرچه در تغذیه مهاجمان تیمش ناکام بود اما در کارهای تخریبی بازی حریف و همچنین کمک به دفاع عملکرد خوبی داشت.

با این حال بازی ضعیف و پر انتقاد بازیکنانی نظیر مهدی کریمیان و حتی فرشاد احمدزاده تاثیر مثبت حضور کریمی را در ترکیب تیم تراکتورسازی کمرنگ تر کرد. سعید آقایی بازیکن جانشین کریمی هم بر خلاف پیش بینی ها، چندان با انگیزه ظاهر نشد و در طول حدود 20 دقیقه ای که در میدان بود، نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد.

کریمیان و احمدزاده، دور از اوج

مهدی کریمیان که در چند هفته گذشته بازی های خوبی برای تیمش انجام داده بود، در این بازی یکی از پر اشتباه ترین های تراکتورسازی بود. بازی ضعیف این بازیکن، جلالی را مجبور کرد که در دقیقه 60 جواد کاظمیان را جانشین او کند. با ورود کاظمیان، خط هافبک و حمله تیم تراکتورسازی تا حدودی سرعتی تر و روبه جلو تر عمل کرد و سپاهانی ها مجبور شدند کمی عقب بکشند.

در این دیدار فرشاد احمدزاده هم هرگز نتوانست بازی خوب خود در دیدار های گذشته تراکتورسازی را تکرار کند و به غیر از یکی، دو حرکت پا به توپ و یک ضربه آرام به سمت چارچوب، کار خاصی انجام نداد و نتوانست از سرعت و تکنیک خود استفاده لازم را ببرد. با این حال احمدزاده تا پایان در زمین مسابقه ماند و تعویض نشد.

دقیقی بی آزار، بائو تاثیرگذار

در خط حمله تیم تراکتورسازی، سعید دقیقی یکی از آرام ترین بازیهای خود را سپری کرد و به عنوان یک مهاجم بی آزار، روزی راحت برای مدافعان سپاهان رقم زد. به غیر از یکی، دو حرکت نصف و نیمه، این مهاجم تراکتورسازان نتوانست خود را صاحب موقعیت گلزنی ببیند که البته بازی ضعیف او بستگی زیادی به نمایش پر انتقاد هافبک های تیمش داشت چراکه هیچ توپ خوبی برای دقیقی ارسال نشد تا عیار ضربه زنی او به سمت چارچوب در این بازی سنجیده شود. میثم بائو بازیکنی بود که در دقیقه 82 جانشین دقیقی شد تا این تعویض مجید جلالی خیلی زود نتیجه بدهد. حضور بائو در زمین نه تنها با یک پاس گل از سوی او همراه بود، بلکه تحرک زیاد و حفظ توپ بیشتر تراکتورسازان در زمین سپاهان را به دنبال داشت. با توجه به اثرگذاری مثبت بائو، به نظر می رسید که این هافبک می توانست خیلی زودتر و به جای یک هافبک دیگری به میدان بیاید.

فرصت طلب مثل انصاری فرد

اما کریم انصاری فرد تنها بازیکنی بود که سود خود را از این دیدار برد و توانست با زدن گل به تیم سپاهان، خودش را در جدول گلزنان لیگ 9 گله کرده و از قافله صدرنشینان این جدول عقب نماند. اگرچه گل دقیقه 83 انصاری فرد در واپسین دقایق بازی پرپر شد اما کریم بازهم نشان داد که با موقعیت شناسی و فرصت طلبی خود در هر شرایطی، حتی اگر پاس های خوبی هم به او نرسد می تواند از شم بالای گلزنی اش بهره ببرد.

به هر ترتیب تیم تراکتورسازی یکی از ضعیف ترین بازی های خود در فصل جاری را آن هم برابر تیم سپاهان انجام داد و به قول مجید جلالی، تراکتورسازی از همان ابتدای بازی یخ زده بود و در نیمه دوم تا حدودی یخ بازی سرخپوشان آب شد.

این شکست نابهنگام تیم تراکتورسازی در هفته ای که پرسپولیس، استقلال، نفت و فولاد همگی توانستند برابر حریفان خود پیروز شوند، باعث شد تا تیم محبوب تبریز 33 امتیازی باقی مانده و از رده دوم تا رده پنجم سقوط کند و شانس بازپس گیری مجدد صدر جدول را از دست دهد.

سپاهان به جمع مدعیان بازگشت

شکست برابر سپاهان، یک ضرر دیگر هم برای تراکتورسازی دارد و آن، بازگردان دوباره زردهای اصفهان به جمع مدعیان است. حالا تراکتورسازی نه تنها باید با پرسپولیس و نفت 36 امتیازی و استقلال و فولاد 35 امتیازی رقابت کند، بلکه باید مراقب تیم 30 امتیازی زلاتکو کرانچار هم باشد که به تدریج در حال بالا آمدن در جدول است. سپاهان اکنون امید زیادی برای پیوستن به تیم های بالای جدولی دارد که این می تواند برای همه تیم های مدعی خطرناک باشد.

در هفته بیستم مسابقات، تراکتورسازی در کرمان به دیدار تیم قعرنشین مس می رود و سپاهان در اصفهان میزبان فجر سپاسی، دیگر تیم پائین جدولی خواهد بود. بر اساس برنامه، در این هفته پرسپولیس صدرنشین در انزلی با تیم ملوان دیدار خواهد کرد، فولاد خوزستان میزبان راه آهن است، استقلال در ورزشگاه آزادی از تیم داماش گیلان پذیرایی می کند و نفت تهران در خانه به دیدار تیم استقلال خوزستان می رود.

در بین تیم های بالای جدولی، تنها تراکتورسازی و پرسپولیس میهمان هستند و دیگر تیم های مدعی  باید از حریفان نه چندان قدر میزبانی کنند.

محمود نصیرپور

 

کد خبر 2199692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha